וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר אלי כהן מגיב לסערת חשיפת הפגישה ומאשים "יריבים פוליטיים"

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 0:00

שר החוץ הגיב לסערה שנוצרה בעקבות חשיפת הפגישה שלו עם שרת החוץ של לוב. "חבל שיריבים פוליטיים ממהרים להגיב מבלי לדעת את הפרטים ולהאשים בהדלפה שלא הייתה. המתקפות לא ירתיעו את משרד החוץ לפעול למען יצירת וחיזוק הקשרים בעולם, ובעולם הערבי בפרט"

בוידאו: זעם בלוב לאחר פגישת שרת החוץ הלובית עם אלי כהן/רויטרס

שר החוץ אלי כהן הגיב הערב (שני) לסערה שנוצרה בעקבות חשיפת הפגישה שלו עם שרת החוץ של לוב, וטען כי "יריבים פוליטיים" האשימו אותו ב"הדלפה שלא הייתה". כהן הוסיף כי "המתקפות לא ירתיעו את משרד החוץ מהמשך העבודה למען יצירת וחיזוק קשרים עם ידידינו הרבים בעולם, ובעולם הערבי בפרט".

"משרד החוץ עובד באופן קבוע באפיקים גלויים וסמויים, ובמגוון דרכים חשאיות לחיזוק הקשרים של ישראל בעולם", כתב השר כהן בטוויטר. "ההישגים הרבים של המשרד בשנה האחרונה, ביניהם פתיחת שמי עומאן לטיסות, הסכם סחר עם איחוד האמירויות, 2 שגרירויות חדשות של מדינות מוסלמיות, 3 שגרירויות שיעברו לירושלים ועוד, לא היו מבשילים ללא פעולות הכנה דיסקרטיות והובלת מהלכים חשאיים בערוצים רבים. חבל שיריבים פוליטיים שלא קידמו שום הישג משמעותי, ממהרים להגיב מבלי לדעת את הפרטים ולהאשים בהדלפה שלא הייתה".

שר החוץ אלי כהן נפגש עם שרת החוץ של לוב באיטליה. 27 באוגוסט 2023. דוברות משרד החוץ, אתר רשמי
שרת החוץ לשעבר של לוב ושר החוץ הישראלי/אתר רשמי, דוברות משרד החוץ

ממשל ביידן העביר מחאה חריפה לישראל על ההתנהלות שהובילה לחשיפת הפגישה בין שר החוץ אלי כהן לשרת החוץ של לוב נג'לה אל-מנקוש - כך אמרו היום לוואלה! בכירים אמריקנים וישראלים. האמריקנים מודאגים כי חשיפת הפגישה באופן רשמי על ידי ישראל, והאירועים שהתרחשו לאחר מכן ייצרו אפקט מצנן למדינות נוספות להצטרף לתהליכי הנורמליזציה."זה הרג את ערוץ השיחות מול לוב והפך את המאמצים שלנו לקדם נורמליזציה עם מדינות נוספות להרבה יותר קשים", אמר בכיר אמריקני.

בכירים אמריקנים אמרו כי ממשל ביידן היה מעודכן בהכנות לפגישה בין כהן לבין שרת החוץ של לוב ועודד את הלובים לקיים את הפגישה. ההבנה בממשל ביידן היתה שמדובר בפגישה חשאית בלבד בשלב זה, ולכן בכירים אמריקנים נדהמו מכך ששר החוץ כהן פרסם אתמול הודעה רשמית לגביה.

בסביבתו של שר החוץ כהן אמרו כי כשהתקיימה הפגישה עם שרת החוץ של לוב ההבנה בשני הצדדים היתה שקיומה יתפרסם בשלב מסוים. מקור אחד במשרד החוץ אף טען שהיה תכנון לפרסם את ההודעה היום. בכירים אמריקנים טוענים כי לאחר ההודעה שפרסם כהן, הלובים נחרדו וטענו כי לא התכוונו שקיום הפגישה יפורסם. בכיר אמריקני ציין כי גורמים במשרד החוץ האמריקני ובשגרירות ארה"ב בישראל פנו ביום ראשון בערב לשר כהן ולבכירים נוספים במשרד החוץ והביעו מחאה חריפה על השתלשלות העניינים.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר היום כי חשיפתו של שר החוץ אלי כהן את דבר פגישתו עם מקבילתו מלוב נג'לא אלמנקוש חסרת אחריות. "כראש ממשלה וכשר חוץ יש פגישות ושיחות שערכתי שאיש לא יידע עליהן לעולם", אמר. "זה מה שקורה כשממנים את אלי כהן, אדם בלי שום רקע בתחום, לשר חוץ. האירוע מול שרת החוץ הלובית הוא חובבני, חסר אחריות וכשל חמור בשיקול דעת. זה בוקר של חרפה לאומית וסיכון חיי אדם בשביל כותרת".

עוד בוואלה!

ממשל ביידן העביר מחאה חריפה לישראל בעקבות חשיפת הפגישה עם שרת החוץ של לוב

לכתבה המלאה

השרה נמלטה לטורקיה

שר החוץ, אלי כהן, פגש בשבוע שעבר את שרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש, במהלך ביקורו באיטליה. במשרד החוץ מסרו כי זו פגישה ראשונה שהתקיימה אי פעם בין שרי החוץ של המדינות. דובר משרד החוץ, ליאור חייט, מסר שהפגישה התקיימה במטרה לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה, קשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב.

שר החוץ כהן הדגיש כי את הפגישה, שהתקיימה בבירה רומא, אירח שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני. עוד הוסיפו במשרד החוץ כי בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד.

בעקבות פרסום הדברים, שרת החוץ פוטרה היום מתפקידה. מטעמה של אל מנקוש, שנמלטה ממדינתה לטורקיה, נמסר כי הפגישה בינה לבין אלי כהן הייתה באישורו של ראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד דבייבה - שסיכם עליה בפגישה עם ראש ממשלת איטליה בחודש שעבר בתמורה להפעלת קו טיסות מטריפולי לרומא. לפי דיווח ברשת אל-מיאדין, ראש ממשלת לוב ביקש מאל מנקוש לפרסם הצהרה שהפגישה עם כהן הייתה מקרית, "כדי למנוע מעצמו מבוכה" ולאחר חשיפתה הוא השעה אותה.

בהבהרה שפרסם משרד החוץ הלובי בנושא, נטען כי הפגישה הייתה "לא רשמית ובלתי מתוכננת", והתקיימה במסגרת פגישה רחבה יותר של השרה עם שר החוץ האיטלקי ברומא. "לוב מסרבת לנרמל את יחסיה עם הישות הציונית. אנו תומכים בעם הפלסטיני", נמסר בהודעת המשרד. הפגישה לא כללה דיונים או התייעצויות בין השרים, כך טענו במשרד, שמסר כי במהלך המפגש בין הצדדים, השרה הבהירה "בצורה נחרצת" את עמדתה של מדינתה בעד הסוגיה הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully