וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי הכלים הצליח? כל התרחישים האפשריים בבג"ץ "חוק הנבצרות"

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 17:40

בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל עמדת היועצת המשפטית לממשלה תומכת בביטולו של סעיף בחוק יסוד ובכך למעשה מצטרפת לעמדת העותרים ובניגוד לעמדת הלקוח שלה - רה"מ. מהם האפשרויות שעומדות כעת בפני בג"ץ? וואלה! עושה סדר

בוידאו: השופט פוגלמן: בג"ץ מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד בהרכב מורחב/לעמ

אולם ג' בבית המשפט העליון היה מלא היום (חמישי) עד אפס מקום, רבים וטובים הגיעו לשמוע לאן נוטה ליבם של ההרכב הבכיר ביותר בבג"ץ, שכולל את הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והנשיא המיועד הבא יצחק עמית. השאלה שעמדה על שולחן השופטים הייתה האם להוציא לממשלה ולעומד בראשה צו שבו היא תצטרך להסביר מדוע התיקון לחוק יסוד הממשלה, או בלשון העם: "חוק הנבצרות", לא יבוטל או שמא לדחות את העתירה.

אפשר לומר בזהירות שהדיון היום היווה "ניסוי כלים" לעתירה נגד התיקון לחוק יסוד הממשלה שמבטל את עילת הסבירות - עתירה שהדיון בה יתקיים בחודש ספטמבר בפני כלל הרכב שופטי בית המשפט העליון.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל
השופט מיכאל ראבילו בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
השופט מיכאל ראבילו בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

בפתח הדיון אמר ד"ר אליעד שרגא, שמייצג את התנועה לאיכות השלטון, אחת העותרות בתיק: "אני עומד על הבלטה הזאת 35 שנה ואני מנסה לשכנע אתכם פעם אחר פעם להרוס את המארה הזאת שנקראת שחיתות. אותה מחלה שמאיימת על בטחונה של ישראל, אותה מחלה שפוגעת בביטחון הלאומי של ישראל ולצערי הרב אנחנו רואים שהיא גם פוגעת בביטחון המשטרי של מדינת ישראל. לא פעם אני יוצא מכאן שכבודכם אומרים לי אתם רואה צל הרים כהרים, ובמקום לתת כימותרפיה אתם שולחים אותי הביתה אך לצערי כל מה שיגורתי והזהרתי מפניו קורה".

הנשיאה חיות לא אהבה את לשונו הציורית של שרגא ונזפה בו: "דבר בשפה משפטית".

עו"ד ענר הלמן שייצג את עמדת היועצת המשפטית לממשלה בדיון אמר בלשון שלא משתמעת לשתי פנים כי "עמדת היועצת המשפטית לממשלה תומכת בהוצאת צו על תנאי. אנחנו צריכים לשכנע את ביהמ"ש שיש כאן סוגיה ציבורית נרחבת שיש טעם שבית המשפט בהרכב מורחב יבחן האם מדובר בחוק יסוד שראוי להיות חלק מהחוקה המתגבשת במדינת ישראל".

דיון בג"צ בעניין חוק יסוד הממשלה העוסק בהסדר נבצרות ראש ממשלה 03 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
דיון בג"צ בעניין חוק יסוד הממשלה העוסק בהסדר נבצרות ראש ממשלה 03 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל
דיון בג"צ בעניין חוק יסוד הממשלה העוסק בהסדר נבצרות ראש ממשלה 03 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
דיון בג"צ בעניין חוק יסוד הממשלה העוסק בהסדר נבצרות ראש ממשלה 03 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

לאור דבריו של הלמן מהם האפשרויות שעומדות כעת בפני בג"ץ?

אפשרות ראשונה - האפשרות הסבירה ביותר היא שבג"ץ יוציא בימים הקרובים, אולי אפילו הערב, צו על תנאי שמורה לממשלה ולעומד בראשה להסביר מדוע לא לבטל את התיקון לחוק היסוד, במצב כזה יורחב ההרכב של בית המשפט נוכח חשיבותה של הסוגיה.

הוצאת צו על תנאי היא החלטה שבית המשפט מקבל בעתירות שהוא חושב שיש בהם ממש ושיש סיכוי משפטי גדול לקבל אותם, כאשר בית המשפט מוציא צו על תנאי הוא בעצם הופך את הנטל שקיים בעתירות בבית המשפט כך שבמקום שהעותר יצטרך לשכנע את בית המשפט לקבל את העתירה, הנטל עובר למי שהוגשה נגדו העתירה, בד"כ המדינה, שצריכה להסביר מדוע לא לקבל את העתירה.

אפשרות שניה - האפשרות הנוספת שיש היא שבג"ץ יחליט שהוא כותב פסק דין ללא הוצאת צו על תנאי וללא הרחבת ההרכב מה שעשוי לרמז על כך שהעתירה תידחה, שכן ביטול סעיף בחוק יסוד בהרכב של שלושה שופטים בלבד היא לא אפשרות סבירה למדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully