וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטים: בג"ץ מוסמך לביקורת שיפוטית על חוקי יסוד בהרכב מורחב, חוק הנבצרות - פרסונלי

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 17:09

במהלך דיון בבג"ץ על חוק הנבצרות שלח השופט פוגלמן מסר לממשלה לקראת הדיון על ביטול עילת הסבירות בחודש הבא. סנגורו של נתניהו טען שרה"מ לא התכוון שלא לכבד את הסדר ניגוד העניינים, חיות השיבה: הוא אמר 'קודם ידיי היו כבולות', ועכשיו יש חוק חדש

בוידאו: השופט פוגלמן: בג"ץ מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד בהרכב מורחב/לעמ

שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן שלח היום (חמישי) מסר לממשלה, לקראת הדיון בחודש הבא על ביטול עילת הסבירות, וקבע כי "בג"ץ מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד בהרכב מורחב". הדברים נאמרו במהלך דיון בעתירות נגד חוק הנבצרות, שאותו דרשה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול. אם שופטי בג"ץ יחליטו לפסול את התיקון לחוק יסוד: הממשלה, זו תהיה הפעם הראשונה שבג"ץ פוסל חלק מחוק יסוד.

נציג היועמ"שית, עורך הדין ענר הלמן, ביקש להוציא צו על התנאי נגד התיקון לחוק, והאשים את הכנסת כי היא משתמשת בסמוכתה כדי "להתנער מחובות בתחום טוהר המידות". לדבריו, "זה דפוס פעולה שחותר תחת יסודות שלטון החוק, הכותרת חוק יסוד אינה יכולה לאפשר זאת". הלמן התייחס לנאום שבו אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "נכנס לאירוע" המהפכה המשפטית - "דבריו של נתניהו ש'עד עתה ידי היו כבולות' הם ראיית זהב", אמר נציג היועמ"שית.

עוד טען הלמן כי חברי הממשלה הכינו את הקרקע להעברת החוק כשכתבו שלושה שבועות אחרי הקמת הממשלה לבהרב מיארה כי היא "נערכת להוציא את ראש הממשלה לנבצרות". הלמן תהה: "למה זה לא קרה מקודם? היועמ"ש כתבה ופרסמה שהיא לא קיימה דיונים בסוגיית הנצברות, שוב ההסדר של הנבצרות נועד לשמור על הסדר השלטוני, הפכו את זה כאילו היועצת רוצה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות וזה לא מה שקרה".

דיון בג"צ בעניין חוק יסוד הממשלה העוסק בהסדר נבצרות ראש ממשלה 03 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
חיות, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
דיון בג"צ בעניין חוק יסוד הממשלה העוסק בהסדר נבצרות ראש ממשלה 03 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
השופטים בדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 30 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
"החוק מסייע למצבו האישי". נתניהו/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

עורך הדין יצחקי ברט, שמייצג את הכנסת, טען כי התיקון לחוק נועד לתקן "לקונה". נשיאת העליון מתחה ביקורת על האמירה: "הטיעון מנותק מהמציאות - חבר הכנסת משה סעדה אמר יומיים לפני שהחוק עבר בקריאה שנייה ושלישית 'חוקקנו בגלל נתניהו' - יותר ברור מזה אי אפשר". בהמשך הוסיפה חיות: "אנחנו לא יורדים למגרש הפוליטי, חטפנו הרבה ביקורת כל פעם שפסק הדין לא מצא חן בעיניי אחד מהצדדים, ואנחנו מתעקשים להיות א-פוליטיים לעסוק במשפטים ומשפטים בלבד".

חבר הכנסת טען כי חיות הוציאה את דבריו מהקשרם. "החוק היה ברור מאליו ומלכתחילה מדבר על הוצאה לנבצרות אך ורק במקרה של חוסר יכולת פיזית לתפקד", כתב בטוויטר. "היועמ"שית ובית המשפט ביקשו לקחת סמכות לא להם, ולכן נאלצנו לחוקק ולהבהיר באופן חד ערכי את הברור מאליו הן בנוגע לראש הממשלה הנוכחי, והן בנוגע לראשי הממשלה בעתיד".

במהלך הדיון עורך הדין אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון שהגישה את העתירה לבג"ץ, טען כי כבר לפני שלוש שנים הזהיר כי מקרה דומה יתרחש. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, נזפה בו: "אנחנו רוצים לשמוע את הטיעון המשפטי". שרגא השיב כי "אי אפשר להתעלם אי אפשר לעצום את העיניים ממה שקורה מסביב".

בהמשך עלה נציגו של ראש הממשלה נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, שטען כי "בית המשפט פועל רק לפי חוקים ואין לו הסמכה לפסול חוקי יסוד". הוא התייחס לדבריה של נשיאת העליון חיות בעתירות שהוגשו נגד חוק הלאום לפיהם "בית המשפט שואב את כוחו מחוקי היסוד". השופט עמית שאל אותו בתגובה: "מה יקרה אם יהיה חוק יסוד לגבי מס ביוב?".

חיות: לפי מה שכתבת לא צריך לציית לבית המשפט, אין יסוד לחובה לציית

ראבילו: לא אמרתי בשום מקום שלא צריך לציית

חיות: בסעיף 19 לתגובה שלך כתבת "לבית המשפט אין יסוד לחובה לציית"

בהמשך טען עו"ד ראבילו שחוק הנבצרות לא מצביע על כך שרה"מ נתניהו מפר את הסדר ניגוד העניינים.

ראבילו: אחרי שהחוק עבר, זה לא שרה"מ בא ואמר שזהו אין יותר הסדר ניגוד עניינים

חיות: אם אדוני יקרא קודם, זה פחות או יותר מה שרה"מ אמר אחרי שהחוק עבר, "קודם ידיי היו כבולות"

ראבילו: מה שרה"מ אמר "לצערי עד היום ידיי היו כבולות, איימו להוציא אותי לנבצרות"

חיות: ועכשיו יש חוק חדש

ראבילו: יש פה זעקה רה"מ אומר שהוא רואה את המצב של המדינה ולכן הוא רוצה לפתור את הבעיה רה"מ לא אמר שהוא לא מחויב להסדר ניגוד העניינים.


עו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון השיב לעמדות: כל התפיסה כאן היא מעוותת, וחבל לי שהתייחסתם בכזאת סלחנות למה שהוא כתב בתגובה שלו - שלא צריך לציית לפסיקה שתבטל חוק יסוד. ניקיון כפיים חל גם על המשיבים לעתירות לא רק על העותרים עצמם.

חיות: אני לא זוכרת שאדוני הזכיר את זה בטיעונים שלו, אנחנו הזכרנו את זה.

שרגא: אני יודע בדיוק מה יקרה עוד חודשיים (רומז לבג"ץ הסבירות, ב"א) כשאין סמכות לבית המשפט ושהוא אמר שאין יסוד לתוקפם של הצווים האלה ואין יסוד לחובה לציית להם, אלמלא חוק יסוד השפיטה.

חיות: זאת שאלה שעלתה מאיתנו מבית המשפט ואתה צריך להשיב

השופט פוגלמן: אם זה היה חשוב לך היית טוען את זה בתחילת הדיון

דיון בג"צ בעניין חוק יסוד הממשלה העוסק בהסדר נבצרות ראש ממשלה 03 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
עו"ד אליעד שרגא בדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
השופט מיכאל ראבילו בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
השופט מיכאל ראבילו בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

בשבוע שעבר פרסמה בהרב מיארה את עמדתה באשר לחוק, שאושר בחודש מרץ האחרון, וטענה כי יש לבטל אותו. לדבריה, החוק נועד לשפר את מצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט על הסכם ניגוד העניינים שלו, שאוסר עליו להתערב במהפכה המשפטית. "נחצה קו הגבול ונעשה שימוש מובהק לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת", טענה.

אולם, בבקשה שנשלחה לבג"ץ מטעם הלשכה המשפטית של הכנסת התייחסה היועצת המשפטית לכנסת עו"ד שגית אפק לחריגות שבעמדת היועמ"שית ואמרה כי "בית המשפט הנכבד מעולם לא הכריז על בטלותו של חוק יסוד, והיועצת המשפטית לממשלה מבקשת ממנו לעשות זאת לראשונה". ככלל, לדבריה, בקשה להכריז על בטלות של חוק כלשהו היא "מאורע נדיר, ומצב שבו היועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט הנכבד להכריז על בטלותו של חוק יסוד היא מאורע שמעולם לא אירע".

"בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון לחוק-יסוד: הממשלה, ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט, שאישרה את כהונתו תחת כתב אישום בגין עבירות חמורות של טוהר המידות", נמסר בהודעה שפורסמה מטעמה של בהרב מיארה. עם זאת, היועצת המשפטית הבהירה לאחר מכן כי נושא הוצאת נתניהו לנבצרות לא נמצא על הפרק.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל
השופט מיכאל ראבילו בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
השופט מיכאל ראבילו בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
תומכת בביטול החוק. בהרב מיארה/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

חוק הנבצרות אושר במרץ השנה ברוב של 61 חברי כנסת מול 47 מתנגדים. על פי ההצעה שיזמו כל ראשי סיעות הקואליציה, להוצאה לנבצרות יהיו שתי עילות בלבד: הודעה של ראש הממשלה עצמו כי איננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, ומסלול נוסף כש-75% מחברי הממשלה מבקשים את הוצאת ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו.

במקרה של בקשת הממשלה להוצאה לנבצרות, ובמידה שראש הממשלה לא כינס ישיבת ממשלה לבקשת 60% מחבריה בתוך שלושה ימים, מזכיר הממשלה יכנס את הישיבה באופן מיידי, שאותה ינהל ממלא מקום ראש הממשלה. ככל שיהיו שלושה רבעים מחברי ממשלה שיבקשו להכריז על נבצרות זמנית, תחול הנבצרות לשלושה ימים, והיא תובא לאישור ועדת הכנסת. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע נבצרות של שבעה ימים נוספים מיום החלטת הממשלה וברוב של שני שליש מחברי הוועדה.

במקרה של עילה בריאותית, החלטת ועדת הכנסת תהיה על פי חוות דעת רפואית שתיעשה בהתאם לכללים של ועדת הכנסת. הארכת התקופה מעבר לעשרה ימים אלו תאושר על ידי הכנסת, לפי הצעת ועדת הכנסת, וברוב של 80 חברי כנסת.

על פי ההצעה, תוקף כל הארכה תהיה ל-21 ימים בכל פעם ועד 100 ימים לכל היותר, אז הנבצרות, על פי החוק, תהפוך לקבועה. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע את תום תקופת הנבצרות בהחלטת רוב חברי הוועדה. בשונה מנוסח ההצעה הראשון, הסעיף המתייחס לביטול הביקורת השיפוטית על תהליך היציאה לנבצרות של ראש הממשלה הורד מנוסח החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully