וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הנבצרות אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 12:47

לאחר דיון ארוך במליאה, אושרה בכנסת הצעת החוק שתמנע מבג"ץ או מהיועמ"שית להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. לפי הצעת החוק שתי העילות היחידות להוצאה לנבצרות יהיו הודעה של ראש הממשלה בעצמו כי איננו מסוגל למלא את תפקידו או הסכמה של 75% מחברי הממשלה

חבר הכנסת יולי אדלשטיין נעדר מההצבעה על חוק הנבצרות. צילום: מתוך ערוץ הכנסת/ערוץ הכנסת

חוק הנבצרות אושר הבוקר (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 61 חברי כנסת מול 47 מתנגדים. על פי ההצעה שיזמו כל ראשי סיעות הקואליציה, להוצאה לנבצרות יהיו שתי עילות בלבד: הודעה של ראש הממשלה עצמו כי איננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, ומסלול נוסף כש-75% מחברי הממשלה מבקשים את הוצאת ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו.

במקרה של בקשת הממשלה להוצאה לנבצרות, ובמידה וראש הממשלה לא כינס ישיבת ממשלה לבקשת 60% מחבריה בתוך שלושה ימים, מזכיר הממשלה יכנס את הישיבה באופן מיידי, שאותה ינהל ממלא מקום ראש הממשלה. ככל שיהיו שלושה רבעים מחברי ממשלה שיבקשו להכריז על נבצרות זמנית, תחול הנבצרות לשלושה ימים, והיא תובא לאישור ועדת הכנסת. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע נבצרות של שבעה ימים נוספים מיום החלטת הממשלה וברוב של שני שליש מחברי הוועדה.

במקרה של עילה בריאותית, החלטת ועדת הכנסת תהיה על פי חוות דעת רפואית שתיעשה בהתאם לכללים של ועדת הכנסת. הארכת התקופה מעבר לעשרה ימים אלו תאושר על ידי הכנסת, לפי הצעת ועדת הכנסת, וברוב של 80 חברי כנסת.

על פי ההצעה, תוקף כל הארכה תהיה ל-21 ימים בכל פעם ועד 100 ימים לכל היותר, אז הנבצרות, על פי החוק, תהפוך לקבועה. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע את תום תקופת הנבצרות בהחלטת רוב חברי הוועדה. בשונה מנוסח ההצעה הראשון, הסעיף המתייחס לביטול הביקורת השיפוטית על תהליך היציאה לנבצרות של ראש הממשלה הורד מנוסח החוק.

סטטוס החוקים של המהפכה המשפטית. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
סטטוס החוקים של המהפכה המשפטית/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ נגד חוק הנבצרות שאושר הלילה בכנסת. "זהו תיקון פרסונלי שחותר תחת הבסיס המשטרי בישראל, לפיו הרשות השופטת מאזנת ובולמת את הרשות המבצעת והרשות המחוקקת - וכינונו הוא מעבר נוסף אל דיקטטוריה", נכתב בעתירה.

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את חברי הקואליציה על העברת החוק: "יושב במליאה ומסתכל על הליכודניקים. מכווצים, מושפלים, יודעים שגררו אותם הנה באמצע הלילה כדי להצביע על חוק פרסונלי מביש שנולד מעוד שמועה הזויה וקונספרטיבית". "כמו גנבים בלילה, העבירה עכשיו הקואליציה חוק פרסונלי מגונה ומושחת נגד שמועה מופרכת על נבצרות", הוא הוסיף.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי סיעתו תגיש עתירה לבג"ץ במטרה לפסול את החוק, והוסיף כי "לא נאפשר למדינת ישראל להפוך למונרכיה של משפחת נתניהו".

עוד בוואלה!

המהפכה המשפטית: הרמטכ"ל נפגש עם נתניהו והזהיר מהחרפת המשבר במילואים אם החקיקה תאושר

לכתבה המלאה

בחודש שעבר הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כי היא מתנגדת להצעת החוק, וכתבה בחוות דעתה כי ההצעה מונעת כל בחינה שיפוטית על נבצרות ראש הממשלה. על פי עמדת היועמ"שית, יש הצדקה לקבוע את המנגנון שבאמצעותו תיקבע נבצרות של ראש ממשלה. אולם, הבהירה בהרב מיארה, "פרטי ההסדרים הכלולים בהצעה מעוררים קשיים משפטיים ומעשיים, המחייבים התייחסות והשלמה".

בתחילת השבוע הודיעו ראשי הקואליציה כי סעיפי הרפורמה המשפטית, מלבד ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים שתאושר עד לפגרת הכנסת בעוד שבועיים, יאושרו רק לאחר תחילת מושב הקיץ של הכנסת. בקואליציה אמרו כי זה לצורך הידברות עם חברי האופוזיציה אך האחרונה דחתה כל הצעה להידברות לאור האישור הצפוי של שינוי הוועדה לבחירת השופטים. בקואליציה לא דחו את ההצבעות על חוק הנבצרות ו"חוק דרעי 2", שלא נכללים בחוקי הרפורמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully