וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק דרעי 2" אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 6:44

ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים אושרה ההצעה שנועדה לאפשר את מינויו לשר של יו"ר ש"ס, על אף פסילתו בבג"ץ. החוק הוא אינו חלק מהרפורמה המשפטית, ולכן על אף הודעת הקואליציה לדחיית חלק מסעיפיו - קידום ההצעה יימשך

ההצבעה בכנסת על חוק דרעי 2/מערכת וואלה

הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה את "חוק דרעי 2", שמונע ביקורת משפטית על מינויי שרים בממשלה. ההצעה עברה ברוב של 63 לעומת 55 שהתנגדו. החוק הוא אינו חלק מהרפורמה המשפטית, ולכן, על אף שהקואליציה הודיעה אמש על דחיית חלק מסעיפיו למושב הכנסת הבא - קידום הצעת החוק תמשך.

הצעת החוק המכונה "חוק דרעי 2", שנועדה לאפשר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר, למרות פסילתו בבג"ץ בשל ההרשעה בפלילים. הצעת החוק מבטלת לחלוטין ביקורת של בית המשפט על מינויים של שרי הממשלה. ההצעה צפויה לתת מענה גם לשר איתמר בן גביר שבבג"ץ עומדות עתירות נגד המינוי שלו לתפקיד השר לביטחון לאומי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לשעבר אריה דרעי. מתוך ישיבת סיעה של ש"ס. 23 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
דרעי ונתניהו זה לצד זה בישיבת סיעה של ש"ס, בינואר/פלאש 90, יונתן זינדל

לפי ההצעה, בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע החוק. סעיפי ההצעה יחולו גם על סגני השרים. בהתאם להמלצה של הייעוץ המשפטי, חברי הכנסת הוסיפו מנגנוני פיקוח של הכנסת על מינויי שרים וקבעו כי ראש הסיעה הגדולה באופוזיציה יוכל לדרוש הצבעה נפרדת לאישור של עד רבע מהשרים המיועדים בממשלה חדשה, אם לדעתו קיים ספק בדבר עמידתם בתנאים שנקבעו לכהונתם. במקרה כזה, ראש הממשלה והשר המיועד יהיו רשאים להשיב על טענות האופוזיציה והכנסת תצביע מיד על כל אחד מהמיועדים להיות שרים עליהם דרש להצביע יו"ר האופוזיציה. במידה והחליטה הכנסת לאשר את בקשתו של ראש האופוזיציה, לא יתמנה אותו אדם לשר, אף אם הביעה הכנסת אמון בממשלה שהתייצבה בפניה.

הצעת החוק קובעת גם כי הכנסת תהיה רשאית להעביר שר מכהונתו לפי המלצת ועדת הכנסת, ובכפוף לדרישה של לפחות 40 חברי כנסת, ורוב במליאת הכנסת. במידה והעבירה הכנסת שר מכהונתו, לא יתמנה אותו אדם לשר או לסגן שר בתקופת כהונתה של אותה כנסת.

עוד בוואלה!

בקואליציה רוצים לדחות את הבחירות ל-2027 - בניגוד לעמדת היעוץ המשפטי

לכתבה המלאה
דיון בועדת החוקה בנוגע לרפורמה המשפטית 20.03.23. יונתן זינדל, פלאש 90
מסתמנת "התרככות". שמחה רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל

מוקדם יותר אתמול הצביעה סיעת הליכוד הצביעה בעד שינוי בהרכב הוועדה לבחירה שופטים במסגרת החקיקה של המהפכה המשפטית. זאת, בהמשך להחלטת ראשי הקואליציה אתמול על ריכוך הרפורמה. ועדת החוקה בכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן תתכנס היום כדי להצביע לקריאה שנייה ושלישית על המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים, כפי שמקדמת הקואליציה.

לפי ההצעה החדשה של הקואליציה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שיהיו בה 11 חברים, והיא תתחלק לשתיים: ועדה לבחירת שופטים לעליון, וועדה שתמנה שופטים בערכאות נמוכות יותר. הוועדה שתדון במינויים לעליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיא.

בכל קדנציה, בשני המינויים הראשונים לעליון יידרש רוב רגיל של שישה בלבד, כך שהקואליציה תוכל למנותם בעצמה; מהמינוי השלישי והלאה יידרש רוב רגיל, אך יחד עם הסכמת נציג האופוזיציה והשופטים. הוועדה במינויים לערכאות הנמוכות תורכב משלושה שופטים שהם נשיא העליון, נשיא המחוזי ונשיא בית המשפט השלום ויידרש רוב של שבעה מתוך 11 חברי וועדה. לפי ההצעה, את המינוי לנשיא העליון תוכל הקואליציה לבצע ברוב רגיל כחלק משני המינויים הראשונים להם נדרש רוב רגיל.

מפלגות האופוזיציה הודיעו בשבוע שעבר כי יחרימו את ההצבעה על חוקי המהפכה המשפטית במליאה אם אלו יגיעו לקריאה שניה ושלישית. בהודעה משותפת של יו"ר האופוזיציה עתיד יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי נמסר כי באופוזיציה יעשו הכול "למנוע את העברת החוקים. אך אם חלילה נגיע לקריאה שלישית - לא ניתן לזה יד ונחרים את ההצבעה במליאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully