וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הקואליציה הודיעו: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יושלם עד פסח

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 9:43

נציגי עורכי הדין יוצאו מהוועדה, שתישלט על ידי הקואליציה. עוד יקודמו גם "חוק הנבצרות" ו"חוק דרעי 2". שאר סעיפי הרפורמה יובאו לאישור בתום הפגרה בכנסת, זאת לטענת ראשי הימין כדי לקיים הידברות. נתניהו התחייב - פסקת ההתגברות תקודם עד אישור התקציב בכנסת

בווידאו: חסימה בנתיבי איילון במסגרת הפגנה נגד המהפכה המשפטית/יותם רונן, ניב אהרונסון

מבנה הוועדה לבחירת שופטים ישתנה עד חג הפסח, הקריאה השנייה ושלישית בשאר הסעיפים במהפכה המשפטית יידחו - כך החליטו הלילה (שני) ראשי הקואליציה בישיבתם השבועית. שאר סעיפי הרפורמה יובאו לאישור לאחר תחילת מושב הקיץ של הכנסת, לטענתם כדי שיוכלו לקיים הידברות עם חברי האופוזיציה.

בנוסף, נתניהו התחייב אמש בפני ראשי המפלגות החרדיות כי פסקת ההתגברות תקודם עד לאישור התקציב בכנסת, בהתאם להתחייבות בהסכמים הקואליציוניים.

הסיכום שהתקבל על ידי ראשי הקואליציה אינו כולל את חוק הנבצרות שמונע מבג"ץ או היועמשית להכריז נבצרות על נתניהו ואת חוק דרעי 2 שמונע ביקורת של בית המשפט על מינויי שרי הממשלה או חוק המתנות שמאפשר לפוליטיקאים לקבל תרומות למימון הגנתם המשפטית או הרפואית. במקרים האלה - הקואליציה תמשיך את קידום הצעות החוק ולא תמתין עם קידומן.

"אנו מושיטים יד לכל מי שבאמת חשובה לו אחדות העם והרצון להגיע להסדר מוסכם", מסרו ראשי הקואליציה, וקראו לאופוזיציה "לנצל את תקופת הפגרה שנמשכת כחודש, שבה לא ניתן לקיים את הליכי החקיקה בכנסת, על מנת לקיים הידברות אמיתית לצורך הגעה להבנות ביחס לסעיפי החקיקה שיובאו לאישור לאחר הפגרה". בהמשך הם הודו לשר המשפטים יריב לוין וליו"ר ועדת החוקה: חוק ומשפט שמחה רוטמן על עבודתם.

שמחה רוטמן, דיון ועדת חוקה, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
"הווטו לשופטים יוחזר מהמינוי ה-3 בעליון". רוטמן/פלאש 90, אריק מרמור

לפי ההצעה החדשה של הקואליציה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שיהיו בה 11 חברים, והיא תתחלק לשתיים: ועדה לבחירת שופטים לעליון, וועדה שתמנה שופטים בערכאות נמוכות יותר. הוועדה שתדון במינויים לעליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיא.

בכל קדנציה, בשני המינויים הראשונים לעליון יידרש רוב רגיל של שישה בלבד, כך שהקואליציה תוכל למנותם בעצמה; מהמינוי השלישי והלאה יידרש רוב רגיל, אך יחד עם הסכמת נציג האופוזיציה והשופטים. הוועדה במינויים לערכאות הנמוכות תורכב משלושה שופטים שהם נשיא העליון, נשיא המחוזי ונשיא בית המשפט השלום ויידרש רוב של שבעה מתוך 11 חברי וועדה. לפי ההצעה, את המינוי לנשיא העליון תוכל הקואליציה לבצע ברוב רגיל כחלק משני המינויים הראשונים להם נדרש רוב רגיל.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בטוויטר כי "ההצעה האחרונה של הקואיליציה היא מתווה להשתלטות פוליטית עוינת על מערכת המשפט". לטענתו, "זו לא ועדה לבחירת שופטים - זו ועדה לבחירת מקורבים, וזה בדיוק מה שהם תכננו מהיום הראשון".

יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה את החלטת ראשי הקואליציה ומסרה, "השתלטות על הוועדה לבחירת שופטים היא הכנסת צלם להיכל הדמוקרטיה - אסור ליפול בספין הלילי של הליכוד". לדבריה, "אין כאן לא 'פשרה' ולא 'ריכוך'. זו הייתה המטרה הראשונית מתחילת הדרך. האבן הראשונה בחומת הדמוקרטיה שהם מנסים להפיל. אסור לעצור את המחאה. אסור לאפשר את ההשתלטות העוינת הזו".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, נתיבי איילון,  תל אביב, 18 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

חבר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב הצטרף לדברים ומסר כי "ההצעה שהונחה על ידי ח"כ רוטמן אינה מביאה כל בשורה אמיתית והיא גרסה נוספת של ההשתלטות העוינת של הקואליציה על בית המשפט העליון. ההצעה תעניק למפלגות קיצוניות שליטה של ממש על המינויים לבית המשפט העליון ותהפוך אותו לזירת קרב פוליטית". הוא קרא לראשי האופוזיציה להודיע שאם החקיקה תושלם עד פסח, לא תתקיים הידברות ביתר הנושאים. גם אפרת רייטן תקפה את ההחלטה וקראה "לא ליפול למניפולציות השקופות האלה".

גם בקרב הקואליציה נשמעה ביקורת. ח"כ טלי גוטליב מהליכוד תקפה את החלטת ראשי הקואליציה וכתבה: "אין חדש תחת השמש. הצבעתם ימין, ניצחתם ימין וקיבלתם שמאל".

מובילי המאבק נגד המהפכה המשפטית תקפו בחריפות את ההחלטה ומסרו כי מדובר "בהכרזת מלחמה של ממשלת ישראל על אזרחיה ועל הדמוקרטיה הישראלית. החקיקה שהם מנסים להעביר היא הפרק הראשון בהפיכת ישראל לדיקטטורה, שתכניס שופטים מטעם השלטון - שופטים שפוטים, כמו בהונגריה ורוסיה שיבחרו על ידי ממשלת חורבן הבית". הם דרשו מראשי האופוזיציה "לנתק כל מגע עם ממשלת ישראל, לא לקיים עימה כל הידברות ולהחרים את ההצבעות על החוק. זו ממשלה לא לגיטימית ואסור לשתף איתה פעולה", טענו.

אתמול הודיע רוטמן על שינויים בחוק יסוד השפיטה ובמבנה הוועדה לבחירת שופטים, אך כל השינויים עדיין מבטיחים רוב לקואליציה בהליך בחירת השופטים ועל כן צפויים לעורר את חשדנות והתנגדות האופוזיציה וארגוני המחאה.

למרות שהקואליציה דחתה את מתווה הנשיא הרצוג שפורסם בשבוע שעבר, הנשיא הרצוג המשיך בסוף השבוע בשיחות ומגעים עם אנשי הליכוד ובכירים בקואליציה בניסיון לייצר לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים לוין להתפשר ולקבל חלקים מהמתווה שהציג. בכירים בליכוד כמו יולי אדלשטיין, דוד ביטן גם קראו בימין האחרונים לעצור את החקיקה כדי להיכנס להידברות משמעותית.

מפגינים בירושלים נגד המהפכה המשפטית 16 בפברואר 2022. רוני כנפו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים/רוני כנפו

ח"כ רוטמן הציג הצעות מרוככות לחלק מהחוקים, לפי אחת ההצעות; לקואליציה יהיה רוב בוועדה לבחירת שופטים במינוי שני השופטים הראשונים לבית המשפט העליון. מהמינוי השלישי ואילך יידרש רוב רגיל אך יהיה הוא חייב לכלול את נציג האופוזיציה ושופט.

מוקדם יותר אמר רוטמן כי בכוונתו לשמר גם את היחס בין האופוזיציה לקואליציה בוועדה. לדבריו, "היום היחס בין האופוזיציה לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים הוא יחס של 3-1. אני חושב שראוי לשמר ולעגן את היחס הזה ולכן אני חושב שאם נעשה בוועדה יחס של 6-2 אנו בעצם שומרים על הייצוג. כלומר שיהיו: שלושה שרים, שלושה חברי כנסת לקואליציה ושני חברי כנסת לאופוזיציה".

רוטמן אף החליט להשאיר את כל שופטי העליון כחברים בוועדה לבחירת שופטים, זאת במקרים של מינוי שופטים לעליון. עם זאת, כשדנים בערכאות נמוכות הרכב השופטים יהיה שלושה נשיאים: נשיא העליון, נשיא מחוזי ונשיא שלום - כך הרכב השופטים מאבד את הווטו.

"אני מציע שמינוי שופטים לבית המשפט העליון יהיה ברוב רגיל של 6 מ-11", אמר רוטמן בדיון בוועדה. "אולי מהמינוי השלישי והלאה הרוב הממנה חייב לכלול נציג מהשופטים ונציג מהאופוזיציה. כך מעניקים מענה לחשש שהקואליציה תשתלט על בית המשפט העליון ומצד שני מאפשרת לקואליציה שני מינויים".

ח"כ טלי גוטליב התנגדה לפשרות שהוצעו על ידי רוטמן. "חברים יקרים מה נסגר?? אנחנו מפלגת שלטון ורוטמן מציע מה שבא לו בוועדת חוקה??", כתבה גוטליב בקבוצת הוואטספ של סיעת הליכוד. "אני לא בובה ולא פיון בוועדה הזו. רוטמן ניהל את הוועדה חודשיים ובסופו של דבר נכנע ונחלש באופן מביש.
אני לא מגיעה יותר לוועדת חוקה בדיוני הרפורמה. אני נחרדת מגילוי החולשה של רוטמן. על מה נאבקנו אם לא על רוב בוועדה למינוי שופטים? תסלחו לי, אני פשוט מתביישת. נסיגה וכניעה לבושת כולנו".

מהתנועה למשילות ודמוקרטיה נמסר בתגובה לשינויים המוצעים בוועדה: "אנו רואים בחומרה את הוויתור על הדרישה הבסיסית ביותר והיא מינוי שופטים על ידי נבחרי הציבור ללא יכולת וטו של שופטים. ההצעה החדשה שמעניקה זכות וטו על מינוי שופטים לבית המשפט העליון החל מהמינוי השלישי, לא מקובלת. בעוד שניתן להכיל דרישת רוב של שבעה במינוי שופטים לבית המשפט העליון שתחייב את תמיכת נציג השופטים או את תמיכת נציג האופוזיציה - לא ניתן לקבל דרישה שתחייב בכל מחיר תמיכה של נציג השופטים, שכן מדובר בהשארת זכות הוטו בידי השופטים".

מיכאלי התנגדה גם היא להצעת רוטמן: "מינוי שני שופטים לעליון במינוי ישיר ובוטה של הקואליציה זה לא ריכוך הרפורמה. זה ההפך הגמור, זה להכניס צלם להיכל. להכניס לתוך היכל הצדק והדמוקרטיה שופטים שכל מחויבותם היא לקואליציה שמינתה אותם. הונגריה ופולין על סטרואידים. קוראת לחבריי באופוזיציה להתנגד נחרצות. אסור ליפול בפח".

יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' כתב אתמול לפעילי המפלגה שזעמו על הריכוך ברפורמה המשפטית כי "שמחה לא עושה שום דבר לבד. הכל מתואם עם יריב ועם ראשי הקואליציה. קצת סבלנות".

חבר הכנסת משה סעדה (הליכוד) כתב בחשבון הטוויטר ששלו כי "לא השתתפתי במשך חודשיים בדיונים הממושכים של ועדת חוקה, כדי לסיים עם מתווה שירוקן למעשה את הרפורמה מתוכן. אם היא אכן נכונה, אז ההצעה שפורסמה מנציחה את המצב הקיים ומונעת את התיקון לו ייחלנו במערכת המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully