וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כדאי לנשום: המדינות והערים המזוהמות ביותר בעולם

עודכן לאחרונה: 19.3.2023 / 15:10

דו"ח חדש מצא כי חמש המדינות המזוהמות ביותר ב-2022 היו צ'אד, עיראק, פקיסטן, בחריין ובנגלדש. הערים המזוהמות ביותר בעולם היו לאהור בפקיסטן; הוטאן בסין; בהיוואדי בהודו; דלהי בהודו; ופשאוור בפקיסטן

כ-90% מהאוכלוסייה הגלובלית ב-2022 סבלה מאיכות אוויר לא בריאה, ורק שש מדינות עמדו בהמלצות של ארגון הבריאות העולמי (WHO ) בנוגע לרמות המזהמים באוויר, כך עולה מדו"ח חדש של חברת הטכנולוגיה השווייצית IQAir.

IQAir מודדת את רמת איכות האוויר בהתבסס על ריכוז של חומר חלקיקי מרחף מזהם, הידוע בשם PM 2.5. מחקרים מראים כי החשיפה לחלקיקים אלה יכולה להוביל להתקפי לב, התקפי אסתמה ולמוות מוקדם. החלקיקים המזהמים האלה גם נקשרו לשיעור גבוה יותר של מיתה מקורונה.

כשארגון הבריאות העולמי פירסם לראשונה את ההנחיות לאיכות האוויר, הוא קבע כי הרמות המקובלות של זיהום אוויר הן פחות מ-10 מיקרוגרמים למטר מעוקב. ב-2021, הארגון שינה את הרף לפחות מ-5 מיקרוגרמים למטר מעוקב.

הדו"ח החדש מצא כי חמש המדינות המזוהמות ביותר ב-2022 היו צ'אד, עיראק, פקיסטן, בחריין ובנגלדש. הערים המזוהמות ביותר בעולם היו לאהור בפקיסטן; הוטאן בסין; בהיוואדי בהודו; דלהי בהודו; ופשאוור בפקיסטן. איכות האוויר בלאהור הידרדרה ל-97.4 מיקרוגרם של חלקיקי PM 2.5 למטר מעוקב ב-2022, לעומת 86.5 בשנה הקודמת - מה שהפך אותה לעיר המזוהמת בעולם.

בווידאו: זיהום אוויר בניו דלהי/צילום: רויטרס
קייב, אוקראינה, הפכה לעיר עם זיהום האוויר הגבוה ביותר בעולם בשל השריפות באזור צ'רנוביל. 17 באפריל 2020. רויטרס
זיהום אוויר בקייב/רויטרס
זיהום אוויר בבירת תאילנד, בנגקוק, ינואר 2019. רויטרס
זיהום אוויר בתאילנד/רויטרס
הקשר המדאיג בין זיהום האוויר בישראל לקורונה/זווית, סוכנות ידיעות למדע ולסביבה

בארצות הברית, הערים הגדולות המזוהמות ביותר היו קולומבוס באוהיו, אטלנטה, שיקגו, אינדיאנפוליס ודאלאס. בקולומבוס הגיע ריכוז חלקיקי PM 2.5 ל-13.1 מיקרוגרם למטר מעוקב ב-2022 - והיא העיר המזוהמת בארצות הברית.

בישראל, תל אביב (19.5 מיקרוגרם של חלקיקי PM 2.5 למטר מעוקב) ובירושלים (16.9 מיקרוגרם למטר מעוקב) זיהום האוויר היה גבוה פי 3-5 מהרף של ארגון הבריאות.

רק שש מדינות עמדו ברף של ארגון הבריאות: אוסטרליה, אסטוניה, פינלנד, גרנדה, איסלנד וניו זילנד, על פי הדו"ח. הסקר השתמש בנתונים מיותר מ-30 אלף תחנות ניטור וחיישנים מ-7,323 ערים ב-131 מדינות ואזורים וטריטוריות.

זיהום אוויר מקצר את תוחלת החיים הגלובלית הממוצעת בשנתיים, על פי המכון למדיניות אנרגטית באוניברסיטת שיקגו. 60% מהחלקיקים המזהמים מגיע משריפת דלק מאובנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully