וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הסגר "המהודק": עלייה חדה בזיהום האוויר בהשוואה לסגר השני

12.2.2021 / 9:00

אזרחי ישראל התבקשו להישאר בבתים והמסחר חדל מפעילות, אך בששת השבועות האחרונים נרשמה עלייה משמעותית בזיהום האוויר. מנתוני חברת "יורקסיס" עולה כי באזור ירושלים נמדדה תחמוצת חנקן גבוהה ב-85%, ובחיפה - 43%. "זיהום האוויר מעלה את הסיכון למחלות ולמוות"

בווידאו: אכיפה מוגברת עם הידוק הסגר/צילום: ראובן קסטרו, משטרת ישראל ורויטרס, עריכה: עמית שמחה

בחודש דצמבר ישראל נכנסה לסגר שלישי בתוך פחות משנה, במטרה להוריד את רמת התחלואה בקורונה ששבה לטפס. מניתוח נתוני המשרד להגנת הסביבה שמסרה חברת "יורקסיס" לצד בדיקות וניטור שערכה החברה בעצמה, עולה בבירור עלייה חדה ברמות זיהום האוויר בהשוואה לסגר השני. זאת, למרות שהסגר השלישי אמור היה להיות "הדוק יותר".

בחברה, המפתחת מערכות הגנה מזיהום אוויר למגורים בעיר, מזכירים כי "זיהום אוויר הוא הגורם הסביבתי מספר אחת למוות בעולם". לדבריהם, בין מזהמי האוויר העירוניים הנמדדים, המזהם הנמדד ביותר הוא תחמוצות החנקן NOx.

לפי החברה, מנתונים הרשמיים של המשרד להגנת הסביבה עולה כי באזור חיפה נצפתה עלייה של תחמוצות החנקן בשיעור של כ-43%, בגוש דן עלייה של 19%, ובאזור ירושלים - 85%.

מזג אוויר זיהום אוויר גוש דן. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
עלייה חדה ומטרידה. זיהום אוויר בשמי תל אביב/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בתל אביב, הרמות של התחנות בתקופת הסגר עמדו על יותר מ-80 מיקרוגרם למטר קוב של חנקן חד-חמצני, ובירושלים על כ-90 מיקרוגרם למטר קוב של חנקן חד-חמצני. לדברי מומחי החברה, רמות אלה הן הרבה מעל דרישת החוק הישראלי לאוויר נקי במזהם NOx, העומדת על רמה של 30 מיקרוגרם למטר קוב של חנקן חד-חמצני כממוצע שנתי. לטענת המומחים, סף ההשפעה הבריאותית נמוך מהחוק, ועומד על כ-20 מיקרוגרם למטר קוב של חנקן חד-חמצני בלבד.

"כ-90% מהזמן שלנו אנו נמצאים בתוך מבנים הקולטים את זיהום האוויר החיצוני ומסכנים אותנו במחלות רבות וקשות בהן: סוגי סרטן מסוימים, שבץ, אי-ספיקת לב, סוכרת ועוד", אומרים ניר בסה, חוקר סרטן ומנכ"ל יורקסיס וד"ר מאור גנץ, מנהל הטכנולוגיות בחברה.

כבישי ישראל ריקים בשבת לנוכח הסגר, 28 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"הגורם הסביבתי מספר אחת למוות בעולם". נתיבי איילון ריקים בסגר הראשון/ראובן קסטרו

לטענת "יורקסיס", החברה צוברת מדידות מדעיות מדויקות ותדירות הנאספות סימולטנית בתוך מבנים ובסביבה העירונית החיצונית כל עשר שניות, 24/7 בערים הראשיות ובעשרות מבנים מסוגים שונים בני קומות בודדות ומגורדי שחקים אליהם מגיעים אלפי עובדים בכל יום.

"יכולות הניתוח, הנתונים, הידע המדעי הייחודי והחיזוי בהם משתמשת 'יורקסיס' מאפשרים לה להשתמש במערכות הבינה המלאכותית המורכבות שלה, על מנת להגן על המבנים מפני חדירת זיהום האוויר", מסרו מטעם החברה.

בחברה אומרים כי רמות הזיהום בסגר הראשון היו נמוכות בכ-30% ביחס לימי שגרה ללא תקופת הקורונה ואילו בסגר השלישי לא ניכר כמעט שינוי ביחס ליום-יום, ובפרט יש עלייה ברמות זיהום האוויר ביחס לסגר השני. נתוני רמות זיהום האוויר בסגרים נותנים אינדיקציה לעד כמה הציבור אינו נשמע להנחיות משרד הבריאות בתקופת הקורונה.

ד"ר רויטל גולדשמידט, מרכזת מחקר סביבתי, הצרה כי "חבל, כי בסגר הראשון הייתה הפחתה משמעותית בזיהום האוויר, שנבעה בהכרח מצמצום הפעילות התעשייתית והתחבורתית". היא הסבירה כי "קיבלנו מושג עד כמה איכות האוויר יכולה להשתפר כשממשלת ישראל תיישם את מהפכת התחבורה החכמה ואת יעדי ועידת פריז לצמצום זיהום האוויר ומזהמי האקלים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully