וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה דנה במתווה החדש; רוטמן: "יכולים לחזור מאוחדים אחרי הפגרה"

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 14:06

יו"ר הוועדה טען כי הקואליציה "הושיטה יד" עם השינויים שהוכנסו במתווה, שעדיין נדחים על הסף מצד האופוזיציה - וכן על ידי חלק מחברי הקואליציה. המשנה ליועמ"שית: "מכניס פוליטיזציה מאד גדולה לבתי המשפט". ח"כ ברביבאי מיש עתיד: "הצעה שמזהמת את מערכת המשפט"

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן אמר הבוקר (שני) כי ניתן להגיע לפשרה סביב המהפכה המשפטית אחרי פגרת הכנסת, עם הצגת המתווה החדש לשינוי הוועדה לבחירות שופטים, שנדחה על ידי האופוזיציה וזכה לביקורת גם מצד גורמים בקואליציה. גם הייעוץ המשפטי לממשלה הזהיר מהשלכות החקיקה והשפעתה על עצמאות בתי המשפט.

"יש כאן בשורה למצביעי הרוב ולרוב הגדול בעם ישראל שמעוניין ומבין שנדרש שינוי רפורמה מקיפה במינוי שופטים", אמר רוטמן בפתח הדיון. "הצעת החוק שעומדת בפני הוועדה מצד אחד שומרת על העקרונות שעמם יצאנו לדרך, הבאנו תיקון משמעותי ויסודי ומה שהיה לא יהיה עוד. הרכב בית המשפט העליון יגוון ולעם תהיה יכולת להשפיע על בחירת השופטים. לצד זאת, מה שאנחנו עשינו אתמול וגם בחודשים האחרונים הוא להושיט יד לציבור גדול שלא בחר בנו כי האחריות שלנו היא גם לגביו, אבל לצערנו יד המושטת לא פגשה יד אחות ופגשנו הדרה והחרמה".

לדבריו, "זאת הושטת יד נוספת, יש למעלה מ-50 יום עד ששאר החקיקה תימשך ויש את כל הזמן הזה להידברות. אנחנו יכולים לחזור לפה אחרי הפגרה מאוחדים ואנחנו יכולים לחזור במריבה קשה מאד ללא סיבה או בסיס. ההצעה מקבעת את העקרון שהעם בוחר את השופטים אבל הוא נותן מענה לחששות שלעתים היו מוגזמות. על הפער הזה לא שורפים מדינה, אתה מחרימים ממשלה נבחרת לשווא".

דיון בועדת החוקה בנוגע לרפורמה המשפטית 20.03.23. יונתן זינדל, פלאש 90
רוטמן בוועדת החוקה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

מנגד, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אביטל סומפולינסקי, אמרה בדיון כי ההצעה החדשה של הקואליציה לא נותנת מענה לקשיים שעלו מנוסח ההצעה הקודמת. "הנוסח הזה לא נותן מענה משמעותי לקשיים שהצבענו עליהם. זה מכניס פוליטיזיציה מאד גדולה לבתי המשפט", הדגישה.

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) אמרה כי "העדפתם במקום להביא שקט על פני תהום ולאמץ את מתווה הנשיא להביא הצעה שמזהמת את מערכת המשפט. אני לא קונה את הבכי והנהי של שופרות הימין ואתה מבחינתי נבל ברשות התורה וכל הדבר הזה לא יכול להתקיים. הטעות שלכם היא שאתם לא מבינים מה קורה בחוץ והציבור לא ייתן לזה לקרות".

חבר מפלגתה, ח"כ יואב סגלוביץ', הוסיף: "אני לא רוצה למנות שופטים פוליטיים, אני רוצה מינויים מקצועיים. ההצעה הזאת גרועה בבסיס ובמניעים שלה. אחרי פסח נדבר? זאת הצעה מושחתת והיא מעידה על הקואליציה שאתה חלק ממנה. נלחם על כך בכל הכוח כי עם ישראל יותר חזק מהטרללת שהכנסתם אותנו אליה".

במהלך הדיון, הבהיר היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד גור בליי, במענה לפנייתו של ח"כ סגלוביץ' כי על פי המתווה הנוכחי - הקואליציה תוכל למנות גם עו"ד פרטי לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, בשני שלבים. הראשון, מינוי שלו לשופט עליון, ומיד לאחר מכן לתפקיד הנשיא.

דיון בועדת החוקה בנוגע לרפורמה המשפטית 20.03.23. יונתן זינדל, פלאש 90
מיכאלי בוועדת החוקה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה לשמחה רוטמן במהלך הדיון, כי "אתה רוצה לוודא שאתה והחברים שלך נשארים בשלטון. שאם חס וחלילה מישהו ירצה להזיז אתכם מהשלטון בגלל שעברתם עבירה פלילית אז אתם תוכלו לשנות את החוק ויהיה מי שידאג שלא יבוטל החוק הזה". היא תקפה את הממשלה, שלטענתה "לא מכירה את המושג הוגנות, לא בהקשר של שחיתות איומה ונוראית, לא בהקשר של צדק חברתי, ולא בהקשר ניקיון כפיים, טוהר מידות ושירות ציבורי".

מיכאלי המשיכה, "אתם עושים מחטף ממש לפי הפרוטוקול הפולני שבו אתם לוקחים את ביהמ"ש ודרכו תעבירו את כל הכפייה הדתית, את כל השחיתות, את כל השינויים בשיטת הבחירות שלנו, ואתם חושבים שתישארו כך בשלטון לנצח".

הלילה הודיעו ראשי הקואליציה בתום ישיבתם השבועית כי מבנה הוועדה לבחירת שופטים ישתנה עד חג הפסח, בעוד שההצבעה בקריאה שנייה ושלישית בשאר הסעיפים במהפכה המשפטית יידחו. שאר סעיפי הרפורמה יובאו לאישור לאחר תחילת מושב הקיץ של הכנסת - זאת, לטענתם כדי שיוכלו לקיים הידברות עם חברי האופוזיציה.

בנוסף לכך, נתניהו התחייב אמש בפני ראשי המפלגות החרדיות כי פסקת ההתגברות תקודם עד לאישור התקציב בכנסת, בהתאם להתחייבות בהסכמים הקואליציוניים.

בינתיים, חבר כנסת נוסף מהליכוד הצטרף הבוקר לקריאות לעצור את החקיקה. ח"כ אלי דלל אמר בוועידת התעשיינים כי "אני יוצא בקריאה לעצור הכול ולשבת להידבר גם עם אלה שלא רוצים להידבר, ליצור הפוגה, זה גם מה שאומר בישיבת סיעה היום. לעשות משא ומתן עם עצמנו זה לא דבר נכון, לרכך עם עצמנו זה לא דבר נכון". קריאות דומות נשמעו גם מצדם של חברי הכנסת יולי אדלשטיין ודוד ביטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully