וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית נגד חוק הנבצרות: "חור שחור שאינו נתון לביקורת שיפוטית"

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 15:47

בהרב מיארה כתבה בחוות דעתה כי יש להתנגד להצעת החוק שמקדמת הקואליציה, לפיה יהיה ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק מסיבות בריאותיות או נפשיות: "פרטי ההסדרים הכלולים בהצעה מעוררים קשיים משפטיים ומעשיים". חרף עמדתה, ועדת שרים לחקיקה אישרה את ההצעה

הרפורמה במערכת המשפט (הוועדה למינוי שופטים) אושרה בקריאה ראשונה/ערוץ כנסת

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה יצאה היום (ראשון) נגד חוק הנבצרות שמקדמת הממשלה וכתבה בחוות דעתה, שנוסחה על ידי המשנה שלה, ד"ר גיל לימון, כי יש להתנגד להצעת החוק, שלדבריה מונעת כל בחינה שיפוטית על נבצרות ראש הממשלה.

על פי עמדת היועמ"שית, יש הצדקה לקבוע את המנגנון שבאמצעותו תיקבע נבצרות של ראש ממשלה. אולם, הבהירה בהרב מיארה, "פרטי ההסדרים הכלולים בהצעה מעוררים קשיים משפטיים ומעשיים, המחייבים התייחסות והשלמה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
"חור שחור". היועמ"שית בהרב מיארה/שלומי גבאי

לדבריה, "קיים קושי בצמצום מצבי הנבצרות אך ורק להיעדר מסוגלות פיזית או נפשית, תוך שינוי מהדין הקיים המכיר במצבים נוספים אפשריים, בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבדת משקל".

"השילוב בין מרכיביה השונים של ההצעה עלול להביא למצבים בהם על אף שמבחינה אובייקטיבית ראש הממשלה לא יוכל לבצע את תפקידו, למשל, מסיבות בריאותיות, הוא ימשיך לכהן בתפקיד בשל אילוצים פוליטיים שימנעו את הכרזתו כנבצר", הוסיפה היועמ"שית. "ולבסוף, אנו סבורים כי יש מקום להתנגד לקביעה הגורפת והתקדימית המונעת כל בחינה שיפוטית ביחס להליכים אלה, ובכך יוצרת 'חור שחור' שאיננו נתון לביקורת שיפוטית.

עוד בוואלה!

פסילת חוקים רק בהרכב מלא של בג"ץ: ועדת חוקה דנה במהפכה המשפטית

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד 20 בפברואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"קושי לצמצם את מצבי הנבצרות להיעדר מסוגלות פיזית או נפשית". ראש הממשלה נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

למרות התנגדות היועמ"שית, הצעת החוק אושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה ותעלה לאישור בקריאה טרומית במליאה ביום רביעי הקרוב. יו"ר הוועדה שר המשפטים יריב לוין התייחס לחוות הדעת לפני כינוס הוועדה ואמר: "נדון בכך בהליך החקיקה בוועדה בכנסת".

הצעת הקואליציה קובעת כי נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו תהיה אך ורק על פי הודעה לכנסת של ראש הממשלה או של הממשלה שהתקבלה ברוב של 75% מחבריה - 90 חברי כנסת. המשמעות היא כי בממשלה ובכנסת הנוכחית יהיה די שהליכוד יתנגד להצעה וזו לא תאושר.

בהצעת החוק נכתב גם כי "בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה; החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף", זאת במטרה לבטל את האפשרות כי שופטי בג"ץ יכריעו בעתירה שבפניהם. הצעת החוק מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקיד ולא סיבה או גורם אחר.

בנוסף, ועדת השרים לחקיקה אישרה גם את הצעת החוק עונש מוות למחבלים, למרות התנגדות בהרב מיארה. ההצעה צפויה להיות מאושרת בקריאה טרומית ביום רביעי. בנוסף, סוכם כי הצעת החוק תובא לדיון נוסף בוועדה לפני אישורה בקריאה ראשונה ויתקיים קודם דיון בקבינט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully