וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוונצואלה - אל איראן: ציר הזהב החשאי של חיזבאללה

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 11:00

נתיב ההברחה, שנחשף בצו שעליו חתם גלנט, כלל העברת עשרות ק"ג של זהב בטיסה אזרחית איראנית, וכספי מכירתם הועברו לארגון השיעי בלבנון. גורמי ביטחון: הפעילות היא נדבך נוסף במערכה ופגיעה בחיזבאללה

חיילי חיזבאללה אוחזים בדגלי הארגון לציון יום ההתנגדות בכפר כילה בדרום לבנון 25 במאי 2021. רויטרס
חיילי חיזבאללה אוחזים בדגלי הארגון לציון יום ההתנגדות בכפר כילה בדרום לבנון 25 במאי 2021/רויטרס

צו שעליו חתם שר הביטחון יואב גלנט חושף ציר מימון טרור של חיזבאללה באמצעות הברחת זהב. הצו חושף כי במהלך חודש מאי האחרון, הוברחו עשרות קילוגרמים של זהב בטיסה של חברת התעופה האיראנית מהאן אייר, הנתונה לסנקציות אמריקניות, מוונצואלה לטהראן. ממכירתו של הזהב המוברח הועבר מימון לחיזבאללה.

ציר ההברחה נחשף בעקבות פעילות משותפת של גופי המודיעין והמטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (מט"ל) במשרד הביטחון (גוף שהוקם בשנת 2018 ופועל בכפיפות ישירה לשר הביטחון, א"ב) בסיוע המשטרה, רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

לטענת גורמי ביטחון, גורם מרכזי בציר המימון והעברת הזהב הוא בדר א-דין נעימי מוסווי, איש עסקים איראני בעל עסקים חובקי עולם. הוא הבעלים של חברות נדל"ן בבריטניה - Lotus Universal ו- Strattonview Properties Limited- ושל חברת סחר בינלאומי בדובאי Trading Acs.

לפי הצו, מוסווי משמש סייען של כוח קודס האיראני, המנהל ציר חשאי שבמסגרתו הוא רוכש זהב בוונצואלה, תוך ניצול קשריו העסקיים והפוליטיים ובכך מהווה כיסוי לפעילות כוח קודס במדינה. הוא אחראי על הברחת הזהב מוונצואלה באמצעות טיסות ישירות לאיראן ומשם למכירה ברווח לצורך מימון פעילות ארגון הטרור חיזבאללה.

לפי גורמי ביטחון, בציר מימון זה מעורבים גם בכירים בארגון חיזבאללה הנתונים לסנקציות אמריקניות, בגין מעורבותם בטרור, בהם עלי קסיר - נציג המשרד לעניינים כלכליים של חיזבאללה בטהראן וכן מוחמד קסיר, ראש יחידה 4400 (יחידת הלוגיסטיקה של חיזבאללה, א"ב) העוסק בהעברת כספי כוח קודס לחיזבאללה לשם מימון הארגון.

מוסווי אף לקח חלק במשלחת של כוח קודס לוונצואלה, יחד עם מנכ"ל חברת התעופה האיראנית "מהן אייר" חמיד עברנז'אד, במסגרת מאמצי איראן להגברת השפעתה במדינות דרום אמריקה כבסיס למימון ולקידום פעילות טרור. עוד טענו גורמי הביטחון כי פעילות סיכול זו מהווה נדבך נוסף במערכה ופגיעה בארגון חיזבאללה ובפעילות הטרור אותה הוא מקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully