וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוטמן הודיע בוועדת חוקה: אצמצם את הרוב שנדרוש לביטול חוקים בבג"ץ

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 14:42

יו"ר הוועדה אמר כי לפי הנוסח החדש שיובא לקריאה ראשונה, בהתאם להצעת השר יריב לוין, בג"ץ יוכל לפסול חוקים רגילים שהכנסת חוקקה ברוב 12 מתוך 15 שופטים - ולא רק פה אחד. עוד קרא להידברות: "מקווה שהשיח יירגע מכל הצדדים". ח"כ כהנא: "דוחפים את האצבע בעין ומסובבים"

ישיר: ועדת חוקה דנה במהפכה המשפטית (צילום: ערוץ הכנסת)

LIVE

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית ממשיכה היום (ראשון) בקידום הרפורמה המשפטית של הממשלה. הוועדה מקיימת דיונים על שתי הצעות חוק שמטרתן לצמצם את האפשרות של בג"ץ לפסול חוקים רגילים.

במהלך הדיון הודיע רוטמן כי בכוונתו לרכך בנוסח הצעת החוק את הרוב הנדרש לפסילת חקיקה רגילה של הכנסת. לפי הנוסח החדש, בהתאם להצעת השר יריב לוין, הרכב של 12 מתוך 15 שופטים יוכל לפסול חוקים רגילים שהכנסת חוקקה. רוטמן אמר כי בכוונתו להביא את הנוסח להצבעה לקריאה ראשונה. ההצעה המקורית של רוטמן קבעה כי רק הרכב של 15 מתוך 15 שופטים יוכל לפסול חוקים רגילים. רוטמן יודיע לחברי הכנסת כי ייתכנו הצבעות ביום רביעי הקרוב על שתי ההצעות לקריאה ראשונה, בהתאם להתקדמות בדיונים.

"הרציונל העיקרי של 15 שופטים הוא נטרול החשש שהטיה בהליכה מינוי ופסילת שופטים על בסיס שיקול דעת של גורם מסוים", הסביר רוטמן. "אני רואה טעם רב בטענות שהעלו כאן מומחים וח"כים, והסיבה שמלכתחילה נקבע בהצעת החוק נוסח של 15 מתוך 15, היא כי חשבתי שזו נקודת התחלה טובה למו"מ, כהצעה שהצביעו עליה לפחות חמישה ח"כים מהאופוזיציה. לצערי מאחר והם שברו את הכלים ולא מנהלים מו"מ, אני נאלץ לנהל מו"מ עם השר לוין ואני מקווה שהם יחזרו בהם".

דיון ועדת חוקה, 13 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הדיונים ממשיכים. ועדת חוקה דנה במהפכה המשפטית/פלאש 90, יונתן זינדל

למרות המחאה וההפגנות, עד כה אין היתכנות להידברות ובשני הצדדים, גם בקואליציה וגם באופוזיציה, לא מראים נכונות לשיחות על פשרה בנוסח. רוטמן התייחס לנושא בפתח דבריו ואמר כי "אני רוצה רק לקוות שהשיח יירגע מכל הצדדים ויהיה אפשר לדבר על הרפורמה כמו שצריך לדבר בין אחים. לא בפרובקציות ולא בשיח מתלהם".

ח"כ מתן כהנא מהמחנה הלאומי הגיב לדבריו ואמר: "אתם לא רוצים באמת לדבר, אתם דוחפים את האצבע בעין ומסובבים אותה הכי חזק שאפשר. הכוח בידיים שלכם. תבואו, תעצרו את החקיקה ונדבר. אם תרגישו שמסבנים אתכם, תמשיכו". ח"כ יואב סגלוביץ' מיד עתיד הוסיף כי "עודף שימוש בכוח מתהפך על המשתמש בו. תחת המעטה המשפטי מסתתרת גזענות והומופביה ואנחנו נעצור את זה, ואנחנו יודעים איך".

חבר הכנסת עופר כסיף מחד"ש-תע"ל הזהיר כי "זה ייגמר בדם, והדם יהיה על ידיו ועל ידי חברי הקואליציה שלא עוצרים את זה ואומרים 'די'".

אחת ההצעות אושרה השבוע בקריאה טרומית במליאה, אך לפי שר המשפטים יריב לוין הקואליציה לא צפויה לקדם אותן לאישור סופי במליאה במושב הנוכחי של הכנסת שיסתיים לפני פסח. לוין אמר כי התוכנית היא לאשר בשלוש קריאות את השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ואת ביטול הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקי יסוד, ורק במושב הבא של הכנסת להמשיך בקידום שאר חלקי הרפורמה. עם זאת, בקואליציה לא שללו אפשרות כי לבסוף גם פסקת ההתגברות תקודם בשבועות הקרובים לאור דרישת הסיעות החרדיות.

עוד בוואלה!

שיקלי: מעורב בניסיונות לייצר הידברות על המהפכה המשפטית, אפשר להאט קצב אך לא לעצור

לכתבה המלאה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
מקשים על בג"ץ לפסול חוקים. נשיאת העליון אסתר חיות/שלומי גבאי

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully