וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקלי: מעורב בניסיונות לייצר הידברות על המהפכה המשפטית, אפשר להאט קצב אך לא לעצור

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 8:06

שר התפוצות טען בריאיון ל-103FM כי הדרישה לעצירת חקיקה כתנאי להידברות היא "הזויה" וכי אין לכך תקדים: "לא נעשה את זה עם אקדח צמוד לרקה, אנו לא מקבלים איומים". עוד תקף: "מרגיש שמבקשים להכניע אותנו. זו אווירה של סזון, יש אווירה של טרור בכמה מחברות ההייטק"

בווידאו: במהלך ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב הודלקה מדורה בנתיבי איילון/צילום: איתי דייגי, אור הדר, קארין שגיא

שר התפוצות והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי מהליכוד התייחס היום (ראשון) למחאות נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, אמר כי ניתן להאט את החקיקה אך לא לעצור אותה וציין כי הוא "מעורב בניסיונות לייצר הידברות". "אני קורא לצד השני לבוא ולהידבר, אך אנחנו לא נעשה את זה עם אקדח צמוד לרקה, אנו לא מקבלים איומים", אמר בריאיון ב"שבע תשע" עם ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM.

"אני מרגיש שמבקשים להכניע אותנו, זו אווירה של סזון, יש אווירה של טרור בכמה מחברות ההייטק", תקף שיקלי. "היסטורית השמאל הוא אנטי דתי, אנטי לאומי ואנטי דמוקרטי. השמאל הציוני הביא לכאן דברים מדהימים, אבל יש שחיקה באותם ערכים ציוניים".

דיון בג״צ בעניינו של עמיחי שקילי 6 באוקטבור 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא מקבלים איומים". השר שיקלי/פלאש 90, יונתן זינדל

שיקלי יצא נגד דרישת האופוזיציה לעצור את החקיקה כתנאי לתחילת הידברות, וטען כי אין לכך תקדים. "אלו דרישות הזויות. יש פרק זמן של שלושה שבועות לפחות עד לקריאה שנייה, יש גם פתרונות ביניים מעבר לעצירת חקיקה. אפשר לשלוט בקצב ולהאט אותו", אמר. "יש פה פטרונות שלא ברא השטן".

עוד תקף השר את ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "נראה שיש מי שהתאהבו במחאה. לפיד נראה שיכור לחלוטין מהאירוע, שעוזר לו לטשטש את תבוסתו המחפירה אחרי שהיה ראש ממשלה רבע שעה".

הפגנה בנתיבי איילון  נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. 25 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
"לפיד נראה שיכור מהמחאה". ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, אתמול/ראובן קסטרו

בינתיים, הנתק בין הצדדים נמשך, וועדת שרים לענייני חקיקה תתכנס היום כדי לאשר את חוק הנבצרות שיזמו ראשי סיעות הקואליציה. זאת, במטרה למנוע מבג"ץ או מהיועצת המשפטית לממשלה להכריז נבצרות על ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביום רביעי תובא ההצעה לאישור בקריאה טרומית במליאה.

הצעת הקואליציה קובעת כי נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו תהיה אך ורק על פי הודעה לכנסת של ראש הממשלה או של הממשלה, שהתקבלה ברוב של 75% מחבריה - 90 חברי כנסת. משמעות הדבר היא כי בממשלה ובכנסת הנוכחית יהיה די שהליכוד יתנגד להצעה וזו לא תאושר. הצעת החוק מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקיד ולא סיבה או גורם אחר.

הפגנה בנתיבי איילון  נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. 25 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
"דרישות הזויות". ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, אתמול/ראובן קסטרו

במקביל, ועדת החוקה בראשות היו"ר ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית תמשיך לקיים דיונים על שתי הצעות חוק שמטרתן לצמצם כמעט לחלוטין את האפשרות של בג"ץ לפסול חוקים רגילים. זאת, באמצעות פסקת התגברות והצבת דרישות שביטול חוק ייעשה רק בהרכב מלא של 15 מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון, פה אחד, ורק אם "החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן יודיע לחברי הכנסת כי ייתכנו הצבעות ביום רביעי הקרוב על שתי ההצעות לקריאה ראשונה, בהתאם להתקדמות בדיונים.

אחת ההצעות אושרה השבוע בקריאה טרומית במליאה אך לפי שר המשפטים יריב לוין, הקואליציה לא צפויה לקדם אותן לאישור סופי במליאה במושב הנוכחי של הכנסת שיסתיים לפני פסח. לוין אמר כי התוכנית היא לאשר בשלוש קריאות את השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ואת ביטול הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקי יסוד ורק במושב הבא של הכנסת להמשיך בקידום שאר חלקי הרפורמה. עם זאת, בקואליציה לא שללו אפשרות כי לבסוף גם פסקת ההתגברות תקודם בשבועות הקרובים לאור דרישת הסיעות החרדיות.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. 25 בפברואר 2023. שי קוריאנסקי, אתר רשמי
בינתיים, החקיקה נמשכת. ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, אתמול/אתר רשמי, שי קוריאנסקי

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully