וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר המשפטים לוין מנסה לגבש עם יולי אדלשטיין מתווה חדש לשינוי הוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 19:02

ברקע ההסתייגות של יו"ר ועדת חוץ וביטחון להמשך חקיקה חד צדדית, שר המשפטים נועד איתו ודן עמו על קידום הרפורמה. לפי בכירים בליכוד, לוין דוחף את אדלשטיין, מהקולות המתונים במפלגה, להציג מתווה משל עצמו לתיקונים במערכת המשפט, שאיתו ינסו ללחוץ את האופוזיציה לפשרה

חבר הכנסת יולי אדלשטיין נעדר מההצבעה על חוק הנבצרות. צילום: מתוך ערוץ הכנסת/ערוץ הכנסת

שר המשפטים, יריב לוין, מנסה לגבש יחד עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון, יולי אדלשטיין, מתווה חדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ותיקונים נוספים במערכת המשפט - זאת במטרה לנסות שוב להגיע לפשרות עם האופוזיציה על שינויים בהסכמה - כך נודע לוואלה! היום (חמישי). לוין נפגש אתמול עם אדלשטיין בביתו בהרצליה כדי לדון בהמשך קידום המהפכה המשפטית, ולפי בכירים בליכוד, הוא דוחף לכך שאדלשטיין יציג בעצמו מתווה חדש לוועדה לבחירת שופטים, שעל בסיסו ינסו ללחוץ את האופוזיציה לפשרה ולקידום שינוי בוועדה בהסכמה רחבה.

אדלשטיין נחשב לאחד הקולות המתונים ביותר בליכוד, ומהבודדים שהשמיעו ביקורת על קידום המהפכה המשפטית בחקיקה חד צדדית מאז שהוקמה הממשלה. הוא מקיים גם קשרים שוטפים וטובים עם בכירים באופוזיציה כמו ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, וחברי המחנה הממלכתי חילי טרופר וגדי איזנקוט.

בחודש שעבר, אחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות, הוא הכריז בראיון: "הודעתי דבר אחד פשוט למי שצריך לדעת: בפעם הבאה הם יצטרכו לתאם ולדבר איתי מא' ועד ת' על כל החוקים שקשורים ברפורמה. איך יעלה, מתי ובאיזה נוסח. רק אז אחליט אם אני תומך או לא", אמר אז אדלשטיין בראיונות.

בנימין נתניהו,יריב לוין, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 24 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בנימין נתניהו,יריב לוין, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 24 ביולי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

לפי בכירים בליכוד, שר המשפטים לוין "מבין שהוא לא יוכל להתקדם ללא אדלשטיין שהבהיר שמבחינתו לא תהיה יותר חקיקה חד צדדית". לכן, לוין מעוניין שאדלשטיין יציג מתווה משל עצמו לתיקונים במערכת המשפט, שיזכה לתמיכת הקואליציה, בניסיון להחזיר את הכדור למגרש של יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכית בני גנץ - עמם אדלשטיין מצוי ביחסים טובים.

במידה ובאופוזיציה ישתפו פעולה עם המתווה, לוין יוכל לקדם עוד חלקים מהרפורמה המשפטית בהסכמה, ובמידה שלא - אדלשטיין לא יוכל לטעון שהוא לא מעורב ויהיה לו קשה יותר שלא לתמוך בחקיקה חד צדדית.

מלשכת שר המשפטים לא נמסרה תגובה. מלשכת חבר הכנסת אדלשטיין נמסר כי "אכן התקיימה פגישה, בין הנושאים עלה גם נושא תיקון ושיפור מערכת המשפט. ללא קשר לנאמר בכתבה - ח"כ אדלשטיין עשה, עושה וימשיך לעשות את הטוב ביותר עבור מדינת ישראל ועם ישראל". במקביל, אדלשטיין צייץ בטויטר על הפגישה וכתב: "בעזרת השם, יחד נעשה ונצליח".

יולי אדלשטיין, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
יולי אדלשטיין, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023/ראובן קסטרו

המגעים של לוין ואדלשטיין מתנהלים במקביל לדיונים שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנהל בשבועות האחרונים עם מקורביו ועם בית הנשיא על חבילת הקפאה למהפכה המשפטית. הנשיא הרצוג מנסה לקדם חבילה שתכלול התחייבות לתקופה ממושכת שכל חקיקה נוספת תקודם רק בהסכמה, וכן ריכוך משמעותי של החוק לביטול עילת הסבירות שכבר אושר בחודש שעבר.

בקואליציה מעוניינים לכלול בחבילה גם שינוי בוועדה לבחירת שופטים, ומריצים הצעות ומתווים שונים בשאיפה להביא את האופוזיציה להסכמה ופשרה, אך רוב ההצעות שהועלו עד כה כללו פוליטיזציה כלשהי של הליך הבחירה ולא עוברות את רף הדרישות המינימלי של האופוזיציה.

לפי דיווח בישראל היום, הרצוג שוחח עם לפיד וגנץ בימים האחרונים על המאמצים לגבש חבילת הקפאה, אך גורמים המעורים בשיחות טוענים שאין כל התקדמות או הסכמה. "המקסימום שבקואליציה מוכנים להציע עדיין לא מתקרב למינימום של האופוזיציה", אמר גורם המעורה בפרטים. בכל מקרה, באופוזיציה מסרבים לנהל מגעים על הוועדה לבחירת שופטים לפני הדיון בבג"ץ בחודש הבא בעתירה שהוגשה נגד לוין על אי כינוס הוועדה בהרכבה הנוכחי, ובעיקר יש עתיד - אחת ממגישות העתירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully