וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שידור חוזר? נתניהו אומר שהפיק לקחים, אבל שוב דוהר למהלך חד צדדי בשיכרון כוח

30.6.2023 / 11:43

בקואליציה ובסביבת רה"מ משוכנעים שבניגוד לסיבוב הראשון של הרפורמה, עם החוק לביטול עילת הסבירות הם שולטים במצב וידם על העליונה מול המחאה. רק שכל הסימנים מעידים שהם שוב מתעלמים מסימני האזהרה ושחקיקה חד-צדדית עלולה להוביל להתנגשות נוספת ואת המדינה לעוד משבר

הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של יריב לוין במודיעין, 27 ביוני 2023/מובילי כוח קפלן

בפוליטיקה הישראלית של השנים האחרונות היו הרבה מאוד רגעים חסרי תקדים אבל גם לא רגעים של דה-זה-וו ותחושה עזה שכבר היינו בסרט הזה. כך, ביום ראשון בבוקר עם פתיחת הדיונים בחוק לביטול עילת הסבירות בוועדת חוקה, חזרנו חצי שנה אחורה - לפרק הבכורה במופע של שמחה רוטמן והרפורמה של שר המשפטים יריב לוין. כמו אז, גם הפעם הדיון הידרדר במהרה לצעקות של חברי אופוזיציה, שהוצאו בזה אחר זה מהחדר. דה-מיז'ה-וו.

גם הפעם, כמו בפרק הראשון של המהפכה המשפטית עם הוועדה למינוי שופטים, על שולחן הוועדה הונח חוק בנוסח קיצוני ודרקוני במיוחד, שיבטל את עילת הסבירות לחלוטין ויפתח פתח לחגיגה של שחיתות פוליטית וציבורית - ללא ביקורת של בית המשפט. גם הפעם, כמו אז, הקואליציה מפזרת שמועות על ריכוכים עתידיים בניסיון לשכך את המבקרים והמתנגדים. גם הפעם, כמו אז, הם מזלזלים וממעיטים בכוחה של המחאה. תוך שבוע, גל מחודש של עצומות מילואים, שיבושים וחסימות כבישים התעורר באחת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לעדות ארנון מילצ'ן בתיק אלף, בימ"ש המחוזי ירושלים. 29 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"בעננים" מאז המלצת השופטים בתיק 4000. נתניהו בבית המשפט, השבוע/פלאש 90, יונתן זינדל
הפגנה נגד המהפכה המשפטית במהלכה הודלקו אבוקות עשן, איילון, תל אביב. 24 ביוני 2023. אורי סלע
גם הפעם, כמו אז, הם מזלזלים וממעיטים בכוחה של המחאה. המפגינים באיילון, השבוע/אורי סלע

כמו אז, גם הפעם, בממשלה מנסים לתייג ולבודד את המוחים כקומץ סרבנים/ אנרכיסטים/ שמאלנים/ מטרילים ודורשים שהמשטרה והפרקליטות יחמירו את הענישה והאכיפה של הקריאות למרי אזרחי ושל הפרות הסדר. כמו אז, גם הפעם, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מסיט את כישלונותיו במלחמה בפשע ובפשיעה במגזר הערבי לעבר מלחמה בקפלניסטים, וכמו אז, גם הפעם, ככל שהמשטרה אכן תקשה את ידה מול המפגינים, כך היא רק תתדלק ותגביר את המחאה. דה-ז'ה-וו. או לחילופין: בוקר טוב, המהפכה שלכם חזרה.

בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו משוכנעים ומשכנעים שזה לא דה-ז'ה-וו או שידור חוזר, ושהפעם זה יהיה אחרת. הפעם, מקורביו מספרים, ראש הממשלה "נכנס לאירוע" ומנהל אותו באחריות ושיקול דעת. לראיה, הם מדגישים, נתניהו לא נענה ללחץ של שר המשפטים ושותפי הקואליציה לחדש במלוא הכוח את החקיקה, אלא בחר בשיטה של ניסוי וטעיה: עילת הסבירות תחילה, ואחר כך כל השאר.

יריב לוין, שמחה רוטמן, דיון במליאת הכנסת, 21 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
בקואליציה מאמינים שידם על העליונה. לוין ורוטמן/ראובן קסטרו

מחאותיהם של תומכי הרפורמה בממשלה על הודעתו הרשמית בראיון לוול סטריט ג'ורנל לפיה פסקת ההתגברות נפלה רק משרתות את המטרה, ומציגות אותו כמי שהתקפל וויתר למחאה. רק שבאותה נשימה, נתניהו גם הכריז בראיון על המשך המהפכה - חזרה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בסתיו, במושב הכנסת הבא. כך, לוין קיבל לפחות חלק ממה שרצה: התחייבות פומבית על הצעד הבא, וגם המחאה קיבלה חיזוק לחשדה - שהממשלה בחרה בשיטת הסלאמי הידועה לשמצה.

ובכל זאת, בקואליציה מאמינים שידם על העליונה, ונחושים לרשום תוך חמישה שבועות את ההישג הראשון של המהפכה. בשונה מהסיבוב הראשון בוועדה לבחירת שופטים, סבורים ומסבירים בכיריה, מושג משפטי מורכב ועמום כמו עילת הסבירות לא יחולל את אותה מחאה אדירה, לא יגרום לאותו קרע בחברה או בצבא, ולא יאיים להבקיע בקיעים פנימיים שיאיימו על הרוב בהצבעה. אחרי קריסת שלושת חודשי ההידברות עם האופוזיציה בבית הנשיא, גם למתנגדי הרפורמה הליכודיים המעטים מהסיבוב הקודם - שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן - אין לגיטימציה להוציא כרטיס צהוב נגד החקיקה החד-צדדית.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין ושר הביטחון יואב גלנט בישיבת הוועדה בכנסת, 27 במרץ 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לא תהיה להם לגיטימציה להוציא כרטיס צהוב נגד החקיקה החד-צדדית. אדלשטיין וגלנט/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה לשעבר. ראובן קסטרו
נתן מתנה לקואליציה במלחמה נגד המערכת. אלשיך/ראובן קסטרו

על הטעות הקשה של פיטורי גלנט נתניהו כנראה לא יחזור, וניכר שהפעם הפיק לקחים, ומנסה לשמור אותו קרוב ובחזית מאוחדת אל מול אנשי המילואים המוחים. מאז הסיבוב הראשון, ראש הממשלה גם חיזק את מערך ההסברה שלו וגייס עוד שני יועצי תקשורת בשביל הקרב על התודעה. הקמפיין לסימונם של מנהיגי וראשי המחאה כאנרכיסטים וסרבנים שמפוררים את צה"ל וחותרים תחת המשטר והחברה, בכיכובם של ראשי הממשלה לשעבר אהוד ברק ואהוד אולמרט וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן וקריאותיהם למרי אזרחי, רק יצא לדרך.

אבל כמו אז, גם הפעם, נתניהו והקואליציה שלו דוהרים למהלך חד-צדדי בשיכרון כוח, ואם תחושת הדה-ז'ה-וו תימשך, הוא גם עשוי בסוף להפיל אותם. בינואר, בסיבוב הראשון, הם נישאו על חגיגות הניצחון האדיר בבחירות ו-64 המנדטים של ממשלת הימין מלא-מלא. הפעם, אלה ההתפתחויות הדרמטיות במשפט נתניהו שמשלהבות את הבייס שלו בתחושת ניצחון קרוב ומעלות את הציפיות לשחקים. מאז חשיפת ההמלצה של השופטים בענין סעיף השוחד בתיק 4000 מקורביו של נתניהו מספרים שהוא "בעננים", ועדותו המתחנחנת של חברו הטוב ארנון מילצ'ן בברייטון וחרצובות לשונו של המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך - רק התקבלו כמתנות נוספות שמחזקות את הצורך בתיקונים במערכת ומחלישות את המאבק של המחנה הנגדי.

רק שכמו אז, גם הפעם, אויר ההרים עלול לגרום להיבריס שמשבש את זיהוי הסיכונים, ולהוביל את נתניהו, שוב, להתנגשות אדירה עם הכוחות שמתנגדים לממשלה ולמהפכה ולדרדר את המדינה כולה עמוק לתוך משבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully