וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שקרא לעצור את החקיקה: נתניהו הדיח את שר הביטחון יואב גלנט

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 2:27

רה"מ הודיע על פיטורי גלנט מתפקידו כשר הביטחון, יממה לאחר שטען כי המהפכה המשפטית מהווה "סכנה מיידית לביטחון המדינה". בסביבת רה"מ טענו שהסיבה למהלך היא "תגובה רפה לסרבנות". גלנט: "ביטחון ישראל היה ויישאר משימת חיי". בעקבות ההדחה יצאו המונים להפגין ברחובות

בווידאו: גלנט קרא לעצירת החקיקה: "ישנה סכנה מידית לביטחון המדינה"/צילום: דוברות משרד הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדיח הערב (ראשון) את שר הביטחון יואב גלנט מתפקידו. המהלך נעשה לאחר שגלנט קרא אמש לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. בעקבות המהלך יצאו המונים להפגין ברחבי הארץ. גלנט עצמו הגיב לאחר פיטוריו: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".

לפי גורמים בליכוד, נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו שהוא איבד את האמון בו לאחר שפעל נגד הממשלה ונגד הקואליציה בעת ששהה בביקור מדיני בחו"ל במהלך סוף השבוע, מבלי לתאם עמו. בסביבת רה"מ טוענים כי הסיבה המרכזית למהלך היא "תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום". לאחר ההודעה על הפיטורים נתניהו צייץ בטוויטר: "כולנו חייבים להתייצב בעוצמה נגד סרבנות".

עוד נמסר מגורמים בליכוד כי שר המשפטים יריב לוין ובנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו הם שלחצו על נתניהו לפטר את גלנט, ושיכנעו אותו שהוא חותר תחתיו ועליו להפגין כוח. בסביבת נתניהו היו שהמליצו לא לפטרו אך בנו ושר המשפטים לחצו מהרגע הראשון לנהוג אחרת, ובסוף הכריעו את הכף.

שר הביטחון יואב גלנט, 25 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
פוטר מתפקידו כשר הביטחון. גלנט/אתר רשמי, ללא

הפיטורים גררו ביקורת עזה מצד האופוזיציה ומובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, שהודיעו כי יקיימו הערב הפגנות ספונטניות מול הקרייה בתל אביב ומול בית ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים.

"פיטוריו של גלנט, רק מפני שהתריע על פגיעה בביטחון ישראל, הם שפל חדש של ממשלה אנטי ציונית שפוגעת בבטחון הלאומי ומתעלמת מאזהרת כל גורמי הבטחון", מסר ראש האופוזיציה יאיר לפיד. "נתניהו יכול לפטר את גלנט, אבל הוא לא יכול לפטר את המציאות ולא יכול לפטר את עם ישראל שמתייצב מול הטירוף של הקואליציה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר כי "בפנינו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון ישראל. סכנה שהוחמרה. נתניהו שם הערב את הפוליטיקה ואת עצמו מעל הביטחון".

מובילי המחאה מסרו: "נתניהו מתנהג כדיקטטור על מלא, כמו פוטין השיקול היחיד שלו הוא נאמנות אישית. מדובר באדם מסוכן לביטחון ישראל, לכלכלה ולמדינת ישראל כולה. הוא מפחד לתת לשריו את תמונת הקריסה הבטחונית של ישראל. נתניהו הוא מחריב בטחון ישראל וצה"ל".

מובילי מחאת המילואימניקים הוסיפו: "נתניהו מוכיח שהוא דיקטטור על מלא. הוא פוגע אנושות בביטחון המדינה. לא ניתן לו להרוס את ישראל".

עוד בוואלה!

גורם ביטחוני בכיר: "קצינים עוזבים וההרתעה נפגעה, יביא לקריסת המדינה"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023. רויטרס
נתניהו/רויטרס

בעקבות הפיטורים, גורמים בליכוד מעריכים שנתניהו ימנה את השר אבי דיכטר לתפקיד שר הביטחון במקום גלנט. דיכטר הבהיר היום כי יצביע בעד הרפורמה למרות קריאתו לדחות את חקיקת המהפכה עד אחרי יום העצמאות. שם נוסף שמוזכר בליכוד הוא שמו של שר הכלכלה ניר ברקת.

לפי ההערכה בליכוד במידה ודיכטר ימונה לשר הביטחון, ח"כ דני דנון ימונה לשר החקלאות במקומו. דנון הוא הח"כ האחרון מבכירי הליכוד שנותר מחוץ לממשלה וללא תפקיד בכיר בכנסת ובחודשים האחרונים הוביל קו לעומתי לנתניהו וניסה לאגפו מימין. גורמים בליכוד אומרים שנתניהו ינצל את פיטוריו של גלנט כדי למנות את דנון ולצמצם סכסוכים פנימיים בסיעה.

לאחר פיטורי השר גלנט יותר מאלף מפגינים הגיעו למחלף השלום. 26 במרץ 2023. נעמי גביסון, אתר רשמי
ההפגנה שהחלה ספונטנית בת"א, הערב/אתר רשמי, נעמי גביסון

אמש הביע גלנט את התנגדותו מהמשך החקיקה בהצהרה פומבית ראשונה שנשא בנושא. "צריך שינוי במערכת המשפט - מארג היחסים בין הרשויות דורש תיקון, ועם זאת, שינויים משמעותיים ולאומיים עושים בהדברות ובשיח", אמר.

הוא קרא להידברות בין המחנות והזהיר מגל הסרבנות לשירות במילואים. "אמרתי זאת בשיחות סגורות בשבועות האחרונים, בעת הזו חייבים לעצור את התהליך כדי לשבת ולדבר. עכשיו אני אומר זאת בקולי, למען ביטחון ישראל - צריך לעצור בעת הזו את תהליך החקיקה, לאפשר לעם ישראל לחגוג את חג הפסח, יום העצמאות ולהתאבל יחד ביום הזיכרון. לעצור מיד את ההפגנות ולעצור כל גינונים של סרבנות. למען ביטחוננו זו חובתנו".

הצהרתו התקבלה בתגובות מעורבות מצד חברי כנסת ושרים מהליכוד. הח"כים דוד ביטן, יולי אדלשטיין ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס הביעו תמיכה בדבריו של גלנט, בעוד שח"כים ושרים אחרים במפלגה תקפו אותו וקראו לפטרו. גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא לפטר את גלנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully