וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני בכיר: "קצינים עוזבים וההרתעה נפגעה, יביא לקריסת המדינה"

עודכן לאחרונה: 26.3.2023 / 18:16

אחרי ששר הביטחון קרא לעצור את החקיקה, הגורם הבכיר מזהיר כי קידום הרפורמה המשפטית הוביל להבנה אצל אויבי ישראל כי היא משותקת ביכולת התגובה שלה. הגורם ציין גם כי התמיכה הבינלאומית חלשה מאי פעם וראשי מערכת הביטחון בעמדתו של גלנט: "רואים את הסדק בגופי הביטחון"

בווידאו: גלנט קרא לעצירת החקיקה: "ישנה סכנה מידית לביטחון המדינה"/צילום: דוברות משרד הביטחון

גורם ביטחוני בכיר מתריע הערב (ראשון) כי אויבי ישראל ביניהם איראן, חיזבאללה וחמאס עוקבים אחר המחאות והשסע המתרחב בעקבות המהפכה המשפטית בישראל. לדבריו, עמדתו של שר הביטחון יואב גלנט משקפת את עמדת ראשי מערכת הביטחון מהרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע, שלפיה אויבי ישראל משלבים את הנתונים הללו כמרכיב מרכזי בהערכת המצב שלהם. לדברי הגורם, ישראל נמצאת במשבר חריף וחסר תקדים שמתחבר לתהליך, שבראיית האויבים יביא לתהליך קריסה של ישראל וכתוצאה הם רואים בכך הזדמנות עבורם במציאות הנוכחית.

הדברים של הגורם הביטחוני הבכיר מגיעים יממה לאחר הצהרתו של שר הביטחון יואב גלנט, שקרא אמש לעצור את החקיקה מהחשש לפגיעה בביטחון המדינה בעקבות קידום הרפורמה המשפטית. "יש פגיעה בהרתעה", ציין הערב הגורם הביטחוני הבכיר בשיחה עם הכתבים הצבאיים. "תכנון של פיגועים עם מתווים התקפיים (נגד ישראל א"ב), תוך הבנה שישראל מוחלשת, ואולי מוגבלת ומשותקת ביכולת התגובה שלה. הם גם רואים שגם התמיכה הבינלאומית בישראל חלשה מאי פעם.

עוד אמר הגורם הביטחוני כי נוכח מצבה של ישראל, האיראנים מכוונים את ארגוני הטרור לייצר יותר פיגועים בכמה שיותר זירות (איו"ש, עזה ולבנון - א"ב) כדי להגביר את הלחץ על ישראל, כולל פגיעה בהסכמי אברהם ושחיקה במעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית.

שר הביטחון יואב גלנט, ביקר בעוצבת הגליל - אוגדה 91 עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין ומפקד עוצבת הגליל תת-אלוף שי קלפר, 16 במרץ 2023. אלעד מלכה
האיראנים מכוונים את ארגוני הטרור לייצור יותר פיגועים, בכמה שיותר זירות. גלנט בגליל עם הרמטכ"ל/אלעד מלכה

הגורם הבכיר התייחס למצב הכשירות של צה"ל נוכח הודעת אלפי מילואימניקים שלא יתייצבו לשירות מילואים אם החקיקה תעבור. "צה"ל נמצא בכשירות מלאה. אבל כל תהליך הגידור שאנחנו עושים (ניסיון לבודד את המחאות באזרחות לשיח והפעילות בצבא א"ב) - התהליך הזה עובד עד כה היטב. הפעולה נגד הסרבנות בעיניי היא דבר מרכזי ביותר ונחרצת".

עם זאת, מביע הגורם הבכיר דאגה מכך שלמרות ניסיונות הבלימה של הרמטכ"ל הרצי הלוי והאלופים במטכ"ל את תופעת הסרבנות והפגיעה בכושרו המבצעי של צה"ל, לא יהיה ניתן להחזיק את המאמץ הזה אפקטיבי לאורך זמן. "כשאנחנו מסתכלים עם הפנים קדימה, נראה שהמשך התהליך ללא מתווה מוסכם של החקיקה יביא לפגיעה משמעותית בכשירות של צה"ל וזה עולה מתוך מערכי המילואים, בהתחלה מתוך חילות מבודדים וזה הולך גם לעומק לתוך הסדיר, וגם לרוחב לזרועות אחרות", מזהיר הגורם הביטחוני הבכיר.

הגורם הבכיר שיתף מתוך הערכות המצב והצגת הנתונים על אודות מצבו של צה"ל. "אין ספק שאנחנו רואים את הסדק. יש הערכות של מפקדים שאומרים שהמשך התהליך מביא לסדק של עזיבת קצינים בתפקידים משמעותיים", מספר הגורם הביטחוני לראשונה. "לסרבנות לצאת לקורס קצינים, הימנעות מהמשך שירות והתנדבות וגם לחץ של משפחות על משרתים לעזוב את השירות. את כל זה אנחנו רואים היום בבדיקות שצה"ל עושה. וזה נכון גם לגופים אחרים (שב"כ והמוסד - א"ב)".

עוד בוואלה!

צעד קטן לעצירת הרפורמה, צעד גדול ליואב גלנט: הדילמה של נתניהו מתחדדת

לכתבה המלאה
חברי מחאת המילואימניקים פרצו להרמת כוסית של מפלגת הציונות הדתית, 23 במרץ 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"רואים את הסדק". הפגנת המילואימניקים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עוד אומר הגורם הביטחוני הבכיר: "אני כבר אומר היום שיש נזק. זו הסיבה שחשבתי שצריך לעצור לאלתר את החקיקה. הנזק הוא משמעותי כי יחידה צבאית היא יחידה שצריכה לכידות וכשיש עוינות ותחושות שמתפתחות בין אנשים ביחידה, הדבר הזה לא מייצר דברים טובים".

הגורם התעקש בדבריו כי העצירה של תהליך החקיקה כעת היא חיונית. הסכנה מנגד, לדבריו, היא החלשת צה"ל. פגיעה בכשירות שלו. "הביטחון שלנו נשען על הרתעה שהולכת ונשחקת כתוצאה מאיך שתופסים אותנו ולכן אנחנו חייבים לנקוט בפעולות הכרחיות שהראשונה שבהן היא עצירה והמתנה לתהליכים מחברים שבהם יש שלושה דברים: עצירת החקיקה עד למושב הקיץ, שיח בהסכמה, הפסקה של כל המחאות וההפגנות, ומעל כל זה קריאה נחרצת של כל מי שעיניו בראשו לעצירה מוחלטת של הסרבנות", כך לדברי הגורם הביטחוני הבכיר.

טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין איראן לבין ערב הסעודית בבייג'ינג, סין, 10 במרץ 2023. רויטרס
הקשר של איראן עם הסעודים - התקדמות מדאיגה. חתימת ההסכם בין איראן לערב הסעודית, 10 במרץ 2023/רויטרס

"הביטחון העצמי של נסראללה הולך וגובר"

הגורם התייחס גם למצבה של איראן: "היא קרובה יותר מאי פעם ליכולת גרעינית. בהינתן החלטה הם נמצאים במרחק של שבועיים עד שלושה מצבירת חומר בקיע מועשר ב-90% לפצצה ראשונה. הדבר השני יש רצף הצלחות באיראן. הם הורידו מעליהם את כל מה שקשור להליכי המו"מ מול הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית. יש התקדמות מאוד מדאיגה וזה הקשר של איראן עם הסעודים בתיווך סיני. במקביל, הולך ומתהדק הקשר בין איראן לרוסיה על רקע המלחמה באוקראינה. יש לנו חשש מזליגת ידע וטכנולוגיה מתקדמת גם בעסקאות מרוסיה לאיראן ודרכים אחרות. וביממה האחרונה יש חילופי מהלומות בין חיזבאללה ואיראן לארה"ב בסוריה".

הגורם התייחס גם לזירה הפלסטינית בצל המשך גל הפיגועים, בהם שלושת הפיגועים שאירעו בחווארה בתוך חודש אחד: "אנחנו ברף אלימות ופיגועים גבוה והמשך חוסר משילות, במיוחד בצפון השומרון בדגש על שכם וג'נין", הוא מסביר. "נכנסנו בזווית כניסה מאוד לא אידיאלית לרדמאן ואני מקווה שנעבור את החגים והרמדאן בשקט". באשר לעזה הוא ציין כי "חמאס מורתע, אבל השקט הוא בערבון מוגבל כשהלחץ המרכזי מופעל על ידי הג'יהאד האיסלאמי וארגונים סוררים ברצועת עזה".

כל הפרטים על הפרשה הביטחונית החמורה 15 במרץ 2023. מערכת וואלה!, אתר רשמי
פעילות גורמי הטרור מלבנון גוברת/אתר רשמי, מערכת וואלה!

באשר ללבנון אמר הגורם כי ישנה עלייה במתיחות בגבול. "יש ריבוי של אירועי חיכוך באזורים שבהם אנחנו מקימים גדר אבל לא רק. הביטחון העצמי של נסראללה כלפי ישראל גובר ויש נכונות לקבוע משוואה שונה. לגבי מגידו, המחבל חדר מלבנון החקירה נמשכת ואנחנו ממשיכים לבחון מעורבות של חיזבאללה. מזהים גם פעילות של גורמי טרור שגוברת משטח לבנון לעבר ישראל מכל מיני כיוונים ושיטות. יש מאמצים של חיזבאללה בהעברת אמל"ח רגיש לכיוון חיזבאללה וגם לכוחות בסוריה מטעם איראן והציר השיעי".

החשש העיקרי בצה"ל הוא מהתלכדות של מספר זירות במקביל נגד ישראל מלבנון, סוריה, עזה ואיו"ש במימון ודחיפה של איראן שמממנת כ-70% מתקציב חמאס ןכ-100 אחוז מחיזבאללה. הגורם הביטחוני הוסיף גם כי יש ירידה במידת ההרתעה והכבוד שרוכשים לארה"ב. "כידוע - המדד הישראלי מחובר למדד האמריקני", כך הגורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully