וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן וערב הסעודית הודיעו על חידוש היחסים הדיפלומטיים אחרי 7 שנות נתק

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 15:01

טהראן וריאד אמרו כי השגרירויות ייפתחו בתוך חודשיים, בתום שיחות בתיווך סין. היחסים נותקו ב-2016 בעקבות הוצאה להורג של מטיף שיעי סעודי. חידוש היחסים מגיע אחרי דיווח שלפיו סעודיה התנתה הסכם עם ישראל בתמיכה אמריקנית בתכנית גרעין אזרחי

בווידאו: נתניהו: "המשימה החשובה ביותר שלי היא לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני"/צילום: רוני כנפו

איראן וערב הסעודית הודיעו היום (שישי) על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, אחרי נתק ממושך בין שתי היריבות המרות שנמשך יותר משבע שנים. לפי ההצהרות המשותפות, השגרירויות בטהראן ובריאד ייפתחו בתוך חודשיים ושרי החוץ של שתי המדינות ייפגשו בקרוב.

ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, הודה לסין על תפקידה בתיווך בין הממלכה הסונית לרפובליקה השיעית, שניתקו את יחסיהן ב-2016 בעקבות הוצאה להורג של איש דת שיעי סעודי. לא ברור כיצד הנורמליזציה בין המדינות תשפיע על קידום היחסים בין ערב הסעודית לישראל, אך שמחאני אמר כי ההסכם "יהיה מכשול משמעותי לנוכחות ולמעורבות של המשטר הציוני באזור".

מאז 2021 התקיימו שורת פגישות בין דיפלומטים משתי המדינות בניסיון לנרמל את היחסים ביניהן, והאחרונות שבהן נערכו בסין ששומרת על יחסים קרובים הן עם ערב הסעודית והן עם איראן.

"בעקבות השיחות, איראן וערב הסעודית הסכימו לחדש את היחסים הדיפלומטיים ולפתוח מחדש את השגרירויות בתוך חודשיים", דיווחה סוכנות הידיעות אירנ"א. לפי התקשורת באיראן, איראן, ערב הסעודית וסין פרסמו הצהרה משותפת שלפיה שתי המדינות "מדגישות כי הן מכבדות את הריבונות ואת אי-ההתערבות בענייניהן הפנימיים של כל אחת מהן".

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכינוס של מנהיגים מאסיה בבנגקוק, תאילנד, 18 בנובמבר 2022. רויטרס
יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכינוס של מנהיגים מאסיה בבנגקוק, תאילנד, 18 בנובמבר 2022/רויטרס

אלו התהדקו מאחורי הקלעים בשנים האחרונות, תחת הנהגתו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, אולם לא הפכו לרשמיים וגלויים כפי שקרה עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מרוקו וסודאן.

באופן רשמי, ההנהגה הסעודית מדגישה כי יחסים רשמיים עם ישראל ייתכנו רק עם פתרון הסוגייה הפלסטינית, על בסיס יוזמת השלום שהיא הציעה לפני יותר משני עשורים.

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר כי "חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא התפתחות חמורה ומסוכנת לישראל ומהווה ניצחון מדיני לאיראן. מדובר בפגיעה אנושה במאמץ לבניית קואליציה אזורית למול איראן. זהו כישלון מהדהד של ממשלת נתניהו ונובע משילוב של הזנחה מדינית עם חולשה כללית וסכסוך פנימי במדינה.

לדבריו, "מדינות העולם והאזור צופות על ישראל מסוכסכת עם ממשלה שאינה מתפקדת, שעוסקת בהרס-עצמי שיטתי. ואז אותן המדינות בוחרות צד. ממשלת נתניהו היא כישלון כלכלי, מדיני ובטחוני מהדהד, וכל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל. אנו זקוקים לממשלת חירום לאומית רחבה, שתפעל לשיקום הנזקים הרבים שנוצרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully