וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום המשפט החוזר: רומן זדורוב זוכה מהרצח של תאיר ראדה

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 13:16

17 שנה אחרי הרצח, בית המשפט המחוזי בנצרת הכריע ברוב של שני שופטים מול אחת כי רומן זדורוב זכאי מחמת הספק. "הממצאים מהזירה לא תואמים להודאה ברצח", נימקו השופטים. "הפרקליטות כשלה, לא מדובר בסדיסט. היה צריך לבדוק את סוגיית השערה לעומק"

בווידאו: בתום המשפט החוזר: רומן זדורוב זוכה מהרצח של תאיר ראדה/שלומי גבאי

בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה היום (חמישי) מחמת הספק את רומן זדורוב מרצח הנערה תאיר ראדה לפני כ-17 שנה. השופטים קיבלו את ההחלטה, ברוב של שני שופטים מול אחת, כחלק ממשפטו החוזר של זדורוב. "הנאשם זכאי מכל האישומים", אמר ראש הרכב השופטים אשר קולה. מהומה פרצה באולם, וזדורוב פרץ בבכי. "תודה לכולם, האמת ניצחה, אני רק רוצה לחזור הביתה", אמר זדורוב ביציאה מבית המשפט. עורך דינו ירום הלוי הוסיף: "זה יום גדול. היה ניסיון להטות את המשפט".

הרצח, ההרשעה - והקונספירציות: משפט זדורוב מגיע לסוף דרמטי // פרויקט מיוחד >>> לחצו כאן

השופט קולה הוסיף כי הודאתו של זדורוב ברצח הייתה הודאת שווא. "ממצאי הזירה לא תאמו להודאת הנאשם. לא מדובר בסדיסט, מניפולטר מתוחכם ונתון להתקפות זעם בלתי נשלטות המסוגל לרצוח ילדה קטנה", אמר השופט. "התרשמתי מהנאשם כאדם מנומס, שקט, צייתן וכנוע. גרסה לפיה תאיר היא זו שפתחה בקללות נגד רוסים, אינה סבירה בעיניי. לא שמענו דבר המעיד על התנהגות זו".

השופט קבע כי היה צריך לבדוק לעומק את סוגיית השערה שנמצאה בזירת הרצח, ועשויה להיות של אדיר חבני, שכונה א"ח. קולה התייחס גם לטענות כי אולה קרבצ'נקו היא הרוצחת, ואמר: "בשתי העדויות נפלו פגמים של ממש. סתירות ותהיות שיש להסביר. חרף הפגמים, מצאתי חיזוקים רבים כדי לבדוק את עניין ה-DNA המיטוכונדריאלי". בסיום דבריו פנה השופט לאילנה ראדה, אמה של תאיר ניסינו לפתור את התעלומה - תאיר שנקטפה בדמי ימיה לקחה את סודה לקבר".

רומן זדורוב בהכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה,ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
זדורוב בכניסתו לבית המשפט המחוזי בנצרת/ראובן קסטרו

זדורוב אחרי הזיכוי: "רוצה לטייל עם הילדים"

בווידאו:בתום המשפט החוזר: רומן זדורוב זוכה מהרצח של תאיר ראדה/שלומי גבאי

ראדה אמרה בצאתה מהאולם: "הפרקליטות רצחה את הבת שלי, המלחמה שלי רק מתחילה. השלב הבא זה להתחיל לחפש את הרוצחים ואנחנו יודעים לאן ללכת. זו פעם ראשונה שנעשה פה משפט צדק". לאחר מכן אמרה ראדה בריאיון בחדשות 13 כי "חבל שממדרים אותנו מהמשפט הזה. רציתי שהשופטים ייתנו את חוות דעתם לגבי אדיר חבני ואולה קרבצ'נקו".

השופטת תמר נסים שי, שקבעה בדעת מיעוט כי זדורוב אשם ברצח, הסבירה: "מצאתי כי הראיות שהובאו מהוות מארג הדוק ומבוסס היטב. יש בו מעל ומעבר לכל ספק סביר להוכחת אשמתו של הנאשם. עוגן מרכזי הוא ההודאה, ההתדוודות והשחזור. מצאתי את ההודאהה בפני ארתור המדובב כמהימנה. שקרי הנאשם וגרסאותיו המשתנות עוברות כחוט השני. אין לו גרסה עקבית שלו עצמו".

"לא נעלם מעיניי כי תמונת הראיות אינה מושלמת, אני סבורה שגם אם קיים חלל ראייתי בהיבטים מסוימים של המקרה, הרי שדי ביש המכריע לפנינו כדי לבסס את הרשעת הנאשם" המשיכה השופטת. בנוסף, נסים שי גם התייחסה לטענות נגד חבני וקרבצ'נקו: "איני מקבלת כלל את התרחיש האלטרנטיבי שהציגה ההגנה שקרבצ'נקו היא הרוצחת. אדיר חבני העליל בצורה בזויה. לא הוכח כי השערה שנמצאה בתא הגיעה דווקא מהרוצח ולא ניתן לגבש קביעה ממשית כי אדיר חבני הוא מקור השערה. הפרקליטות כשלה בהוכחת אשמתו של הנאשם".

אילנה ראדה בהכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה,ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
אילנה ראדה, אמה של תאיר, בכניסה לבית המשפט/ראובן קסטרו

השופט דני צרפתי, שגם קבע כי יש לזכות את זדורוב, כתב בהכרעתו: "הראייה המרכזית היחידה שעומדת לחובת הנאשם היא הודאתו. לאחר שבחנתי את הפרטים הגעתי למסקנה כי ההודאה אינה יותר מדקלום חלול חסר משקל של אמירות ותרחישים שהציג המדובב. הניסיון להציג את הנאשם כאדם מתפרץ, סוטה מין ואלים כשל לחלוטין בפנינו".

"למה שהנאשם ירצח ילדה? למה שהנאשם יבחר לרצוח במקום עבודתו בבית ספר שהיה הומה? למה שיבחר להשאיר תיק גדוש ראיות, יספר שזרק את מכנסיו, יסכים למסור DNA? למה שיחשוש שהיא נאנסה? הרוצח לא היה צריך לחשוש. למה שיקרוס נפשית?", המשיך צרפתי. "איך ייתכן שכלל הראיות בזירה לא תואמות את סיפור ההודאה? איך עזב הנאשם את זירת הרצח מוכתם בדם, ירד וניקה את עצמו בשירותי הבנים כמפורט בהודאתו ולא נמצא אף עד ראייה ואף ממצא פורנזי? איך מנגד נמצאו בתא עקבות זרות שאינן של הנאשם ושל המחלצים השונים?".

בווידאו: ביהמ"ש המחוזי בנצרת זיכה את רומן זדורוב מרצח תאיר ראדה ברוב של שניים מול אחת/דוברות הרשות השופטת
רומן זדורוב ואשתו אולגה בהכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
זדורוב עם אשתו רגע אחרי הזיכוי/ראובן קסטרו

תאיר ראדה, חודש לפני שמלאו לה 14 שנים, תלמידת כיתה ח', נרצחה ב-6 בדצמבר 2006 בבית הספר "נופי גולן" בקצרין. גופתה התגלתה בתא שירותים נעול, סמוך ל-7 בערב, אחרי שעות של חיפושים, כשגרונה משוסף ועל גופה חתכים מסכין.

ארבעה ימים אחרי הרצח עוכב לחקירה רומן זדורוב, היום בן 44 מקצרין, שעבד באותם ימים בבית הספר בריצוף המקלטים במקום. כעבור יומיים הוחלט לעצור אותו. כעבור כשבוע במעצר התוודה בפני מדובב בתאו כי הוא הרוצח. ב-19 בדצמבר 2006 הודה במעשה ושחזר אותו. יום לאחר מכן החליף עורך דין וחזר בו מהודאתו.

בהחלטתו על קיום משפט חוזר, המליץ חנן מלצר, אז שופט בית המשפט העליון והמשנה לנשיאת בית המשפט, כי הצדדים ישקלו להתרכז בארבע סוגיות מרכזיות: הימצאותן של עקבות זרות בזירת הרצח, נזילת הדם על גבי עקבת הנעל שעל מכסה האסלה, כתם הדם של המנוחה שנתגלה בתא השלישי וראיית הדנ"א המיטוכונדריאלי, שערה עם שורש שממנה ניתן להפיק דנ"א גרעיני. בדנ"א גרעיני, הזיהוי הוא ודאי.

רומן זדורוב לאחר הכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
זדורוב בצאתו מבית המשפט/ראובן קסטרו

סוגיית הדנ"א המיטוכונדריאלי שעליה התעכב הסנגור זמן ממושך נוגעת באחד מאותם נושאים; מדובר בתיאוריה שהציגה ההגנה, בניסיון לא רק להביא לזיכויו של זדורוב, אלא גם להצביע על נאשמת ברצח; הלוי עסק רבות בגרסתו של אדם בשם אדיר חבני, שחמש וחצי שנים אחרי הרצח העיד במשטרה כי חברתו, אולה קרבצ'נקו, סיפרה לו ביום הרצח כי היא שרצחה את תאיר ראדה. קרבצ'נקו, שכונתה בשם א"ק וחיה איתו במערכת זוגית שכללה התעללויות מצידו, טענה כי הוא טופל עליה עלילה זדונית שנובעת מרצונו לנקום בה כי נפרדה ממנו. היא וחבני העידו במשפט החוזר, הדיונים היו סגורים.

גרסת חבני זכתה לרוח גבית חזקה בעקבות תוכנית טלוויזיה תיעודית בשם "צל של אמת" שעסקה בפרשת הרצח. על פי גרסתו של חבני, חברתו לבשה את בגדיו בעת הרצח. בזירת הרצח אכן נמצאו שערות, שהדנ"א המיטכונדריאלי שלהן עשוי להתאים לדנ"א השושלתי של חבני. פרקליט המדינה עמית איסמן זיכה את קרבצ'נקו מכל אשמה.

תאיר ראדה. רפרודוקציה, צילום מסך
תאיר ראדה/צילום מסך, רפרודוקציה
רומן זדורוב ועורך דינו ירום הלוי בהכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
זדורוב עם עורך דינו ירום הלוי/ראובן קסטרו

הפרקליטות בתגובה לזיכוי: "נלמד את הכרעת הדין לעומק ונחליט בשאלת הערעור"

"במהלך 16 השנים האחרונות שישה שופטים בשלוש ערכאות שונות קבעו שרומן זדדורוב הוא הרוצח של הילדה תאיר ראדה ז"ל. היום החליט בית המשפט המחוזי בנצרת, בדעת רוב של שני שופטים מול שופטת אחת, לזכות את רומן זדורוב מאשמה ברצח, בהחלטה ממנה עולה מחלוקת של ממש בין שופטי ההרכב ביחס לאשמתו של זדורוב.

הראיות שהציגה פרקליטות המדינה לבית המשפט מצביעות על אשמתו של זדורוב ברצח, ולכן הייתה זו חובתה של הפרקליטות להגיש כתב אישום ולנהל את המשפט החוזר. כפי שניתן לראות מהכרעת הדין, כך גם סברה השופטת תמר ניסים-שי, שכתבה את דעת המיעוט. לשיטתה, ההחלטה לנהל את התיק הייתה יותר ממוצדקת והראיות שהוצגו לבית המשפט מוכיחות את אשמתו של זדורוב מעבר לכל ספק סביר: 'מצאתי, כי ה'יש' הראייתי שהובא על ידי המאשימה מהווה מארג ראייתי קוהרנטי, הדוק ומבוסס היטב, נטוע ביסודות איתנים בהיבט הדין הפלילי, דיני הראיות והשכל הישר, ויש בו די, מעל ומעבר לכל ספק סביר, להוכחת אשמתו של הנאשם ברצח המנוחה'.

אשר לראיות שהביאו לקיומו של המשפט החוזר כתבה השופטת: 'ככל שבראיות שהביאו לקיומו של המשפט החוזר היה פוטנציאל להעמיד היתכנות לקיומו של ספק סביר, המלמד על חפותו של הנאשם או לפחות סודק את המארג הראייתי לחובתו, הרי שפוטנציאל זה לא מומש. ראיות אלו לא התגבשו, ולו בדוחק, לתרחיש חלופי ממשי לאירוע הרצח'.

תפקיד פרקליטות המדינה, כגוף התביעה המייצג את מדינת ישראל, הוא להגן על האינטרס הציבורי ולחתור לגילוי האמת, באמצעות בחינה וניתוח של חומר הראיות שנאסף בחקירת המשטרה. המבחן המשפטי להגשת כתב אישום הוא בשאלה האם ישנו סיכוי סביר להרשעה. עם קבלת ההחלטה בבית המשפט העליון על קיומו של משפט חוזר, הוקם בפרקליטות המדינה צוות של פרקליטים בכירים, מיומן ואיכותי, שאיש מחבריו לא עסק בתיק בעבר. הצוות למד ובחן ביסודיות את התיק מתחילתו, לרבות כל הראיות וטענות ההגנה.

בנוסף, הצוות למד ביסודיות את ההחלטות הקודמות, שבהן שישה מתוך שבעת השופטים במחוזי ובעליון שדנו עד היום בעניינו של זדורוב, סברו שהוא הרוצח והרשיעו אותו. הוא בחן היטב את הפוטנציאל לשינוי ההכרעה, כפי שראה אותו כבוד השופט מלצר שהורה על עריכת משפט חוזר. בסופו של יום, המלצת הצוות שהוגשה לפרקליט המדינה, הייתה שכמות הראיות בתיק, טיבן ועוצמתן, מבססים סיכוי סביר להרשעתו של רומן זדורוב ברצח הילדה תאיר ראדה ז"ל. לאחר דיונים נרחבים בעניין אימץ פרקליט המדינה, את ההמלצה שהובאה בפניו לנהל משפט חוזר נגד רומן זדורוב.

במשך כל ניהול ההליך המשפטי, הפרקליטות בחנה את ההתפתחות בראיות, ובכלל זה את האופן שבו העידו העדים והמומחים. לא נעלמו מעיני הפרקליטות הערות חלק מהרכב השופטים, כמו גם קשיים שונים שעלו לאורך הדרך. עם זאת, עמדת הפרקליטות באשר לאשמתו של זדורוב נותרה בעינה.
נבקש להבהיר, כי לאורך כל הדרך פרקליטות המדינה פעלה, ללא לאות, להגיע לחקר האמת, מתוך תחושת שליחות ואחריות גדולה לאינטרס הציבורי, שלומו וביטחונו. עשינו כל שלאל ידינו כדי לנהל משפט באופן מקצועי, ישר והגון, כמו בכל תיק אחר שאנו מנהלים. בימים הקרובים הפרקליטות תלמד את הכרעת הדין לעומק ותחליט בשאלת הערעור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully