וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח האקלים של IPCC: "יש סיכוי אחד אחרון לשנות מסלול"

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 17:06

על פי הדו"ח החדש של הפאנל, הטמפרטורות הגלובליות הממוצעות צפויות לעלות ב-1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמה הפרה תעשייתית במחצית הראשונה של שנות ה-30 של המאה ה-21, בשל המשך שריפת הפחם, הנפט והגז הטבעי: "פצצת הזמן האקלימית מתקתקת"

כדור הארץ צפוי לעבור רף קריטי של התחממות גלובלית בעשור הקרוב, ומדינות יצטרכו לבצע שינוי מיידי ודרסטי - הפסקת השימוש בדלקי מאובנים - כדי למנוע מהכדור להתחמם יתר על המידה מעבר לרף זה, כך עולה מדו"ח חדש שפורסם היום (שני).

בדו"ח של הפאנל הבין ממשלתי על שינוי האקלים (IPCC ), גוף של מומחים שגיבש האו"ם, נכתב כי הטמפרטורות הגלובליות הממוצעות צפויות לעלות ב-1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמה הפרה תעשייתית ב"מחצית הראשונה של שנות ה-30 של המאה ה-21", בשל המשך שריפת הפחם, הנפט והגז הטבעי.

בהסכם פריז מ-2015 הסכימו המדינות למנוע את התחממות הכדור יותר מ-1.5 מעלות מעל הרמה הפרה תעשייתית, משום שבמקרה כזה, ההשפעות של גלי חום, שיטפונות, בצורות, פגיעה ביבולים והיכחדות מינים יהיו קשות משמעותית להתמודדות. כדור הארץ כבר התחמם ב-1.1 מעלות צלזיוס מעבר לרמה הפרה תעשייתית.

בווידאו: שריפות משתוללות באירופה/צילום: רויטרס

יש סיכוי אחד אחרון לשנות מסלול, על פי הדו"ח. אך הוא ידרוש ממדינות המתועשות לשלב פעולה באופן מיידי ולקצץ את גזי החממה במחצית עד 2030, ולהפסיק לפלוט גזי חממה לחלוטין עד 2050. אם צעדים אל היילקחו, לעולם יהיה סיכוי של 50% להגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלות. עיכוב של כמה שנים יהפוך את היעד הזה לבלתי אפשרי.

הדו"ח, שאושר על ידי 195 מדינות, טוען כי תשתיות דלקי המאובנים קיימות ומתוכננות - בארות נפט, תחנות כוח פחמיות, מפעלים, מכוניות ומשאיות ברחבי העולם - ייצרו מספיק חמצן דו פחמני לחמם את הכדור ב-2 מעלות במאה הנוכחית. כדי למנוע זאת, יש לבטל רבים מהפרויקטים המתוכננים, לעצור את הקיימים או לעבור לאנרגיה נקייה.

"המגבלה של 1.5 מעלות ניתנת להשגה, אך יידרש זינוק קוונטי", אמר אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם. "קצב עליית הטמפרטורות במחצית המאה האחרונה הוא הגבוה מזה אלפיים שנה. ריכוזים של פחמן דו חמצני נמצאים בשיא. פצצת הזמן האקלימית מתקתקת", הוא הוסיף.

בווידאו: מזג אוויר קיצוני ברחבי העולם בשנת 2020/צילום: רויטרס

ההבדל בין התחממות של 1.5 מעלות ל-2 מעלות היא שעשרות מיליונים נוספים ברחבי העולם יסבלו מגלי חום, מחסור במים והצפות של חופים באופן שמסכן חיים. בעולם שהתחמם ב-1.5 מעלות, יהיו עדיין שוניות אלמוגים וקרח ארקטי בקיץ, אך בעולם שהתחמם ב-2 מעלות, הם לא יהיו קיימים.

הדו"ח החדש הוא שילוב של ששת הדו"חות הקודמים של הפאנל מאז 2018. הוא מבהיר כי הפעולות של האנושות כיום יעצבו מחדש באופן מהותי את כדור הארץ לאלף השנים הבאות. עוד עולה מהדו"ח כי ברמות הנוכחיות של ההתחממות, ייצור המזון ייפגע, ואסונות טבע יתרבו ויתעצמו ברחבי העולם. יתושים נושאי מחלות כמו מלריה ודנגי יתפשטו לאזורים חדשים.

פסגת האקלים בשארם

בווידאו: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במהלך פסגת האקלים cop27/רויטרס
המסת קרחונים בגרינלנד. רויטרס
המסת קרחונים בגרינלנד/רויטרס

מדינות ביצעו התקדמות מסוימת בהכנה לסכנות של ההתחממות הגלובלית, נכתב בדו"ח, למשל בבניית הגנות בחופים נגד עליית מפלס הים או פיתוח מערכות התרעה מוקדמת מפני סערות. אך רבים מאמצעים אלה סובלים ממחסור במימון, בעיקר במדינות עניות.

יתרה מכך, אם הטמפרטורות ימשיכו לעלות, מדינות אי נמוכות וקהילות שתלויות בקרחונים יתמודדו עם מחסור במי שתייה. לכן, על מדינות להפסיק להשתמש בדלקי מאובנים. ממשלות וחברות יצטרכו להשקיע פי שלושה-שישה מהסכום הנוכחי שהן מוציאות כעת בשנה על אנרגיה נקייה - 600 מיליארד דולר - כדי לרסן את ההתחממות ל-1.5-2 מעלות. בעוד למדינות מסוימות יש את הכסף, למדינות מתפתחות רבות אין סיכוי - אלא אם כן המדינות המתועשות העשירות יסייעו להן.

העשור הבא יהיה חם יותר ואין בכך כמעט ספק, אמרו מומחים, אך המסקנה העיקרית מהדו"ח היא שלמדינות עדיין יש השפעה עצומה על האקלים, והאחריות לפעול מוטלת של האנושות.

מארגון אדם טבע ודין נמסר כי "ממשלת ישראל חייבת להתעורר ולהבין שההתנהלות הזו עולה בחיי אדם ובכסף, ושההזנחה של נושא האקלים היא אנטי-ציונות. אנחנו קוראים לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, להילחם על הסרת הסעיפים הללו מחוק ההסדרים ולעמוד בהתחייבות הממשלה לאשר חוק אקלים שיביא לאיפוס פליטות ולהיערכות ראויה".

טל לאופר, מנכ"ל חברת איירטאצ' סולאר, אמר: "הדו"ח החמור של האו"ם שמתריע כי חלון ההזדמנויות לפתרון משבר האקלים הולך ונסגר - הוא קריאת השכמה לכולנו, גם בישראל. בעולם כבר מבינים כי המענה למשבר האקלים ולצורך בחיסכון בשימוש במים, עובר דרך אימוץ מקורות אנרגיה ירוקים, בדגש על אנרגיה סולארית ועל פתרונות רובוטיים שונים שמייעלים אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully