וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות האיים בחרדה מדוח האקלים: "על העולם להציל את עתידנו"

קבוצה של 39 מדינות, בהן קובה, ג'מייקה, פפואה גינאה החדשה והמלדיביים, פרסמו הצהרה דחופה בעקבות הממצאים המעידים על התחממות מהירה של כדור הארץ. עלייה דרמטית במפלס המים, כפי שצופים התרחישים הפסימיים, יביאו להיעלמותן. "חייבים לעשות שינוי משמעותי"

חדרי בונגלו בבית מלון על שפת הים באיים המאלדיבים. ShutterStock
המדינה הנמוכה ביותר בעולם. האיים המלדיביים/ShutterStock

עשרות מדינות אי קטנות קראו לעולם להציל את עתידן, אחרי פרסום הדוח הדרמטי של האו"ם שהזהיר מפני עליית מפלס הים המסכנת את המשך קיומן. הדוח הזהיר כי ההתחממות הגלובלית מתרחשת בקצב מהיר יותר ממה שהעריכו התחזיות, והתגובות אליו התאפיינו באימה, לצד שביב של תקווה.

"אנחנו חייבים לעשות שינוי משמעותי", אמרה דיאן בלק-ליין, ראש צוות המשא ומתן לענייני אקלים של ברית מדינות האי הקטנות ושגרירת אנטיגווה וברבודה. "העובדה הברורה היא שאם נמשיך להתחמם במעלה וחצי, אנחנו עדיין נתמודד עם עלייה של חצי מטר במפלס המים. אבל אם נעצור את ההתחממות מלהגיע לשתי מעלות, אנחנו יכולים להימנע מעלייה של שלושה מטרים בטווח הארוך. זה עתיד גורלנו".

הקבוצה כוללת 39 מדינות, בהן קובה, ג'מייקה, פפואה גינאה החדשה והאיים המלדיביים, המדינה הנמוכה ביותר בעולם. היא אמרה כי הדוח מאשר את הצורך של ממשלות ברחבי העולם לנקוט פעולה דחופה כדי לעצור את ההתחממות הגלובלית ברמה של מעלה וחצי יותר בהשוואה לעידן הטרום-תעשיי, בהתאם להסכם האלקים בפריז.

הדוח של הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי האקלים, שפורסם אתמול, הזהיר כי העולם יגיע לרף הזה בסביבות 2030, עשור מוקדם יותר מהתחזיות שפורסמו לפני שלוש שנים בלבד. להתחחמות הזו יהיו השלכות הרסניות על האנושות, והיא תביא עמה אירועי מזג אוויר קיצוניים יותר כמו שריפות, טייפונים, בצורות ושיטפונות.

בהערכה המשמעותית ביותר של הפאנל מאז 2014, המומחים אמרו כי עד אמצע המאה, רף המעלה וחצי ייחצה בתרחיש האופטימי בעשירית המעלה, ובכמעט מעלה שלמה בתרחיש הפסימי ביותר.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי פליטות גזי החממה משריפת דלקים מאובנים ומהרס היערות "חונקות את הכוכב שלנו ומסכנות באופן מידי את חייהם של מיליארדי אנשים". הוא אמר כי על העולם "לשלב כוחות" כדי להימנע מקטסטרופה.

מנהיגים רבים בעולם הגיבו לדוח בקריאה לפעולה דחופה, אך ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון השמרני, דחה היום את הקריאות הגוברות לאמץ יעדים שאפתניים יותר לצמצום פליטות גזי החממה. במקביל, בסין מתעקשים שהם מיישמים את התחייבויותיהם ולא אותתו כי בכוונתם לגבש מדיניות חדשה חרף ממצאיו הקודרים של הדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully