וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים מזהירים: מזג האוויר הקיצוני הנוכחי הוא רק ההתחלה

עודכן לאחרונה: 9.8.2021 / 16:16

בדוח מקיף וקודר של הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי האקלים, מזהירים בכירי המומחים בעולם כי יש צורך בפעולה דחופה כדי לעצור את המגמה הנוכחית וולמנוע את התרחיש הקיצוני ביותר. "קוד אדום לאנושות"

שריפת יער באי אוויה, יוון, 6 באוגוסט 2021. רויטרס
שריפה באי היווני אוויה/רויטרס

השריפות, השיטפונות ומזג האוויר הקיצוני שנצפה ברחבי העולם בחודש האחרונים הוא רק טעימה ממה שמצפה לאנושות לא שינויי במגמת ההתחממות הגלובלית - כך קובע דוח קודר במיוחד שפרסמו היום (שני) המדענים המובילים בעולם.

הדוח של הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי האקלים (IPCC) הוא המקיף ביותר שנעשה עד היום בנושא, והוא מפורסם פחות משלושה חודשים לפני תחילתה של פסגה הרת גורל בגלזגו, סקוטלנד. ממצאי הדוח כבר הוצגו ביום שבת למקבלי ההחלטות בעולם, והם גובשו על ידי מיטב המומחים בשמונה השנים האחרונות.

IPCC מפרסם הערכה מקיפה של מצב האקלים מדי כשבע שנים, וזה הדוח השישי, וככל הנראה החשוב ביותר. מדענים מעריכים כי העשור הקרוב יהיה מכריע, ושבו יהיה הכרחי לחתוך בחצי את פליטת גזי החממה כדי להגביל את ההתחממות הגלובלית למעלה וחצי יותר בהשוואה לעידן הטרום-תעשייתי.

בווידאו: הצפות בתחנת רכבת במרכז סין/טוויטר

מחברי הדוח שנעשה עבור האו"ם אמרו כי הנזק של האנושות לסביבה הוא עובדה, וציינו כי תופעות כמו המסת הקרחונים בגרינלנד ועליית פני המים הן בלתי-הפיכות. עם זאת, הם אמרו כי יש תקווה שצמצום דרסטי בפליטת גזי החממה יכול להוביל לייצוב הטמפרטורות.

בין הממצאים החשובים של הדוח: הטמפרטורות הממוצעות בעולם בעשור שעבר היו גבוהות ב-1.09 בהשוואה לאלו בין 1850 ל-1900; חמש השנים האחרונות היו החמות ביותר בכדור הארץ מאז 1850; קצב עליית מי הים כמעט שגדל פי שלושה בהשוואה לקצב שנרשם בין 1901 ל-1971; הפעילות האנושית היא בסבירות גבוהה מאוד הזרז המרכזי לנסיגת הקרחונים מאז שנות ה-90 ולצמצום משטחי הקרח באוקיינוס הארקטי.

בנוסף לכך, הדוח קובע "כמעט בוודאות" שגלי החום הקיצוניים הפכו תדירים ואינטנסיביים יותר מאז שנות ה-50, בעוד שאירועי מזג אוויר קרים הפכו לתדירים וחמורים פחות.

שריפת "בוטלג" משתוללת במדינת אורגון, ארה"ב, 13 ביולי 2021. רויטרס
העולם צפוי להתחמם במעלה וחצי עד 2040. שריפות בקליפורניה/רויטרס

המסמך קובע באופן תקיף כי "אין חולק על כך שהפעילות האנושית חיממה את האטמוספירה, האוקיינוסים והיבשה". לפי המומחים, מאז 1970, קצב ההתחממות הגלובלית עלה במהירות רבה יותר בהשוואה לכל חצי מאה אחרת ב-2,000 השנים האחרונות. לדבריהם, היא "כבר משפיעה על תופעות מזג אוויר ואקלים קיצוניות בכל אזור ברחבי הגלובוס".

בין אם אלו גלי החום הקשים שפוקדים את יוון, טורקיה ואת מערב צפון אמריקה, או השיטפונות בגרמניה או בסין, "תרומתה של הפעילות האנושית אליהם התחזקה" בעשור החולף. האוקיינוסים ימשיכו להתחמם ולהפוך לרעילים יותר, והמסת פסגות ההרים והקרחונים תימשך עשרות או מאות שנים.

הסכם האקלים של פריז, שעליו חתמו רוב מדינות העולם ב-2015, קבע כי יש לפעול על מנת להגביל את ההתחממות הגלובלית לפחות משתי מעלות עד סוף המאה, בהשוואה לתקופה הטרום תעשייתית, ולנסותל הגיע עד ל-1.5 מעלות בלבד.

מחברי הדוח סבורים כי רף המעלה וחצי ייחצה עד 2040, בכל תרחיש שלא יהיה, ואם פליטות גזי החממה לא יופחתו משמעותית בשנים הקרובות, זה אף יקרה מהר יותר.

ביחס למפלס מי הים, המודלים משתנים בהתאם להיקף פליטות גזי החממה. עם זאת, המדענים הזהירו כי לא ניתן לשלול שהוא יעלה בשני מטר עד סוף המאה הנוכחית או בחמישה מטרים עד 2150.

"אין מקום לתירוצים"

הדוח הוביל לקריאות ברחבי העולם לנקיטת פעולה דחופה. "זה קוד אדום לאנושות", אמר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, על הדוח. "אם נשלב כוחות יחד עכשיו, אנחנו יכולים למנוע אסון אקלימי. אבל, כפי שהדוח של היום מבהיר, אין זמן לדיחוי ואין מקום לתירוצים. אני סומך על המנהיגים ועל כל מקבלי ההחלטות להבטיח ש-COP26 תהיה הצלחה", אמר גוטרש על הפסגה בסקטונלד.

בישראל, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה כי "אי אפשר להכחיש יותר את עוצמתו ודחיפותו של משבר האקלים, וחשוב מכך, אי אפשר להכחיש או להטיל ספק בקשר בינו לבין הפעולות האנושיות". לדבריו, "זאת השכמה לכל העולם. בחודשיים האחרונים ישראל התחילה בפעולות הכרחיות, אבל עלינו להאיץ מאוד את קצב הפעולה ואת המוכנות שלנו. לשם כך חובה להכריז על מצב חירום אקלימי ולהגדיר את משבר האקלים כאיום אסטרטגי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully