וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פסגת האקלים בשארם: האו"ם מזהיר מפני "טבח אקלימי"

עודכן לאחרונה: 3.11.2022 / 14:36

על פי דו"ח חדש, ההשפעות של משבר האקלים יהיו כה חמורות עד כי יובילו ל"מהלומות ארוכות טווח" שישפיעו על הדורות הבאים. בשבוע הבא תחל פסגת האקלים של האו"ם, Cop27, במצרים

עלייה דרמטית במימון לטובת הסתגלות לשינוי האקלים נדרשת כדי להציל מיליוני בני אדם מ"טבח אקלימי", הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. הסתגלות לשינוי אקלים כוללת הכנה של הגנות מפני שיטפונות, מקלטים נגד סופות ותוכניות חירום להגנה על אנשים במהלך גלי חום קיצוניים ובצורות. גוטרש אמר כי רק חלק קטן מהמימון הנדרש ניתן על ידי המדינות העשירות לטובת הגנה על מדינות עניות שנמצאות בסיכון בשל משבר האקלים.

בדו"ח של תוכנית הסביבה של האו"ם (UNEP) נכתב כי ההשפעות של משבר האקלים יהיו כה חמורות עד כי יגברו על היכולת לספק הגנה ללא מימון נוסף, מה שיוביל ל"מהלומות ארוכות טווח" שישפיעו על הדורות הבאים. הדו"ח מצא כי 80% מהמדינות החלו בתוכניות הסתגלות, אך רק שליש מהן הציבו יעדים ותאריכי יעד.

"הדו"ח מבהיר כי העולם נכשל בהגנה על אנשים מההשפעות העכשוויות של משבר האקלים", אמר גוטרש. "אנחנו זקוקים לזינוק בהשקעות כדי להציל חיים של מיליונים מפני טבח אקלימי. בעולם המתפתח צורכי ההסתגלות צפויים לזנק ל-340 מיליארד דולר בשנה עד 2030", הוא אמר. "עם זאת התמיכה כיום מסתמכת בפחות מעשירית מהסכום הזה", הוא הוסיף.

בוווידאו: שריפות משתוללות ברחבי אירופה, בריטניה שוברת שיאי חום/צילום: רויטרס

מדינות עשירות סיפקו 29 מיליארד דולר ב-2020, השנה האחרונה שממנה יש נתונים - עלייה של 4% בלבד לעומת 2019. מדינות מפותחות הבטיחו בכנס האקלים Cop26 בשנה שעברה להגדיל את הסכום ל-40 מיליארד דולר עד 2025.

לדברי גוטרש, "אנחנו חייבים להכיר בכך שבמקומות רבים, מאוחר מדי כבר בשביל צעדי הסתגלות. Cop27חייב לספק מפת דרכים ברורה ומוגבלת בזמן לסגירת הפער הפיננסי בסוגייה. זה יהיה המבחן האמיתי להצלחת הכנס".

המזהמות ביותר. אוסטרליה. וואלה, מערכת וואלה!
בצורת ב/מערכת וואלה!, וואלה

מנהיגי העולם יגיעו בשבוע הבא למצרים לכבוד פסגת האקלים של האו"ם, Cop27, שתיערך השנה בשארם א-שייח. הפסגה נערכת לאחר שנה מלאה באסונות אקלים וגלי חום שוברי שיאים. ראש הממשלה יאיר לפיד לא ישתתף בכנס, ובמקומו יגיע הנשיא יצחק הרצוג.
מהי פסגת האקלים של האו"ם

פסגת האקלים של האו"ם נערכת מדי שנה, ומטרתה שממשלות יסכימו על צעדים להגבלת עליית הטמפרטורות הגלובליות. המדינות שמשתתפות חתמו על הסכם הגרעין המקורי של האו"ם ב-1992. COP27 הוא הכנס השנתי ה-27 וייערך ב-6-18 בנובמבר.

נסיגת הקרחונים בגרינלנד, 2000-2020. מתוך גוגל, צילום מסך
נסיגת קרחונים באיסלנד/צילום מסך, מתוך גוגל

מדוע יש צורך בפסגה?

העולם מתחמם בשל פליטות הגז המזהמות שמייצרים בני האדם, בעיקר על ידי שריפת דלקי מאובנים כמו נפט, גז ופחם. הטמפרטורות הגלובליות עלו ב-1.1 מעלות צלזיוס ובדרכן להגיע להתחממות של 1.5 מעלות צלזיוס, על פי מדעני האו"ם. אם יעלו הטמפרטורות ב-1.7-1.8 מעלות צלזיוס מעל הרמות שלפני העידן התעשייתי (1850), מחצית מאוכלוסיית העולם תתגורר במקומות שבהם השילוב בין החום ללחות יהיה קטלני.

כדי למנוע את זאת, 194 מדינות חתמו על הסכם פריז ב-2015, והתחייבו להשקיע מאמצים בהגבלת ההתחממות ל-1.5 מעלות בלבד.

בווידאו: ג'ונסון על ועידת האקלים שהתרחשה בגלזגו/צילום: רויטרס

מי יגיע לפסגה?

יותר מ-200 ממשלות הוזמנו לאירוע. המלך צ'ארלס השלישי של בריטניה לא יגיע בשל המחויבות החדשה שלו, אך במקומו יגיע ראש הממשלה החדש רישי סונאק, כמו גם בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה לשעבר. נשיא רוסיהולדימיר פוטין לא צפוי להגיע, אך נציגים רוסים צפויים להשתתף. מדינות אחרות כמו סין לא אישרו עדיין הגעה של מנהיגיהן. מצרים קראה למדינות לשכוח את המחלוקות ו"להפגין מנהיגות" בסוגיית משבר האקלים. עוד ישתתפו בכנס ארגונים סביבתיים, מכוני מחקר, נציגי קהילות, בעלי עסקים וקבוצות דת.

מדוע הפסגה נערכת במצרים?

זאת הפעם החמישית ש-COP מתארח באפריקה. ממשלות האזור מקוות למשוך את תשומת הלב להשפעות החמורות של שינוי האקלים על היבשת. כיום, 17 מיליון בני אדם, לפי הערכות, סובלים מאי ביטחון תזונתי באפריקה.

בווידאו: ביידן בוועידת האקלים בגלזגו: "העשור הקרוב יהיה מכריע"/רויטרס

במה ידונו בפסגה?

המדינות המשתתפות התבקשו להגיש תוכניות אקלים לאומיות שאפתניות. עד כה, רק 25 עשו כך. הכנס עצמו יתמקד בשלושה תחומים עיקריים: הפחתת פליטות פחמן, סיוע למדינות בהתמודדות עם שינוי האקלים והשגת תמיכה טכנית ומימון למדינות מתפתחות כדי ליישם את שני הסעיפים הראשונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully