וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר האקלים: "קצב עליית מפלס פני הים יוביל לאקסודוס אנושי בממדים תנ"כיים"

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 18:09

מזכ"ל האו"ם הזהיר כי ההתחממות הגלובלית גורמת לעלייה המהירה ביותר במפלס פני הים מזה 3,000 שנים; האוקיינוס הגלובלי התחמם מהר יותר במאה האחרונה מאשר כל תקופה אחרת ב-11 אלף השנים האחרונות

הקצב המהיר של העלייה בגובה פני הים עלול לבשר על "הגירה המונית (אקסודוס) בממדים תנ"כיים של אוכלוסיות שלמות ברחבי העולם", כך הזהיר היום (שלישי) מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

משבר האקלים גורם לעלייה המהירה ביותר במפלס פני הים מזה 3,000 שנים, ומלווה ב"מבול של צרות" שישפיעו על כמעט מיליארד אנשים, מלונדון ללוס אנג'לס ומבנגקוק לבואנוס איירס, אמר גוטרש. חלק מהמדינות יפסיקו להתקיים משום שישקעו מתחת למים, הוא הוסיף.

גוטרש, שדיבר בפני מועצת הביטחון של האו"ם, אמר כי נדרשים קיצוץ פליטות הפחמן, טיפול בבעיות כמו עוני ופיתוח של חוקים בינלאומיים חדשים להגנה על מחוסרי בית וחסרי מדינה. לדבריו, העלייה בגובה מפלס הים היא איום בעל כמה פנים שיפגע בחיים, בכלכלות ובתשתיות ויש לו השפעות "דרמטיות" על השלום והביטחון הגלובלי.

המסת קרחונים בגרינלנד. רויטרס
קרחונים נמסים בגרילנד/רויטרס
הקרח בגרינלנד נמס. GettyImages
הקרח נמס בגרינלנד/GettyImages
נשיא אינדונזיה ג'וקו וידודו. רויטרס
אינדונזיה מעבירה את הבירה למקום גבוה יותר/רויטרס

עלייה דרמטית במפלס פני הים היא בלתי נמנעת בשל ההתחממות הגלובלית, אך ההשלכות של הכישלון לטפל בבעיה הן "בלתי נתפשות", אמר גוטרש. "קהילות ומדינות שממוקמות במקומות נמוכים עשויות להיעלם לנצח. נהיה עדים לאקסודוס מסיבי של אוכלוסיות שלמות בהיקף תנכ"י. נהיה עדים לתחרות עזה עוד יותר על מים לשתייה, על אדמות ועל משאבים אחרים. זכויות אדם לא נעלמות בגלל שהבית שלהם נעלם. לכן צריך חוק פליטים בינלאומי", הוא הוסיף.

נתונים עדכניים של ארגון המטאורולוגיה העולמי (WMO) מראים כי מפלס פני הים עולה בקצב מהיר והאוקיינוס הגלובלי התחמם מהר יותר במאה האחרונה מאשר כל תקופה אחרת ב-11 אלף השנים האחרונות. מפלס פני הים עולה ככל שהמים מתחממים וכיפות הקרח והקרחונים נמסים.

עלייה במפלס פני הים של כ-50 ס"מ עד 2100 היא אפשרות סבירה כיום. עם זאת, על פי WMO, אם ההתחממות הגלובלית תיעצר ב-1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמה הפרה-תעשייתית, תחול עלייה של 2-3 מטרים במפלס באלפיים השנים הבאות. אם הטמפרטורות יעלו ב-2 מעלות צלזיוס, המפלס יעלה ב-2-6 מטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully