שריפות ענק בספרד בעקבות גל החום 19 ביולי 2022. רויטרס
שריפות ענק בספרד בעקבות גל החום 19 ביולי 2022/רויטרס

מתים מחום: הקשר הקטלני בין התחממות לאלימות

8.10.2022 / 13:00

לחום כבד יש השפעה שלילית על ההתנהגות האנושית: מחקרים מראים כי חום קיצוני מוביל לעצבנות, חוסר סבלנות ולעלייה בתוקפנות ובאלימות. בזמן שהכדור מתחמם והטמפרטורות הממוצעות עולות בהדרגה, צצות תהיות לגבי טיב השינויים החברתיים והפסיכולוגיים שייגרמו בשל כך

"בנבוליו: 'בבקשה, מרקוציו, בוא נפרוש. היום הוא חם, הקפולטים ברחובות. אם ניפגש, תפרוץ תיגרה. החום הזה מדליק כל דם בשגעון'" (ויליאם שייקספיר: "רומיאו ויוליה", מערכה 3 תמונה 1)

כבר במאה ה-16 ידע המחזאי והמשורר הבריטי ויליאם שייקספיר כי לחום כבד יש השפעות שליליות על התנהגות בני האדם. במאה האחרונה, החלו מדענים גם לתעד ולחקור את הקושי של בני אדם להתמודד עם חום קיצוני, בשל תופעת ההתחממות גלובלית שמאיימת להפוך אזורים מסוימים בעולם לבלתי ניתנים למחיה. ובזמן שהכדור מתחמם והטמפרטורות הממוצעות עולות בהדרגה, צצות תהיות לגבי טיב השינויים החברתיים והפסיכולוגיים שייגרמו בשל ההכבדה בחום, כמו גם, עד כמה אלים יכול העולם עוד להיות?

מחוז סצ'ואן מתייבש, סין, מרץ 2022. GettyImages
מחוז סצ'ואן בסין התייבש/GettyImages

הגוף שלנו אינו מסוגל לשאת חום קיצוני, והסכנות הפיזיות הטמונות בחשיפה לחום כזה ידועות היטב, אך גם הנפש שלנו אינה חסינה בתנאים כאלה. חוקרים מקשרים כיום בין חום קיצוני לעלייה בתוקפנות, לירידה ביכולות הקוגניטיביות ולפגיעה בפריון העבודה, וכתוצאה מכך לעלייה בתאונות דרכים, בפשיעה, במקרי מוות, בתקריות אלימות בכלל, וגם לעלייה בהתאבדויות.

ככל שהטמפרטורות הגלובליות ממשיכות לטפס, וגלי חום שוברי שיאים נהפכים לתדירים יותר באזורים שונים בעולם, כך ההשפעות של החום הקיצוני על ההתנהגות האנושית מתחילות להוות בעיה הולכת וגוברת. כל זאת בזמן שממשלות אינן מצליחות לעמוד ביעדים שהציבו כדי להבטיח שהטמפרטורה הגלובלית הממוצעת לא תתחמם יותר מהרף המוסכם של 1.5 מעלות צלזיוס מעל לעידן הפרה-תעשייתי.

שריפות אלון במחוז מריפוסה בקליפורניה, יולי 2022. GettyImages
שריפות בקליפורניה בעיצומו של גל חום ביולי 2022/GettyImages

קיץ 2022, שהתאפיין בגלי חום שוברי שיאים בכמה אזורים בעולם, דורג כאחד החמים ביותר שתועד, על פי נתונים של נאס"א ומינהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארצות הברית (NOAA). נתוני נאס"א הראו כי יוני-אוגוסט 2022 היו החמים ביותר בעולם מאז 1880. נתוני NOAA ציינו כי זה היה הקיץ החמישי החם ביותר בעולם מזה 143 שנים של תיעוד, וכי חצי הכדור הצפוני חווה את הקיץ השני החם ביותר שתועד. באופן כללי, הנתונים מראים שהקיץ האחרון היה חם באופן אבנורמלי וכי העולם התחמם דרמטית במאה האחרונה, בעיקר משנות ה-80 - עונת הקיץ התחממה ב-0.26 מעלות צלזוס בעשור מאז 1980.

שתי הסוכנויות הצהירו כבר ש-2022 תהיה ככל הנראה אחת מעשר השנים החמות ביותר שתועדו. היא צפויה להיות גם השנה השמינית ברציפות החמה בלפחות 1 מעלות צלזיוס לעומת שלהי המאה ה-19.

גלי חום שוברי שיאים

הקיץ השנה היה חם מהרגיל מתחילתו. על פי נאס"א, יוני 2022 היה החם ביותר שתועד, יולי היה השלישי החם ביותר ואוגוסט דורג כשני החם ביותר בעולם. בנוסף, חמשת חודשי יוני-אוגוסט החמים ביותר בעולם שתועדו קרו מאז 2015 - איתות אזהרה לגבי ההאצה בהתחממות הגלובלית.

ביוני, פשט גל חום ביפן בעיצומה של עונת הגשמים ושבר שיא בתור גל החום הקיצוני ביותר ביוני מאז 1875. העיר הנורווגית טרומסה שנמצאת מעל חוג הקוטב הצפוני רשמה טמפרטורת שיא ביוני. יולי התאפיין בגלי חום שוברי שיאים באירופה: בלונדון הגיעה הטמפרטורה לראשונה אי פעם ל-40 מעלות צלזיוס. טמפרטורות שיא נרשמו גם בצרפת, גרמניה, ספרד ואירלנד. גל החום גרם לשריפות עצומות ולהמסת קרחונים חסרת תקדים בהרי האלפים, שגרמה למפולת שלגים קטלנית באיטליה.

רוב ארצות הברית גם כן רשמה טמפרטורות גבוהות מהממוצע ביולי. במקומות כמו טקסס, צפון קליפורניה, פורטלנד וסיטאל נשברו שיאי חום כמו גם שיאים של גלי החום הארוכים ביותר. החום הקיצוני גרם גם בארצות הברית לשריפות ענק, כגון שריפת מקיני שנהפכה לגדולה ולקטלנית ביותר בקליפורניה עד כה.

גל חום, ספרד. רויטרס
הטמפרטורה במדריד הקיץ/רויטרס

אוגוסט 2022 לא סיפק הקלה. נהפוך הוא. זה היה אוגוסט החם ביותר שתועד בצפון אמריקה ואירופה, והשני החם ביותר בעולם כולו. במהלכו, חצי מאירופה הושמה תחת התרעת בצורת החמורה ביותר ביבשת מזה לפחות 500 שנה. החודש כלל גם גלי חום קיצוניים בעיקר במערב ארצות הברית.

סין רשמה את אוגוסט ואת הקיץ החמים ביותר אי פעם. המדינה נאבקה בגל חום שובר שיאים שייבש כמעט לחלוטין את אגם פויאנג, מאגר מי השתייה הגדול ביותר בסין. החום הכבד הורגש גם בניו זילנד שרשמה את אוגוסט השני החם ביותר בתולדותיה, ובבלגיה שדירגה את אוגוסט כחם ביותר אי פעם מאז החל התיעוד ב-1833. בברזיל השתוללו יותר מ-33 אלף שריפות באוגוסט, הנתון הגבוה ביותר מאז 2010.

גל חום, בריטניה. GettyImages
גל חום בבריטניה בקיץ/GettyImages

הקיץ האחרון בכללותו תואם את המגמה בשנה כולה. עד כה השנה, הטמפרטורות בעולם גבוהות מהממוצע. על פי NOAA, התקופה של ינואר-אוגוסט 2022 היא השישית החמה ביותר, והטמפרטורה הממוצעת הגלובלית היתה גבוהה ב-1.5 מעלות צלזיוס מהממוצע במאה העשרים.

השפעות של חום

כשחם מדי, גובר הסיכוי לתופעות של תוקפנות פיזית והתנהגות אלימה. בשורה של מחקרים שנעשו בתנאי מעבדה על ידי הפרופסור לפסיכולוגיה האמריקני קרייג אנדרסון, הכניסו סטודנטים לחדרים בעלי טמפרטורה מבוקרת. חלקם הוכנסו לחדר בטמפרטורה נוחה של 23 מעלות צלזיוס; חלקם לחדר קר במיוחד (14 מעלות) וחלקם לחדר חם במיוחד (36 מעלות).

במחקר אחד, הסטודנטים בחדרים הקר והחם הגדירו שורה של תרחישים שהוצגו בפניהם כאלימים ועוינים יותר, לעומת אלה בחדר עם הטמפרטורה הנוחה. במחקר אחר, הסטודנטים בחדרים הקר והחם דורגו גבוה יותר ברמת העוינות שלהם, לעומת אלה ששהו בחדר בעל טמפרטורה נוחה. במחקר שלישי, הסטודנטים ששהו בחדרים הקר והחם הגיבו לפרובוקציה במהלך משחק בהתפרצויות זעם ורעש. מסקנת החוקרים: טמפרטורה גבוהה במיוחד מגבירה את התוקפנות.

"חום גורם לכך שאנשים נוטים לכעוס מהר יותר", אמר אנדרסון, שממצאי המחקרים שלו הופיעו בכתב העת Advances in Experimental Social Psychology , כתוצאה מכך, הם תופשים את המציאות כעוינת יותר כשחם להם", הוא הוסיף.

השלכות קטלניות

מחקרים אחרים הדגימו את ההשלכות הקטלניות של ממצאים אלה. במחקר שנעשה בהולנד ב-1994 השתתפו 38 שוטרים, שהתבקשו להשלים סדנת הדרכה בירי בחדר בטמפרטורה נוחה (21 מעלות), וחדר בטמפרטורה חמה (27 מעלות). המשימה כללה הגעה לזירה בתגובה לדיווח על שוד והתעמתות עם חשוד שנושא מוט ברזל.

התגובות של השוטרים הוקלטו, כמו גם הרשמים של השוטרים לאחר המשימה. מהממצאים עלה כי הסיכוי שאלה שהשלימו את המשימה בחדר החם יותר יחשבו שהחשוד היה אגרסיביכלפיהם היה גבוה יותר לעומת אלה ששהו בחדר בטמפרטורה נוחה. יתרה מכך, הסיכוי שהשוטרים בחדר החם יראו בחשוד איום וישלפו נשק היה גבוה בהרבה לעומת אלה ששהו בחדר הנעים - 85% לעומת 59%. הממצאים מדגימים את התפקיד שהטמפרטורות ממלאות בהסלמת עימותים חסרי חשיבות לתקריות אלימות משמעותיות - ואף להריגה.

מחקרים אחרים השתמשו בנתוני אלימות וחום אמיתיים ומצאו כי ערים ואזורים שבהם הטמפרטורה גבוהה נוטים להיות עדים לאחוז גבוה יותר של פשיעה אלימה מאשר אזורים קרירים יותר, גם בהתחשב בגורמים אחרים כמו גיל, גזע, עוני, תרבות, הכנסה, השכלה וכן הלאה.

מחקרים מדדו גם את הטמפרטורה והאלימות באותו אזור לאורך זמן. במהלך שעות, ימים, חודשים ואפילו שנים, צצו מגמות דומות: כשחם יותר - האלימות גוברת, ולא משנה אם מדובר בשיקגו בארצות הברית, בבריסביין באוסטרליה או ונקובר בקנדה.

מזג אוויר חם מגביר את שיעור הפשיעה. GettyImages
אחוז הפשיעה עולה עם החום/GettyImages

אחד המחקרים המעמיקים יותר בתחום הוא של פרופסור אנדרסון מ-2011, שבו הושוו נתונים מדוחות ה-FBI ב-1950-2008 לגבי פשיעה אלימה (אחוז התקיפות או ההריגות למאה אלף איש) ולגבי פשיעה לא-אלימה (אחוז מקרי השוד וגניבות כלי רכב למאה אלף איש). המחקר שילב את נתוני הפשיעה עם נתוני הטמפרטורה הממוצעת השנתית מ-NOAA לאותן שנים.

על פי הממצאים, השינוי בטמפרטורה השנתית הממוצעת היה מתואם עם השינוי באחוזי הפשיעה האלימה, אך לא עם אחוז הפשיעה הלא-אלימה. מערכת היחסים הזאת נשמרה אפילו לאחר שהוצגו הסברים אחרים, כמו אחוז הכליאה בבתי סוהר וכן הלאה.

החוקרים העריכו, בהתבסס על ממצאי המחקר, כי עלייה של 1 מעלות צלזיוס בטמפרטורה הממוצעת - הערכה שמרנית של ההתחממות הגלובלית בעשורים שלאחר 2011 - תוביל לעלייה של 6% בפשיעה האלימה, כמו גם לתוספת של 25 אלף מקרי תקיפה חמורים וקטלניים (פשיעת יתר) בשנה בארצות הברית לבדה. על פי מחקר מ-2020, ארצות הברית תהיה עדה לכ-2.3 מיליון מקרי פשיעה אלימה נוספים ב-2020-2099, רק בשל ההתחממות.

גל חום, סין. רויטרס
גל חום בסין בקיץ/רויטרס

מחקר אחר מ-2019, שפורסם על ידי הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), בדק את היחסים בין טמפרטורות יומיות גבוהות לתקריות אלימות בלוס אנג'לס ב-2010-2017.

קרימינולוגים יודעים כבר עשורים שרצח ופשיעה אלימה נוטים לעלות בתדירותם במהלך חודשי הקיץ החמים, אך ממצאי המחקר הדהימו גם את החוקרים. "בממוצע, אחוז הפשיעה עלה ב-2.2% והפשיעה האלימה ב-5.7% בימים של טמפרטורות גבוהות מ-29 מעלות צלזיוס, לעומת ימים שבהם הטמפרטורות היו נמוכות מרף זה", הם כתבו. "יתרה מכך, גילינו שחום משפיע על פשעים אלימים - אך לא על פשעים שקשורים לנכסים, כמו שוד, גניבת כלי רכב, הצתות וכדומה.

ובפינלנד, במסגרת מחקר שבחן את השנים 1996-2013, נמצא כי כל עלייה של 1 מעלות צלזיוס היתה אחראית לעלייה של 1.7% בפשיעה האלימה במדינה.

כיצד חום קיצוני מוביל לרעב?

על פי האגודה למדעי הפסיכולוגיה (APS), בנוסף להשפעה הישירה שיש לחום קיצוני על התנהגות בני האדם, יש עוד לפחות שני גורמים עקיפים שעלולים להגביר את הסיכוי לאלימות. הגורם הראשון הוא חוסר ביטחון תזונתי הקשור לשלבי ההתפתחות שבמהלכם הופכים תינוקות למבוגרים שנוטים להתנהגות אלימה.

ההתחממות הגלובלית ההדרגתית מובילה לבצורות חמורות וממושכות יותר ולשריפות תדירות, מה שפוגע קשות בייצור החקלאי בעולם וגורם מחסור במזון ומשבר רעב גלובלי - רעב גורם לתוקפנות ולאלימות.

הגורם השני הוא התרחבות האי שוויון. תופעות של מזג אוויר קיצוני, כמו בצורת, הצפות, צמצום משקעים או ריבוי משקעים קיצוני, מובילות בדרך כלל להרס פיזי, כלכלי ונפשי שמורגש הרבה יותר בקרב האוכלוסיות החלשות, מה שמוביל בתורו להרחבה נוספת של האי שוויון החברתי. מצב זה עלול גם כן להוביל לעלייה באלימות, בעוינות, בזעם ובתחושת הנקם בקרב מי שנמצא בתחתית.

מחקר מ-2012 של פרופסורים למדעי המדינה בדק את ההשפעה של מזג אוויר קיצוני על רועי צאן במזרח אפריקה. במחקר פותח מודל של עימות שמבוסס על תיאוריית המשחקים ולוקח בחשבון את המשאבים הקיימים, את החלוקה שלהם, את הבעלות על הנכסים ואת תפקיד המדינה. החוקרים הסיקו כי בצורות ומחסור במשאבים בשל חום קיצוני הובילו להתרחבות האי שוויון בהכנסה בקרב רועי הצאן. המצב הזה עורר טינה בקרב חלקם, שהתבטאה בפעולות נקם ומקרי שוד.

סומליה. A Somali man disposes of his dead livestock in a country that has seen its worst drought in 40 years Photograph: Feisal Omar/Reuters, רויטרס
בצורת בסומליה הובילה למשבר רעב/רויטרס, A Somali man disposes of his dead livestock in a country that has seen its worst drought in 40 years Photograph: Feisal Omar/Reuters

שינוי אקלים והתחממות גלובלית עלולים גם לסייע בהתרחבות הטרור: אי ודאות ותסכול מתנאי המחיה גרועים, היעדר חלופות, כמו גם ההשפעה השלילית של שינוי האקלים על אוכלוסיות מסוימות חלשות יותר, סוללים את הדרך לעימותים אזוריים רבים ברחבי העולם.

מחקר שפורסם ב-2019 בכתב העת Studies in Conflict & Terrorism, התמקד במתקפות טרור ומצא גם קשר "משמעותי" בין טמפרטורות גבוהות למתקפות טרור ב-159 מדינות ברחבי העולם ב-1970-2015. המחקר חשף שמתקפות טרור נפוצות יותר בימים חמים יותר, וכי מספר הקורבנות במתקפה היה גבוה יותר בימים חמים יותר. "המחקר מספק ראיות ראשוניות להיפותזה של הקשר בין טמפרטורה לתוקפנות בהקשר של טרור", נכתב.

מפה של הטמפרטורות שוברות השיאים באנגליה בקיץ האחרון. טוויטר, אתר רשמי
40 מעלות צלזיוס בלונדון/אתר רשמי, טוויטר

חום קיצוני היה גם הסיבה לכמה ממשברי בריאות הציבור הגדולים ביותר בעולם בשנים האחרונות. ב-2003, הקיץ החם במיוחד גרם ל-50-70 אלף מקרי מוות נוספים ב-16 מדינות באירופה. על פי הערכות, בשני העשורים האחרונים, 296 אלף מקרי מוות ברחבי העולם היו קשורים לחום.

בצורת מאיימת על 60% מאירופה. axios, צילום מסך
60% מאירופה היתה נתונה תחת איום בצורת בקיץ/צילום מסך, axios

לא בריא לנפש

הקשר בין טמפרטורות גבוהות לבריאות הנפש נהפך לתחום בוער במחקר. מדענים מצאו כי חלק מההשלכות הבריאותיות של חום קיצוני, כמו הפרעות בשינה ושינוי ברמות הסרטונין (הורמון שהכרחי לייצוב הרגשות וההתנהגות שלנו), ממלאות תפקיד בזירוז של מחלות נפש שונות.

חוסר שינה היא תופעה שמתרחשת בדרך כלל במהלך גלי חום ומובילה לעצבנות, תסכול, התנהגות אימפולסיבית ואלימות. טמפרטורות קיצוניות, כמו אלה שנרשמו בקיץ האחרון בעולם, קשורות גם למצבים שונים של דמנציה ובעיות נוספות. רמות נמוכות של סרטונין קשורות לדיכאון, אימפולסיביות, תוקפנות והתנהגות אלימה.

מחקרים מאנגליה ומוויילס שנערכו ב-1993-2003 אף חשפו כי כשהטמפרטורה היתה גבוהה מ-18 מעלות צלזיוס, כל עלייה נוספת של מעלה אחת היתה קשורה לזינוק של 3.8% במקרי ההתאבדות בקרב אוכלוסייה, על פי אתר "קונברסיישן".

קריאת השכמה לממשלות

בעתיד, גלי החום יהיו חמים עוד יותר ויימשכו זמן רב יותר. שיאי טמפרטורות יישברו שוב ושוב, כל עוד ההתחממות הגלובלית תימשך ללא מפריע. מחקר מ-2018 על שינוי האקלים וההצפות בפקיסטן, מצא כי בצפון-מערב אסיה, הטמפרטורות עלולות לעלות ב-8.4% עד 2100; ועולם חם יותר ב-1.5 מעלות צלזיוס בממוצע לעומת העידן הפרה-תעשייתי, יהיה עד לעלייה קיצונית עוד יותר בטמפרטורות האזוריות הממוצעות.

על פי הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC), אם הטמפרטורה הגלובלית תעלה ביותר משתי מעלות צלזיוס לעומת העידן הפרה-תעשייתי עד אמצע המאה הנוכחית (2050), המזרח התיכון יהיה עד לשילוב מדאיג של שינויי אקלים שכוללים התחממות, גלי חום, טמפרטורות שיא, עלייה בבצורות וביובש, ירידה במשקעים, התרבות שריפות, ירידה בכיסוי השלג וירידה בעוצמת הרוחות. על פי הפאנל, גלי החום יתרבו באזורנו ויהיו ממושכים וקשים יותר עד סוף המאה ה-21.

"גלי החום יהיו המצב הנורמלי. פלטנו יותר מדי פחמן דו חמצני לאטמוספירה כך שאנו יכולים לומר בביטחון שהמגמה הזאת תימשך עשורים. לא הצלחנו להפחית את פליטות החממה בעולם", אמר פטרי טאלאס, מזכ"ל הארגון העולמי למטאורולוגיה, ביולי. "אני מקווה שהקיץ האחרון יהווה קריאת השכמה לממשלות, וכי תהיה לכך גם השפעה על הבוחרים במדינות דמוקרטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully