וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השלב הסופי של שינוי האקלים": מדענים מזהירים מפני תרחיש האימים

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 12:44

לאור האי ודאות בנוגע להתחייבויות לצמצום פליטות גזי החממה והמשך ההתחממות הגלובלית, אי אפשר יותר לשלול תרחישים קטסטרופליים, לדברי המדענים. "היכחדות המין האנושי או קריסה גלובלית של החברה לא נחקרו דיים - והעולם צריך להתכונן ל'סוף המשחק'"

ב-2018 פורסם מחקר שלפיו שורה של תופעות שכוללות המסת קרח, ימים מתחממים, זרמים משתנים ויערות מתים יהפכו את כדור הארץ ל"חממה" שכל המאמצים האנושיים לקרר אותה ייכשלו. מחברי המחקר שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, הזהירו כי ההתחממות הזאת "תגרום להצפות, תגדיל את הסיכון לסערות בחופי הים ותשמיד שוניות אלמוגים עד סוף המאה הנוכחית או אפילו קודם לכן".

ארבע שנים בלבד לאחר מכן, כשההשלכות של ההתחממות הגלובלית כבר ניכרות ברחבי העולם וכמה גלי חום קיצוניים נרשמים בקיץ אחד, מדעני אקלים מזהירים כעת מפני היכחדות המין האנושי וקריסה גלובלית של החברה. המדענים כינו את תרחיש האימים הזה "השלב הסופי של שינוי האקלים". אם כי הסיכוי שתרחיש זה יתממש, לאור האי ודאות בנוגע לצמצום פליטות גזי החממה והמשך ההתחממות, אי אפשר יותר לשלול תרחישים קטסטרופליים, לדברי המדענים. הם הוסיפו שתרחישים של היכחדות המין האנושי או קריסה גלובלית של החברה "לא נחקרו דיים" ועלולות להיות לכך "השלכות מסוכנות".

"התמודדות של האנושות עם שינוי אקלים שמתרחש בקצב מהיר יותר ויותר בעודה עיוורת לתרחישי המקרה הגרוע מכל, היא שיטת ניהול סיכונים נאיבית במקרה הטוב, וקטלנית בטיפשותה במקרה הגרוע", אמרו המדענים בניתוח החדש שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, והוסיפו כי יש "סיבות רבות" להעריך שההתחממות הגלובלית תוביל בסופו של דבר לאסון אפוקליפטי. הצוות הבינלאומי של מומחים טען כי העולם צריך להתחיל להתכונן לאפשרות של "סוף המשחק".

החוקרים הציעו אג'נדה מחקרית שכוללת ארבעה עמודי תווך עיקריים של השלכות השלב הסופי של שינוי האקלים - רעב, מזג אוויר קיצוני, מלחמה ומגפות. הם קראו לפאנל הבין ממשלתי על שינוי האקלים (IPCC ) לגבש דוח מיוחד על הנושא. זאת לאור העובדה שהדוח של IPCC על ההשפעות של התחממות גלובלית ב-1.5 מעלות צלזיוס בלבד הוביל ל"התפרצות של חשש ומודעות ציבוריים", הם הוסיפו.

בוווידאו: שריפות משתוללות ברחבי אירופה, בריטניה שוברת שיאי חום/צילום: רויטרס
בווידאו: הצפות בסידני אלפים פונו מבתיהם/צילום: רויטרס
צילומי לווין של נאס"א מאים את ההשלכות של גל החום הקיצוני באנגליה ששבר שיאים של 40 מעלות, יולי 2022. טוויטר, אתר רשמי
הכדור מתייבש/אתר רשמי, טוויטר

לדברי לוק קמפ מאוניברסיטת קיימברידג', שהוביל את המחקר, יש סיבות רבות לחשוב ששינוי האקלים יהיה קטסטרופלי גם אם דרגת ההתחממות צנועה יחסית. "שינוי אקלים ממלא תפקיד בכל תרחיש של היכחדות המונית. הוא תרם לנפילת אימפריות ועיצב את ההיסטוריה", הוא אמר.

"המסלול לאסון אינו מוגבל להשפעות הישירות של טמפרטורות גבוהות ואירועי מזג אוויר קיצוני. השלכות לוואי כמו משברים פיננסיים, עימותים והתפרצויות של מגפות חדשות עלולות לעורר אסונות אחרים", הוא הוסיף. קמפ אמר גם כי ההשלכות של התחממות גלובלית של יותר מ-3 מעלות צלזיוס לא נבדקו מספיק. "אנחנו יודעים הכי פחות על התרחישים החשובים ביותר".

החוקרים הדגישו כל ניהול סיכונים מקיף צריך לשקול כיצד הסיכונים מתפשטים, מתקשרים ומועצמים, אך שיטה כזאת לא נבדקה. מגפת הקורונה, הם אמרו, הבליטה את הצורך לבדוק סיכונים נדירים אך בעלי השפעה עוצמתית על כדור הארץ.

מודלים חדשים שמופיעים במחקר מראים כי חום קיצוני - מוגדר כממוצע שנתי של יותר מ-29 מעלות צלזיוס - עלול להשפיע על 2 מיליארד בני אדם עד 2070, אם פליטות הפחמן יימשכו בקצב הנוכחי.

גל חום, ספרד. רויטרס
גל חום בספרד/רויטרס

"טמפרטורות כאלה משפיעות כיום על כ-30 מיליון אנשים בסהרה ובמפרץ הפרסי", אמר צ'י שו מאוניברסיטת נאנג'ינג בסין שהיה חלק מהמחקר, ל"גרדיאן". "עד 2070, הטמפרטורות האלה וההשלכות הפוליטיות והחברתיות שלהן ישפיעו ישירות על שתי תחנות כוח גרעיניות, ועל שבע מעבדות שמאכלסות את הפתוגנים המסוכנים ביותר. יש אפשרות רצינית להשלכות הרות גורל".

בקצב הנוכחי של פליטות הפחמן, העולם יתחמם ב-2.1-3.9 מעלות צלזיוס עד 2100. אם הממשלות ימלאו את ההתחייבויות שלהן בנוגע לצמצום פליטות, יתחמם הכדור ב-1.9-3 מעלות. "אפילו ההערכות האופטימיות ביותר יובילו למסלול מסוכן" אמרו המדענים. טמפרטורות של יותר מ-2 מעלות מעל הרמה הפרה תעשייתית לא התקיימו על פני כדור הארץ במשך יותר מ-2.6 מיליון שנה, זמן רב לפני עלייתה של הציביליזציה האנושית בעשרת אלפים השנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully