וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני חולשה: נתניהו אמור להיות עם הידיים על ההגה - אך שותפיו הקיצונים מנווטים אותו

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 11:21

למרות הבטחותיו למשילות, הימים האחרונים מוכיחים שרה"מ לא מצליח לשלוט בממשלתו ופועל בניגוד לאינטרסים שלו עצמו. בעוד הוא רוצה להרגיע את החזית הביטחונית ואת המחאה נגד המהפכה המשפטית, בעלי בריתו מצפצפים לו על המילה

בווידאו: רה"מ נתניהו: לא נסכים לאלימות - לא בתל אביב ולא בחווארה/לע"מ

להלן סקירה מזדמנת של חלק מאירועי השבוע האחרון בממשלה: נפתח ביום ראשון, כשראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר משלחת בכירה בראשות ראש המל"ל צחי הנגבי וראש השב"כ רונן בר לפסגה מדינית חריגה בירדן, במטרה להרגיע את ההסלמה הביטחונית והשטח הפלסטיני לפני חודש הרמדאן. זמן קצר אחרי שפורסמו ההבנות שהושגו בפסגה, שני השותפים הבכירים של נתניהו בקואליציה הודיעו פומבית שהם מתנערים מהם. "לא תהיה הקפאה של הבנייה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד", צייץ שר האוצר בצלאל סמוטריץ. "מה שהיה בירדן, נשאר בירדן", הוסיף יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. המשלחת של ראש הממשלה אפילו עוד לא נחתה - והקואליציה שלו הבהירה שמבחינתה - מילה זו לא מילה.

כמה שעות אחר כך, בצומת חווארה, חבורת נערי גבעות פורעת חוק השתוללה ותקפה פלסטינים בברבריות, בנקמה על הפיגוע הנורא בו נרצחו הלל ויגל יניב באותו יום. ראש הממשלה, נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון יואב גלנט יצאו כולם בתחינה לא לקחת את החוק לידיים במאמץ להרגיע את הגזרה ולבלום את התדהמה הבינלאומית מהמראות הקשים בחווארה. ומה עשו בעלי הברית של נתניהו? בדיוק ההיפך.

יו"ר ועדת ביטחון הפנים בכנסת, ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית, התראיין בבוקר למחרת, אמר שהוא מרוצה מ"אפקט ההרתעה". בהמשך השבוע שר האוצר סמוטריץ' הגדיל לעשות ואמר שמבחינתו הממשלה צריכה "למחוק את חווארה". שניהם ניסו להכחיש את הדברים לאחר יד בהיתממות מביכה, אך הארכיון זוכר הכול והנזק כבר נעשה. ארצות הברית פירסמה גינוי חריף לסמוטריץ' ודרשה מראש הממשלה להתנער מדברי שותפו הבכיר לממשלה. בינתיים, הבהרה כזו טרם פורסמה.

מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
לא עם ידיים על ההגה. נתניהו/ראובן קסטרו

בגזרה הכלכלית, לעומת זאת, נתניהו דווקא כן פרסם השבוע הבהרה, כלומר עוד הבהרה בשרשרת ההבהרות על עצמאות בנק ישראל מול התבטאויות חברי הממשלה. הפעם היה זה יו"ר ועדת הכספים משה גפני שבהפגנת שרירים על חוסר שביעות רצונו מהתקציב החליט לפרסם הצעת חוק להקפאת הריביות, בזמן שנתניהו וסמוטריץ' עוד עסוקים בלנקות את ההתקפות הפוליטיות הקודמות של חברי הקואליציה על הנגיד, מחשש לפגיעה בכלכלה. בעוד נתניהו מנסה לייצב את הכותרות הבינלאומיות הרוגשות מהמהפכה המשפטית, בעלי בריתו עושים בשלהם ומצפצפים לו על המילה.

גם לעצמו נתניהו פרסם השבוע הבהרה. פחות מ-24 שעות אחרי נאום השקרים שנשא ביום רביעי נגד מתנגדי הרפורמה, שכלל שכתובי היסטוריה על ההתנתקות, האשמות קונספירטיביות על מימון זר, והשוואה מופרכת בין מפגיני הדמוקרטיה לפורעי החוק בחווארה, לשכת ראש הממשלה התנערה מההשוואה. הנאום הלוחמני, שנישא במהלך "יום השיבושים הלאומי" בו נרשמה אלימות חסרת תקדים מצד כוחות המשטרה, היה אמור להיות הרבה יותר רגוע ומפויס מלכתחילה. מודאג מהמחאות הגוברות והתחזיות הכלכליות הקודרות, נתניהו שקל להכריז על הפסקת אש ולהודיע על כמה ימי עצירה לצרכי הידברות ורגיעה. לפי דיווח של ספי עובדיה בחדשות 13, שר המשפטים יריב לוין הטיל וטו אפילו על יום אחד של השהיה.

עוד בוואלה!

בכירי הקואליציה והאופוזיציה צריכים להתחיל לדבר - עד שיצא עשן לבן | דעה

לכתבה המלאה
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר. פלאש 90 יונתן זינדל, עיבוד תמונה
תניהו הבטיח משילות, אבל לא מצליח למשול אפילו בממשלתו. סמוטריץ' ובן גביר/עיבוד תמונה, פלאש 90 יונתן זינדל

נתניהו ושר המשפטים יריב לוין אמנם הכחישו שניהם את הדיווח כ"פייק ניוז", אבל הוא משקף את תמונת המצב הפוליטית כהלכתה: גם אם ראש הממשלה ירצה לעצור את דהירת הרפורמה ולהורות על פשרה - שר המשפטים, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושותפיו החרדים לממשלה יקימו מולו חומה בצורה. גם אם נתניהו התכוון בשלב כלשהו לשאת נאום מרגיע - המילים שיצאו בסופו של דבר מפיו רק יגבירו את המחאה.

כך גם הניסיון של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לדכא אותה בכוחנות יתר של המשטרה. המפגינים שיצאו מחר בערב ימחו על רימון ההלם שהשליך קצין המשטרה בתל אביב לא פחות, אם לא יותר, מאשר נגד המהפכה המשפטית. מנגד, תקרית המספרה הגרוטסקית אליה נקלעה רעייתו שרה נתניהו בכיכר המדינה רק תחריף את האווירה בבית ותצמצם את המרחב של נתניהו להידברות ורגיעה.

בשבוע שבו ממשלת נתניהו השישית ציינה חודשיים להקמתה, כל האירועים המתגלגלים הם סימנים של חולשה גדולה של ראש הממשלה. נתניהו הבטיח משילות, אבל לא מצליח למשול אפילו בממשלתו וסביבתו הקרובה, ופועל בניגוד לאינטרסים שלו עצמו. גם את ההבטחות הנוספות שלו - להילחם ביוקר המחייה, להיאבק באיראן ולהרחיב את מעגל השלום - התנהלות הממשלה שלו מסכנת. נתניהו אמור היה להיות עם ידיים על ההגה אבל שותפיו הקיצונים הם אלה שמנווטים אותו ואת הכיוון שאליו הולכת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully