וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-1,500 אנשי אקדמיה נגד שינוי חוק הספרייה הלאומית: "ההצעה בועטת במורשת"

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 10:29

חתני פרס ישראל, מדענים ורופאים קראו לשר החינוך לא לקדם את החוק, שיאפשר לו לבחור את הנהלת המוסד, והזהירו כי אנשי רוח לא ירצו להפקיד את כתביהם בספרייה, ויבחרו במוסדות "יציבים ונטולי פניות". עוד נכתב: "השינוי יפגע אנושות בעצמאותה של הספרייה ויחבל באוספיה"

בווידאו: פריטים של חנה סנש הועברו לספרייה הלאומית/צילום: הספרייה הלאומית

יותר מ-1,500 אנשי אקדמיה, חתני פרס ישראל, מדענים מתחומי המדעים המדויקים, רפואה, מדעי הרוח ומדעי החברה וחתני פרס ישראל, ביניהם סמי סמוחה, אלכס לובוצקי, אולגה קפליוק וניצה בן דב, שלחו היום (שישי) לשר החינוך יואב קיש עצומה, שבה הם מבקשים לא לשנות את חוק הספרייה הלאומית. על פי ההצעה, המוסד יהיה כפוף לשר, שיוכל לבחור את הנהלתו. "הצעת החוק בועטת במורשת הנשגבת של הספרייה", כתבו האקדמאים.

בנוסף, במכתב הזהירו אנשי האקדמיה כי "הכפפתם של מועצת הספרייה ושל הדירקטוריון שמחויב לעמוד על משמר פעילות הספרייה למרותו של שר, תפגע אנושות בעצמאותה של הספרייה ותחבל באוספיה. פגיעה ללא תקנה, שכן סופרים ומלחינים יעדיפו להפקיד את ארכיוניהם אצל גופים בלתי תלויים בארץ או בחו"ל והם יבחרו מוסדות יציבים ונטולי פניות. יש חשש כבד שגם תורמים ימנעו מלתרום לביסוסה של הספרייה".

"הספרייה הלאומית נוסדה כיובל שנים לפני הקמתה של מדינת ישראל והיא עומדת מעל לשלטון זה או אחר, מעל לוויכוחים פוליטיים, ומעל לניסיונות שליטה והכוונה מלמעלה", נכתב בעצומה שנשלחה גם לראש הממשלה בנימין נתניהו. "ראש הממשלה", פנו הכותבים לנתניהו. "מי כמוך זוכר את המהלכים המורכבים שהיית מעורב בהם לחקיקת החוק הכול כך מאוזן של הספרייה הלאומית ולמימושו. אנא עצור את המהלך שיהרוס את הספרייה והשאר אותה מחוץ לאינטרסים ושיקולים פוליטיים".

הספרייה הלאומית. ויקיפדיה, אתר רשמי
הספרייה הלאומית/אתר רשמי, ויקיפדיה

בשבוע שעבר פרסמו עשרות סופרים ומשוררים גילוי דעת נגד כוונת הממשלה לשנות את חוק הספרייה הלאומית, לאחר אישור החוק במסגרת חוק ההסדרים. "אנו מתנגדים בכל תוקף לכל התערבות פוליטית בבחירת ההנהלה של הספרייה הלאומית - ודורשים את המשך תפקודה העצמאי והמקצועי", נמסר מטעם הסופרים, ביניהם דוד גרוסמן, חיים באר ואלי עמיר.

"אם היוזמה להכפפת הספריה הלאומית לגורמים פוליטיים תצא לפועל, לא נפקיד בה את הארכיונים שלנו, נסרב לאשר למולים להעביר אליה עותקים מספרינו כפי שדורש מאיתנו החוק ולא ניתן יד לכל פעילות שלה", הוסיפו. "כמו כן, אנו מתנגדים לכל השתלטות פוליטית על תאגיד השידור הציבורי בכלל ולכוונה לסגור את תחנות התרבות ברדיו התאגיד בפרט, ולכל חקיקה שתסרס את מערכת המשפט ותפגע ביסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל", הוסיפו בהתייחסות לסוגיה נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully