וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל התחייבה בעקבה: לא יהיו צעדים נוספים להרחבת ההתנחלויות בחודשים הקרובים

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 20:45

על אף ההתחייבות, גורם מדיני סיפר כי נציגי ישראל לפסגה הדגישו שלא יחול שינוי בהחלטה להכשיר 9 מאחזים לא חוקיים ולקדם בנייה של 9,500 יחידות דיור בהתנחלויות. נתניהו הכחיש את הדיווחים: "אין ולא תהיה שום הקפאה"

בווידאו: נתניהו ברקע גל הטרור: הקבינט ידון בפעולה רחבה במזרח ירושלים וביו"ש/מערכת וואלה!

נציגי ישראל לפסגה בעקבה אמרו היום (ראשון) במהלך המפגש כי בחודשים הקרובים לא מתוכננות החלטות נוספות בנוגע לבנייה בהתנחלויות - כך אמר גורם מדיני לאחר סיום הוועידה. בכך, אישר הגורם המדיני את הפרסום בוואלה! בשבוע שעבר על ההבנות אליהן הגיעו ישראל והפלסטינים. עם זאת, הגורם המדיני הוסיף כי נציגי ישראל לפסגה הדגישו במפגש שלא יחול שינוי בהחלטה שקיבל הקבינט להכשיר תשעה מאחזים בלתי חוקיים ולקדם תכנון ובנייה של 9,500 יחידות דיור בהתנחלויות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש את הדיווחים, וטען בציוץ בטוויטר: "בניגוד לציוצים, הבנייה וההסדרה ביהודה ושומרון יימשכו בהתאם ללוח זמנים התכנון והבנייה המקורי, ללא שום שינוי. אין ולא תהיה שום הקפאה".

בהודעת הסיכום של הפסגה בעקבה שפורסמה על ידי ממשלת ירדן נמסר כי ישראל התחייבה לא לדון במשך ארבעת החודשים הבאים בקידום תכנון ובנייה של יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, וכן התחייבה לא להכשיר מאחזים בלתי חוקיים נוספים במהלך ששת החודשים הבאים."הצד הישראלי והצד הפלסטיני הדגישו את מחוייבותם לכל ההסכמים הקודמים בין הצדדים וכן התחייבו לעבוד על השגת שלום צודק ובר קיימא", נמסר בהודעה. "הצדדים התחייבו לפעול להורדת המתיחות ובלימת ההסלמה בשטח ומניעת אלימות נוספת".

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד 20 בפברואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
התחייב לא לבנות בהתנחלויות. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

על פי הודעת הסיכום, חמש המשלחות שהשתתפו בפסגה התחייבו לשמור על הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים והביעו תמיכה בירדן כנותנת החסות למקומות הקדושים לאיסלאם בירושלים. בהודעה נמסר כי הצדדים הסכימו לקדם צעדים בוני אמון בין ישראל לפלסטינים וכן להיפגש שוב בשארם א-שייח' בחודש מרץ כדי להמשיך בדיונים. "ירדן, מצרים וארצות הברית רואות בהבנות שהושגו כהתקדמות חיובית לכיוון חידוש היחסים בין ישראל לפלסטינים והעמקתם ומוכנות לעזור ככל שיידרש", נכתב בהודעה.

ראש המל"ל צחי הנגבי, שהיה אחד מנציגי ישראל בפסגה, הכחיש את הדיווחים. לדבריו, "בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל. בחודשים הקרובים מדינת ישראל תסדיר תשעה מאחזים ותאשר 9,500 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון. אין שום הקפאת בנייה או שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ואין שום הגבלה על פעילות צה"ל".

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן בירך על ההסכמות שהושגו. סאליבן גם אישר כי ישראל התחייבה לא לדון בבנייה חדשה בהתנחלויות בארבעת החודשים הקרובים ולעצור הכשרת מאחזים לחצי שנה, כדי "לבנות עתיד יציב ומשגשג עבור ישראלים ופלסטינים כאחד". בנוסף, הדגיש כי "היישום של ההסכמות יהיה החלק הקריטי".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
אבו מאזן/רויטרס

הגורם המדיני ציין כי המדינות שמשתתפות בפסגה בעקבה הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני בין ישראל לפלסטינים, ואת הנכונות והיכולת הפלסטינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרשות. לדבריו, סוכם כי הצדדים יקיימו מפגש נוסף לפני הרמדאן, בחסות מצרים, על מנת לבחון את ההתקדמות בציר הביטחוני. כמו כן, סוכם להקים ועדה אזרחית משותפת שתפעל לקדם צעדים כלכליים בוני אמון. בנוסף אמר כי כי ראשי חמש המשלחות שהשתתפו בפסגה נועדו עם עבדאללה מלך ירדן, שבירך על הניסיון לקדם הסכמות בין הצדדים לקראת חג הרמדאן והפסח.

שר האוצר בצלאל סמטוריץ' הביעה עמדה שונה מזו של נציגי ישראל בפסגה, וכתב בטוויטר: "אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן. שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם. אבל דבר אחד אני כן יודע - לא תהיה הקפאה של הבניה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יהודה ושומרון ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully