וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: ערוץ השיחות החשאי בין לשכת נתניהו ללשכת אבו מאזן

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 17:50

מזה יותר מחודש מתקיימות שיחות ישירות בין ראש המל"ל הנגבי ליועצו של יו"ר הרשות, אל-שייח', שמתמקדים בנסיונות למנוע הסלמה. בימים האחרונים הם נפגשו כדי לגבש את ההבנות שהביאו לדחיית ההצבעה באו"ם נגד ההתנחלויות. לא ברור אם כל ראשי הקואליציה מודעים למגעים

בווידאו: נתניהו רומז לארה"ב: "אני מרגיע את ידידינו - היינו ונישאר דמוקרטיה"/מערכת וואלה!

ערוץ שיחות חשאי פועל מזה יותר מחודש בין לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן - כך אמרו שלושה מקורות שמעורים בפרטי השיחות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואבו מאזן בהלוויתו של הנשיא שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ואבו מאזן בפגישתם האחרונה, בהלווייתו של שמעון פרס, 2016/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

למה זה חשוב

  • זו הפעם הראשונה בה נודע על קיום מגעים ישירים בדרג גבוה בין לשכת ראש הממשלה לבין לשכת הנשיא הפלסטיני מאז הקמת ממשלת הימין.
  • הממשל האמריקני מעודכן על פעילות הערוץ החשאי, אך לא ברור אם כל ראשי מפלגות הקואליציה מודעים לקיומו, או לתכני השיחות שהתרחשו.

עוד בוואלה!

מועצת הביטחון של האו"ם תודיע: "מודאגים בצורה עמוקה" מהרחבת ההתנחלויות והכשרת המאחזים

לכתבה המלאה

מאחורי הקלעים

  • בשבועות שלפני השבעת הממשלה העביר השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין אל-שייח', מסר ללשכת נתניהו באמצעות הממשל האמריקני ולפיו למרות המחלוקות העמוקות הרשות הפלסטינית מוכנה לעבוד עם ראש הממשלה החדש.
  • אל-שייח', שמשמש גם כמזכיר הוועד הפועל של אש"ף וכמספר 2 של אבו מאזן, העביר את המסר פעם נוספת לאחר השבעת הממשלה וחזר על רצונה של הרשות הפלסטינית לקיים שיחות עם הממשלה החדשה.
  • נתניהו נענה בחיוב. הוא מינה את היועץ לביטחון לאומי, צחי הנגבי, לאחראי על התיק הפלסטיני, והסמיך אותו לנהל את השיחות שעסקו בשבועות הראשונים לקיומה של הממשלה במגעים שוטפים שהתמקדו בנסיון למנוע הסלמה.
  • הנגבי ואל-שייח' שוחחו כמה פעמים בטלפון וגם נפגשו. הפגישה האחרונה בין השניים התקיימה בימים האחרונים והתמקדה בגיבוש ההבנות בין הצדדים, שנחשפו בוואלה! ושהביאו לדחיית ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם.
  • בכיר ישראלי אמר כי למרות שלא מדובר במו"מ מדיני עם הרשות הפלסטינית, יש חשיבות רבה לקיומו של ערוץ שיחות ישיר להעברת מסרים ופתרון מחלוקות ובעיות בשטח שימנעו הסלמה.

מה הם אומרים

  • היועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה צחי הנגבי התייחס היום להבנות עם הרשות הפלסטינית, במהלך כינוס ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב, שמתקיים בירושלים. הוא אישר שבתקופה האחרונה התקיימו מגעים עם הפלסטינים על עצירת צעדים חד-צדדיים משני הצדדים.
  • "היו דיונים עם האמריקנים וגם איתנו על איך ליצור אווירה חדשה על ידי הפסקה של צעדים חד-צדדיים שבוצעו בחודשים האחרונים. אנחנו מוכנים לכך", אמר הנגבי.
  • הוא הוסיף כי הוא אמר לפלסטינים כי עליהם להפסיק צעדים שנוגעים להליכים המשפטיים נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי ובית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. לדבריו, הפלסטינים ביקשו שישראל תפסיק צעדים חד-צדדיים כמו פשיטות בתוך הערים הפלסטיניות.
  • הנגבי ציין כי ישראל הבהירה לפלסטינים כי היא לא רוצה לשלוח את חיילי צה"ל לג'נין ולשכם, כיוון שלפי ההסכמים הרשות הפלסטינית היא זו שצריכה להילחם בטרור בשטחה. הוא הוסיף כי ישראל נאלצת לעשות זאת כיוון שהפלסטינים לא מבצעים זאת בעצמם.
  • "אמרנו להם שהם צריכים להשתלט מחדש על השטח. אנחנו נשמח לסייע. יש מקום לדיאלוג עם הפלסטינים ואני מקווה שהוא יתחיל בקרוב", ציין הנגבי.

תזכורת

  • אתמול נחשף בוואלה! כי במסגרת ההבנות שהושגו בין הצדדים, בתמורה לדחיית ההצבעה במועצת הביטחון התחייבה ישראל להשהות לכמה חודשים אישור של תכנון ובנייה נוספת בהתנחלויות, להשהות לכמה חודשים הריסות בתים של פלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, להשהות לכמה חודשים פינוי של פלסטינים מבתיהם בשטחי C ולהפחית את הפשיטות של צה"ל בערים הפלסטיניות.
  • מקור שמעורה בפרטי ההבנות אמר כי ארצות הברית התחייבה בפני הפלסטינים שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יוזמן בשנה הקרובה לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן בתמורה לדחיית ההצבעה במועצת הביטחון.
  • האמריקנים גם התחייבו בפני הפלסטינים להגיש לישראל בקשה רשמית לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים. האמריקנים העלו את הנושא בעבר בשיחות עם ישראל, אך מעולם לא הגישו בקשה רשמית באיגרת דיפלומטית. ישראל צפויה לסרב לבקשה האמריקנית, אבל למהלך חשיבות סמלית עבור הפלסטינים.
  • כמו כן, ישראל הסכימה לבצע כמה שינויים בתחומי המיסוי בגשר אלנבי שיזרימו יותר מ-200 מליון שקלים מדי שנה לרשות הפלסטינית.
  • המקור ציין כי הפלסטינים הסכימו להתחיל וליישם את התוכנית הביטחונית שגיבש המתאם הביטחוני האמריקני, הגנרל מייק פנזל, להשתלטות מחדש של הרשות הפלסטינית על ג'נין ושכם. עד היום הפלסטינים התחמקו מיישום התוכנית.
  • הפלסטינים הסכימו להתחיל בשיחות על חידוש התיאום הביטחוני עם ישראל שהוקפא לפני כמה שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully