וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון של האו"ם הודיע: "מודאגים בצורה עמוקה" מהרחבת ההתנחלויות והכשרת המאחזים

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 20:13

ב"הצהרה נשיאותית" הדגישו 15 המדינות החברות במועצה, כולל ארה"ב, את חרדתן מההחלטה לקדם בנייה של 10,000 יחידות דיור. זו הצהרה ראשונה מסוג זה בנושא זה 9 שנים: "מסכן את פתרון שתי המדינות". לשכת רה"מ גינתה: "ארה"ב לא הייתה צריכה להצטרף להצהרת האו"ם"

בווידאו: בפעם השנייה בממשלת "הימין על מלא": צה"ל פינה מאחז בלתי חוקי בשומרון/תנועת נחלה

מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה היום (ב') "הצהרה נשיאותית" ובה הודגש כי 15 המדינות החברות במועצה "חרדות ומודאגות בצורה עמוקה" מהחלטת ממשלת ישראל לקדם תכנון ובנייה של עשרת אלפים יחידות דיור חדשות בהתנחלויות ולהכשיר מאחזים בלתי חוקיים בגדה המערבית, כך לפי נוסח ההודעה שהגיע לידי וואלה.

מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת לדיון על עליית בן גביר להר הבית, 5 בינואר 2022. Mike Segar, רויטרס
"מודאגים בצורה עמוקה" מהרחבת ההתנחלויות. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס, Mike Segar

למה זה חשוב:

  • ההצהרה הנשיאותית הינה תוצר סמלי ברמה מחייבת פחות מהחלטה של מועצת הביטחון עליה מתקיימת הצבעה. עם זאת, ההצהרה זכתה לתמיכת כל 15 חברות מועצת הביטחון, כולל ארה"ב. זו הפעם הראשונה מזה תשע שנים שמתפרסמת הצהרה מהסוג הזה בנושא הישראלי-פלסטיני.
  • פרסום ההצהרה הנשיאותית היה פשרה אליה הגיעו ארה"ב, ישראל והפלסטינים בעקבות מסע לחצים אמריקני כבד על שני הצדדים כדי למנוע הצבעה על החלטה במועצת הביטחון.
  • האמריקנים רצו למנוע הצבעה כדי שלא ייאלצו להטיל וטו על הצעת החלטה שמשקפת את עמדותיהם בנושא ההתנחלויות וחששו שגם אם יטילו וטו העימות באו"ם יביא להסלמה בשטח.

עוד בוואלה!

הבנות בין ישראל לפלסטינים: דחיית המהלך באו"ם תמורת השהיית בנייה נוספת בהתנחלויות

לכתבה המלאה
הקמת מאחז חדש לזכר הרב דרוקמן בשומרון. 20 בינואר 2023. ללא, אתר רשמי
"מסכן את היכולת ליישם את פתרון שתי המדינות". מאחז שהוקם לפני כחודש בשטחים/אתר רשמי, ללא

מה הם אומרים:

  • "מועצת הביטחון חוזרת ומדגישה כי המשך הבנייה בהתנחלויות מסכן את היכולת ליישם את פתרון שתי המדינות על בסיס קווי 1967", נכתב בהודעה. "מועצת הביטחון קוראת לכל הצדדים לא לבצע צעדים חד צדדיים שפוגעים בשלום כמו הרחבת התנחלויות, הפקעת אדמות של פלסטינים, הכשרת מאחזים לא חוקיים, הריסת בתי פלסטינים ועקירה של תושבים פלסטינים ממקום מגוריהם".
  • בהודעה שתתפרסם היום מגנות חברות מועצת הביטחון את "כל מעשה של אלימות נגד אזרחים כולל פעולות טרור". מועצת הביטחון קוראת לחזק את המאמצים להילחם בטרור בהתאם לחוק הבינלאומי וקוראת לכל הצדדים "לגנות בצורה ברורה פעולות טרור ולהימנע מהסתה לאלימות". בהודעה נכתב כי מועצת הביטחון מזכירה שלרשות הפלסטינית יש "מחויבות להתנער מטרור ולפעול נגדו".
  • "מועצת הביטחון קוראת לכל הצדדים לשמור על רגיעה ואיפוק ולהימנע מצעדים פרובוקטיביים, הסתה והתבטאויות מתסיסות, וזאת מתוך מטרה לבלום את ההסלמה בשטח, לבנות אמון, להפגין מחויבות לפתרון שתי המדינות וליצור את התנאים ההכרחיים לשלום", נכתב בהודעה.
  • בהודעה הנשיאותית הודגש עוד כי יש לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. עוד נכתב כי מועצת הביטחון מחויבת לפתרון שתי המדינות וכי לישראלים ולפלסטינים יש זכות לשוויון בכל הקשור לחירות, ביטחון, שגשוג וצדק.
  • בינתיים, לשכת ראש הממשלה הגיבה לראשונה להבנות עם הפלסטינים שהביאו לדחיית ההצבעה באו"ם: "ישראל הודיעה לארה"ב שבחודשים הקרובים היא לא תסדיר יישובים חדשים מעבר לתשעה שכבר אושרו. ישראל לא התחייבה להפסיק הריסות מבנים בלתי חוקיים בשטחי C".
  • מאוחר יותר הוסיפה לשכת ראש הממשלה: "מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הצהרה חד-צדדית השוללת את זכויותיהם של יהודים לחיות במולדתנו ההיסטורית, מתעלמת מפיגועי הטרור הפלסטינים בירושלים בהם נרצחו החודש עשרה אזרחים ישראלים, מעלימה עין מהעובדה שהרשות הפלסטינית מסבסדת טרור ומשלמת למשפחות מחבלים, ומגמדת את האנטישמיות שהובילה לרצח של מיליוני יהודים. ההצהרה לא הייתה צריכה להיאמר וארצות הברית לא הייתה צריכה להצטרף אליה".
מועצת הביטחון של האו"ם מפרסמת "הצהרה נשיאותית" לפיה 15 המדינות החברות במועצה "חרדות ומודאגות בצורה עמוקה" מהחלטת ממשלת ישראל לקדם תכנון ובניה של 10 אלפים יחידות דיור חדשות בהתנחלויות ולהכשיר מאחזים בלתי חוקיים בגדה המערבית. ללא, מערכת וואלה!
נוסח ה"הצהרה נשיאותית" שהגיע לידי וואלה!/מערכת וואלה!, ללא
מועצת הביטחון של האו"ם מפרסמת "הצהרה נשיאותית" לפיה 15 המדינות החברות במועצה "חרדות ומודאגות בצורה עמוקה" מהחלטת ממשלת ישראל לקדם תכנון ובניה של 10 אלפים יחידות דיור חדשות בהתנחלויות ולהכשיר מאחזים בלתי חוקיים בגדה המערבית. ללא, מערכת וואלה!
נוסח ה"הצהרה נשיאותית" שהגיע לידי וואלה!/מערכת וואלה!, ללא

מאחורי הקלעים:

  • במסגרת ההבנות שהושגו בין הצדדים, בתמורה לדחיית ההצבעה במועצת הביטחון התחייבה ישראל להשהות לכמה חודשים אישור של תכנון ובנייה נוספת בהתנחלויות, להשהות לכמה חודשים הריסות בתים של פלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, להשהות לכמה חודשים פינוי של פלסטינים מבתיהם בשטח C ולהפחית את הפשיטות של צה"ל בערים הפלסטיניות.
  • מקור שמעורה בפרטי ההבנות אמר כי ארצות הברית התחייבה בפני הפלסטינים שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יוזמן בשנה הקרובה לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן בתמורה לדחיית ההצבעה במועצת הביטחון.
  • האמריקנים גם התחייבו בפני הפלסטינים להגיש לישראל בקשה רשמית לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים. האמריקנים העלו את הנושא בעבר בשיחות עם ישראל, אך מעולם לא הגישו בקשה רשמית באיגרת דיפלומטית. ישראל צפויה לסרב לבקשה האמריקנית, אבל למהלך חשיבות סמלית עבור הפלסטינים.
  • כמו כן, ישראל הסכימה לבצע כמה שינויים בתחומי המיסוי בגשר אלנבי שיזרימו יותר מ-200 מליון שקלים מדי שנה לרשות הפלסטינית.
  • המקור ציין כי הפלסטינים הסכימו להתחיל וליישם את התוכנית הביטחונית שגיבש המתאם הביטחוני האמריקני, הגנרל מייק פנזל, להשתלטות מחדש של הרשות הפלסטינית על ג'נין ושכם. עד היום הפלסטינים התחמקו מיישום התוכנית.
  • • הפלסטינים הסכימו להתחיל בשיחות על חידוש התיאום הביטחוני עם ישראל שהוקפא לפני כמה שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully