וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: פקחי האו"ם איתרו באיראן אורניום מועשר לרמה של 84% - על סף הרף הדרוש לפצצה

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 23:31

דיפלומטים אמרו לבלומברג כי בסבא"א מנסים להבין כיצד טהראן הצליחה להשיג אורניום המועשר לרמה זו - הנמוכה אך מעט מ-90% הדרושים לפיתוח נשק גרעיני. באיראן הכחישו את הדיווח, ומסרו כי עד כה לא הייתה העשרת אורניום ברמה של יותר מ-60%

בווידאו: נתניהו: "המשימה החשובה ביותר שלי היא לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני"/צילום: רוני כנפו

פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית איתרו באיראן אורניום המועשר ל-84%, קצת פחות מהרמה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני - כך דווח בסוכנות הידיעות בלומברג. לפי שני דיפלומטים שצוטטו בדיווח, הפקחים מנסים להבין כיצד טהראן השיגה את האורניום המועשר לרמה זו - הגבוהה ביותר שאי-פעם אותרה על ידי פקחי האו"ם.

איראן, שהתנערה בשנים האחרונות בהדרגה מהגבלות הסכם הגרעין בעקבות פרישתה של ארצות הברית ממנו, אמרה לאחרונה לסבא"א כי הצנטריפוגות שלה מעשירות אורניום לרמה של 60%. לפי הדיווח, הפקחים עוד לא יודעים לקבוע אם איראן הפיקה במכוון אורניום מועשר לרמה כה גבוהה או שהוא נוצר באופן לא מכוון בעקבות הצטברות של החומר בצנטריפוגות המשמשות להעשרתו.

באיראן הכחישו את הדיווח. דובר מטעם המדינה אמר כי עד כה לא הייתה העשרת אורניום ברמה של יותר מ-60%: "קיומם של חלקיקי אורניום מעל 60% בתהליך ההעשרה אינו אומר שישנה העשרה מעל 60%", הסביר. בסבא"א השיבו ואמרו שידונו בנושא עם איראן.

המתקן להמרת אורניום, איספהאן, איראן. AP
המתקן להמרת אורניום, איספהאן, איראן/AP

זאת הפעם השנייה החודש שבה הפקחים מזהים פעילות גרעינית חשודה באיראן, אחרי שהם חשפו שדרוגים שנעשו במתקן בפורדו.

ההתפתחות האחרונה עשויה להחריף את המאבק בין ישראל לאיראן המתנהל על פני כמה זירות וחזיתות. היום אישר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי טהראן אחראית לתקיפת מכלית הנפט במפרץ הפרסי מוקדם יותר החודש, שהגיעה אחרי הפגיעה במפעל הנשק באיספהאן. איראן האשימה את ישראל והבטיחה נקמה.

"המשימה הראשונה שלי והחשובה ביותר היא לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני שמאיים על העולם כולו", אמר הערב נתניהו בוועידת הנשיאים בירושלים. "יש הבנה בינלאומית רחבה שחייבים למנוע זאת. ישראל תעשה כל מה שנגרש ממנה כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני".

במקביל למתיחות מול ישראל, גם הפערים בין איראן למערב הולכים וגדלים. שיחות הגרעין לא צפויות להתחדש בעתיד הנראה לעין לאור המעורבות של איראן במלחמה באוקראינה המותקפת במל"טים איראניים שנמצאים בידי רוסיה. טהראן טוענת שאלו סופקו לפני פרוץ המלחמה לפני שנה, ומכחישה כי היא מעבירה למוסקבה נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully