וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן חידשה את יצור הצנטריפוגות המתקדמות באתר שהותקף ע"י ישראל

גורמים דיפלומטיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי לפקחי האו"ם אין גישה בחודשים האחרונים למתקן בכרג', שהושבת ביוני לאחר פעולת חבלה שיוחסה לישראל. הפעילות חודשה בו בהדרגה, ולקראת חידוש המו"מ בווינה, החשש הוא שטהראן תוכל להעביר בחשאי חלקים לתכנית גרעין צבאית

בווידאו: דובר משרד החוץ באיראן על שיחות הגרעין/צילום: רויטרס

איראן חידשה את ייצור הציוד להתקנת צנטריפוגות מתקדמות באתר לא מפוקח ממערב לטהראן - כך דווח הערב (שלישי) בוול סטריט ג'ורנל, מפי דיפלומטים המעורים בפעילות. לדבריהם, הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) לא הצליחה לפקח או לקבל גישה למתקן בכרג' בחודשים האחרונים, והתפתחות זו מציבה אתגר חדש לממשל ביידן לקראת חידוש שיחות הגרעין בסוף החודש.

דיפלומטים מערביים חוששים שהפעילות המחודשת במתקן, שלטענת איראן הותקף על ידי ישראל ביוני, תאפשר לטהראן להעביר בחשאי חלקי צנטריפוגות אם תבחר לפתח תכנית גרעין צבאית סודית. עם זאת, הם ציינו כי אין הוכחות בשלב זה שהיא אכן עשתה זאת. אחד הדיפלומטים אמר כי הצנטריפוגות המתקדמות הותקנו במתקן התת-קרקעי בפורדו, החפור בצלע הר.

פעילות המתקן להרכבת צנטריפוגות הופסקה לאחר פעולת החבלה במקום, שלא זכתה לאישור רשמי מצד ישראל. הגורמים הדיפלומטיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי בסוף אוגוסט חידשה טהראן את העבודה במתקן בקנה מידה מצומצם, ומאז האיצה את הייצור במקום, כך שהיא יכלה לייצר מספר לא ידוע של רוטורים ומפוחים עבור צנטריפוגות מתקדמות יותר.

תמונת לוויין מאתר הגרעין בעיר כרג', איראן, 24 ביוני 2021. The Intel Lab, אתר רשמי
צילום לוויין של המפעל לייצור צנטריפוגות בכרג', אחרי פעולת החבלה, יולי/אתר רשמי, The Intel Lab

לפי הדיווח, סוגיית הצנטריפוגות המתקדמות היא אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות במשא ומתן בין המעצמות. מאז שהחלה להפר את ההסכם בתגובה לפרישתה של ארצות הברית ממנו ב-2018, איראן יצרה יותר מאלף צנטריפוגות מתקדמות, היכולות להעשיר אורניום במהירות גבוהה יותר מצנטריפוגות מדגמים ישנים.

עוד דווח כי הצנטריפוגות המתקדמות מאפשרות לאיראן לקצר את "זמן הפריצה" לפיתוח נשק גרעיני לכחודש אחד בלבד, אף שאין הוכחות בשלב זה שהיא אכן מתכננת לעשות זאת. טהראן מכחישה כל העת כי תכנית הגרעין שלה מיועדת למטרות לא אזרחיות, בניגוד לאזהרות של ישראל מפני רצונה לפתח נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully