וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: אם איראן תעשיר עוד את כמות האורניום שברשותה - זה יספיק לפצצה

עודכן לאחרונה: 7.9.2022 / 18:36

בדוח הרבעוני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נכתב כי טהראן צברה 55.6 ק"ג של אורניום מועשר ל-60% - כמות מספקת לפיתוח פצצה אם תועשר עוד. בנוסף לכך, טהראן ממשיכה שלא לספק תשובות לחקירות שרידי האורניום, שדרישתה לסגור אותן מעכבת את שיחות הגרעין עם ארה"ב

בווידאו: רה"מ לפיד מתייחס בביקור בבסיס נבטים לסיכום עם ביידן על חופש פעולה בכל הקשור לאיראן/צילום: לע"מ

מלאי האורניום של איראן המועשר ל-60% גדל לכמות גדולה בהרבה מזו, שלפי אחת ההגדרות, תספיק לפצצה גרעינית אם תועשר לרמה גבוהה יותר - כך פורסם היום (רביעי) בדוח הרבעוני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). במקביל, בסבא"א פרסמו דוח נוסף שלפיו איראן טרם סיפקה תשובות לגבי שרידי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים לא מוכרזים. טהראן הציבה דרישה לסגור את החקירות במשא ומתן העקיף עם ארצות הברית, אך בוושינגטון מתנגדים והשיחות נקלעו למבוי סתום.

לפי הדוח של סבא"א שנשלח למדינות החברות, כמות האורניום המועשר ל-60% שיש בידי איראן גדלה, לפי ההערכות, ב-12.5 ק"ג ל-55.6 ק"ג, בהשוואה לדוח הקודם שפורסם ב-30 במאי. הסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015, ושממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ב-2018, הגביל את רמת העשרת האורניום שלה ל-3.67% בלבד, הרבה מתחת ל-20% שהעשירה לפני כן. כדי לפתח נשק גרעיני יש צורך בהעשרת אורניום ל-90%, והמרחק בינם לבין 60% הוא טכני בלבד.

"איראן יכולה לייצר 25 ק"ג (של אורניום) ב-90% אם היא רוצה", אמר דיפלומט בכיר בתגובה לדוח. לדבריו, יידרשו לאיראן בין שלושה לארבעה שבועות כדי לייצר מספיק חומר בקיע עבור פצצה, אם היא תרצה בכך. הוא הוסיף כי סבא"א תוכל לזהות מהלך בכיוון זה בתוך יומיים עד שלושה. איראן מודה שיש לה יכולת טכנית לפתח נשק גרעיני, אך מכחישה שיש לה כוונה כזו.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
איראן חצתה רף מדאיג. צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז/AP, Vahid Salemi

אם ארצות הברית ואיראן יגיעו להבנות, טהראן תידרש לנתק את רוב הצנטריפוגות שלה, משום שהסגרם הגרעין מאפשר לה להשתמש רק בדגם הפשוט ביותר, מהדור הראשון. בנוסף לכך, איראן תוגבל למלאי של 202.8 ק"ג אורניום בלבד, לעומת ארבעה טונות שצברה בשנים האחרונות.

מדינות המערב וסבא"א אומרות כי איראן מוכרחה להבהיר את סוגיית שרידי האורניום בתור חברה באמנה לאי-הפצת נשק גרעיני. לטענתן, אין לחקירות הללו קשר להסכם הגרעין. בישראל, שהבהירה כי היא לא תהיה מחויבת להסכם, אומרים כי זאת הוכחה לכך שאיראן מרמה את הקהילה הבינלאומית.

"יושב הראש מודאג יותר ויותר מחוסר שיתוף הפעולה שם איראן עם הסוכנות בנוגע לסוגיות הקיימות במהלך תקופת הדוח הזה, ולכן, לא נרשמה התקדמות לקראת פתרונן", נכתב בדוח על חקירות שרידי האורניום התקועות. רוב אותם אתרים חשודים ככל הנראה פעלו עד 2003 או לפני כן, כשאיראן, לפי הערכות המערב, הפעילה תכנית נשק גרעינית סודית. באיראן ממשיכים להכחיש שהם ניהלו תכנית כזאת, אף שבארכיון הגרעין שהבריח המוסד מטהראן היו אזכורים להיבטים גרעיניים צבאיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully