וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב הזהירה את ישראל כי התקיפות על מתקני הגרעין אינן יעילות

עודכן לאחרונה: 22.11.2021 / 8:23

על פי ניו יורק טיימס, בכירים במודיעין האמריקני הזהירו כי ההתקפות גרמו לטהרן להתקין מערכות חדשות ולבנות מערכת העשרת אורניום משופרת. לפי הדיווח, גורמים ישראלים בכירים הגיבו בביטול לאזהרות, ולא הביעו כוונה להפסיק

בווידאו: היועץ לביטחון לאומי בכנס האסטרטגי של IISS מתייחס לאיראן/צילום: כנס IISS

גורמי מודיעין בארצות הברית הזהירו את ישראל כי תקיפות נגד מתקני גרעין איראניים אינן יעילות - כך דווח הבוקר (שני) בניו יורק טיימס. הגורמים הבכירים ציינו כי התקיפות אף גרמו לטהראן להתקין מערכות מתקדמות יותר ולבנות מחדש מערכת העשרת אורניום משופרת.

בשיחות בין גורמי ביטחון אמריקנים וישראלים, ציינו האמריקנים כי ב-20 החודשים האחרונים אירעו ארבעה פיצוצים במתקני גרעין איראניים המיוחסים לישראל, יחד עם ההתנקשות בחייו של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזדה. על פי הדיווח, האמריקנים הזהירו שעל אף שתקיפות מסויימות עשויות להיראות כהצלחה טקטית, בטווח הארוך האפקט שלהן לא משמעותי.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך נאומו בדטרויט,  מישיגן 17 בנובמבר 2021. רויטרס
אזהרה לישראל. ביידן/רויטרס

על פי הדיווח, בצד הישראלי לא הסכימו עם הגישה האמריקנית בסוגיה והשיבו כי אין בכוונתם לוותר, בהמשך לחילוקי הדעות בין שתי המדינות בנושא ההתמודדות עם הגרעין האיראני. זאת, לקראת חידוש שיחות הגרעין עם המעצמות בווינה בסוף החודש.

השיחות יהיו הפעם הראשונה מכניסת הנשיא איברהים ראיסי לתפקיד שהנציגים האיראנים למו"מ על עתיד הסכם הגרעין מ-2015 ייפגשו עם מקביליהם באירופה, ברוסיה ובסין. בבית הלבן העלו אפשרות ל"הסכם ביניים" עם איראן שמטרתו להקפיא את העשרת האורניום לרמה גבוהה ולקנות עוד זמן למשא ומתן על חזרה להסכם. ישראל הביעה הסתייגות מהרעיון.

עוד בוואלה!

יועצו של ביידן: הלחץ על איראן לא יעבוד. חולתא: איראן לא תוותר רק כי נבקש יפה

לכתבה המלאה
נשיא איראן, אבראהים ראיסי במהלך ביקורו בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, באיראן, 8 באוקטובר. רויטרס
שיחות ראשונות. ראיסי/רויטרס

רבים מיועציו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מטילים ספק ביעילותן של סנקציות חדשות על ההנהגה באיראן, על הצבא או על יצוא נפט. בדיווח נכתב כי ייתכן שצעדים אגרסיביים יותר, שהצליחו בשנים קודמות, לא יביאו לתוצאות המצופות.

בסוכנות לביטחון לאומי ובפיקוד הסייבר האמריקני קיים קונצנזוס שיהיה קשה להוציא לפועל מתקפת סייבר כמו זו שביצעו ארצות הברית וישראל לפני יותר מעשור, אז מבצע חשאי, שנקרא "המשחקים האולימפיים", פגע בצנטריופוגות במתקן ההעשרה בנתנז למשך יותר משנה. גורמים אמריקניים וישראליים, בעבר ובהווה, ציינו כי האיראנים שיפרו מאז את מערכי ההגנה שלהם והקימו מערך סייבר משלהם, שלפי הודעת הממשל משבוע שעבר הופך לפעיל יותר ויותר בתחומי ארצות הברית.

בנוסף לכך, איראן גם ממשיכה למנוע מהפקחים של האו"ם לבקר באתרים מרכזיים, למרות שורת הסכמים עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לשמור על המידע הנקלט באמצעי המעקב שלה. המצלמות והחיישנים של הפקחים הושמדו בפיצוץ שאירע ביוני במתקן להרכבת צנטריפוגות בכרג', ומאז הם לא הוחלפו. יו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, אמור לבקר היום בטהראן, בניסיון נואץ לחדש את הפיקוח לפני פגישה מכרעת של הסוכנות בהמשך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully