וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

13 נרצחים בחודש: גל הטרור לא נרגע, והמתיחות לקראת הרמדאן רק מתגברת

27.2.2023 / 16:07

גל הפיגועים שהתחיל בטבח בנווה יעקב, נמשך בעיר דוד ובפיגועים נוספים, כולל אתמול בחווארה, משתולל בתקופה רגישה במיוחד, שלושה שבועות לפני הרמדאן. גורמי הביטחון לא מנסים להרגיע את השטח, וההוראה להאיץ את הריסת הבתים מגבירה את הרגישות. שני הצדדים ערוכים להסלמה

בווידאו: פצועים באירוע ירי, חווארה, 26 בפברואר 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

הפיגוע שאירע אתמול (ראשון) על כביש 60 סמוך לחווארה, שבו נרצחו שני אזרחים, מתווסף לרשימה ארוכה של פיגועים בחודש האחרון, שגבו את חייהם של 13 בני אדם. הראשון היה הטבח בנווה יעקב בערב שבת, כשהמחבל עלקם חיירי בן ה-21 ממזרח ירושלים יצא ממכוניתו בלב השכונה החרדית ויצא למסע רצח במשך דקות ארוכות של כל מי שהגיע לאזור. שבעה אזרחים נרצחו בפיגוע ואחרי תקופה ארוכה יחסית של שקט - מסתבר בדיעבד שזו הייתה יריית פתיחה מזעזעת לגל טרור קטלני.

בבוקר שאחרי, בסמטאות של עיר דוד, מחבל בן 13 פתח באש לעבר משפחה שעברה במקום. האב נפצע בינוני ובנו, קצין בצנחנים עדיין מאושפז במצב קשה. גילו הצעיר של הנער שהשיג אקדח ויצא לרצוח יהודים נחשב חריג ביותר - עד ששבועיים אחר כך הוא כבר הפך לדפוס: כשביום אחד בן 14 הצליח לדקור בעיר העתיקה אזרח ובערב בן 13 הצליח לגרום למותו של שוטר במחסום שועפט אחרי שדקר אותו בעת בידוק ביטחוני באוטובוס.

פיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים.  27 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הפיגוע בנווה יעקב בירושלים, שפתח את הגל הנוכחי, 27 בינואר 2023/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
פיגוע ירי בעיר דוד. 28 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
זירת הפיגוע בעיר דוד, 28 בינואר 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

התופעה הקטלנית מתפתחת בעיתוי רגיש במיוחד, כשלושה שבועות לפני חודש הרמדאן. הממדים הגדולים הובילו את הפוליטיקאים לקרוא לבדק בית בספרי הלימוד שמעודדים פיגועים, ולחבר הכנסת דן אילוז לקרוא לדיון דחוף: "אנחנו צריכים מצד אחד להגביר אכיפה נגד תכנים מסיתים, כולל הטמעת דרכים יצירתיות ויעילות יותר לבדוק את השימוש בספרי הלימוד בבתי הספר. ביד קשה, בלי לוותר. אפס סובלנות להסתה".

נוסף על אלו, שעות ספורות לפני כניסת השבת מוקדם יותר החודש - התחולל פיגוע הדריסה הקטלני ברמות, שבו נרצחו צעיר ושני ילדים, שניהם אחים. אב המשפחה עדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים הדסה עין כרם.

כבכל שנה, לקראת הרמדאן יוצאות משלחות של מתווכים ממדינות סמוכות ומשפיעות לקרוא לרגיעה בתקופה המתוחה. אחת כזו, פסגת "עקבה" מתכנסת ברגעים אלו בהשתתפות נציגים מהרשות הפלסטינית, ישראל, ירדן וארצות הברית כדי למנוע התחממות. אבל כשהשטח מתוח במיוחד, דווקא הניסיונות של חמאס וארגוני הטרור השונים להבעיר את השטח מניבים פירות. רק בשישי האחרון פורסם סרטון אנימציה שמראה בצורה "ידידותית" למשתמש את הצורה האפקטיבית ביותר לרצוח יהודים.

פצועים באירוע ירי, חווארה, 26 בפברואר 2023. TPS
הפיגוע בחווארה, 26 בפברואר 2023/TPS
הריסת בית, א- טור, ירושלים, 25 בינואר 2022. ג'מאל עווד, פלאש 90
חבית נפץ ידועה למרקם החיים בירושלים. הריסת בית בא-טור, 25 בינואר 2023/פלאש 90, ג'מאל עווד
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
לקראת תקופה רגישה במיוחד. מהומות בחודש הרמדאן בירושלים, 15 באפריל 2022/רויטרס

התמונה שמופצת ברגעים אלו ברשתות החברתיות הפלסטיניות מספקת את תמונת המצב המלאה: תמונות הגופות מהפיגוע בחווארה לצד הכיתוב "המענה הקדוש לוועידת הבושה בעקבה", ובתמונה אחרת נכתב: "פסגת חווארה נעלה יותר מפסגת עקבה". כמו כן, השרה אורית סטרוק הגיבה על הפיגוע וקראה להחזיר את המשלחת הישראלית מהפסגה בירדן.

בניגוד לשנים קודמות בהן התאמצו גורמי הביטחון להרגיע את השטח לקראת התקופה הרגישה במיוחד לשלוש הדתות, אחרי הפיגוע בנווה יעקב הורה השר לביטחון לאומי לממש באופן תכוף יותר את צווי ההריסה נגד מבנים בלתי חוקיים במזרח ירושלים - חבית נפץ ידועה למרקם החיים העדין בעיר.

במקביל, צה"ל וכוחות הביטחון יוצאים לפעולות מורכבות בשטחים נגד חוליות שמתכננות פיגועים בטווח הזמן המיידי. הסיקור המקיף שלהם ברשתות הפלסטיניות המסורתיות ובעיקר ברשתות החברתיות קורא לנקמה: "עין תחת עין עם השאהידים משכם", נכתב בכרזה על 11 המחבלים שחוסלו על ידי צה"ל מוקדם יותר השבוע.

בעוד שלושה שבועות ויומיים יתחיל חודש הרמדאן, ובנוסף לתקופה הביטחונית המורכבת שהוא מביא איתו מעצם קיומו - נראה כי האירועים האחרונים מספקים דלק לשני הצדדים לקראת הסלמה משמעותית, שאת התוצאות ההרסניות שלה, כמו גם את הקורבנות - כבר מצליחים לספור בשטח על יותר מכף יד אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully