וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמכויות לכל דורש: כך נראית ממשלת הפיצולים

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 12:34

כניסתו הצפויה של דודי אמסלם למשרד המשפטים לצד יריב לוין מצטרפת לשלושה משרדי ממשלה נוספים עם שני שרים בכל אחד מהם. ישנם גם משרדים שסמכויותיהם פוצלו ללא פחות מארבעה שרים שונים. זו המפה המסובכת שעשויה להקשות על קבלת ההחלטות של הממשלה ה-37

ישיבת ממשלה/מערכת וואלה!

שני שרים במשרד הביטחון, שני שרים במשרד החינוך, שני שרים במשרד הרווחה ועכשיו גם שני שרים במשרד המשפטים. עם מינויו של ח"כ דודי אמסלם לתפקיד שר במשרד המשפטים, הממשלה ה-37 בראשות בנימין נתניהו שוברת עוד שיא בפיצולים ופירוקים של משרדי הממשלה השונים לתתי משרדים, שמבולבלים ואף מתקוטטים ביניהם על הסמכויות ותחומי האחריות. הקואליציה הנוכחית אוהבת לנופף במושג משילות - אך ההסכמים הקואליציוניים יצרו מפה כה מסובכת בין המשרדים, שככל הנראה תייצר קושי בקבלת החלטות ומימוש מדיניות.

משרד הביטחון

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, סוכם ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' ימונה לשר במשרד הביטחון, במקביל לשר הביטחון, יואב גלנט. סמוטריץ' דרש לקבל את כל הסמכויות על המינהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים בכל הנוגע למתנחלים ביהודה ושומרון. הקואליציה אפילו חוקקה בשביל זה חוק מיוחד, עוד לפני הקמת הממשלה, כדי להסדיר את העברת הסמכויות. עם זאת, מאז הקמת הממשלה, הוא וגלנט נמצאים בקרב סמכויות. שר הביטחון מתעקש שלא תהיה פגיעה בשרשרת הפיקוד בצה"ל או להעביר ובפועל - הסמכויות טרם הועברו. המחלוקת מחכה להכרעתו של ראש הממשלה.

יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ'. ראובן קסטרו, אבי אוחיון משרד הביטחון, עיבוד תמונה
השרים יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, אבי אוחיון משרד הביטחון

משרד החינוך

בנוסף לשר החינוך יואב קיש, מונה שר במשרד החינוך מטעם ש"ס, חיים ביטון, שאחראי על החינוך החרדי. עד היום, בדרך כלל, כיהן במשרד החינוך סגן שר מהמפלגות החרדיות, וזו הפעם הראשונה שהסמכויות הועברו לידי שר חרדי, שישלוט בחינוך החרדי, ולא שר החינוך מהליכוד. ביטון קיבל לידיו גם את הסמכויות על החינוך הלא פורמלי ברשויות המקומיות, החברה למתנ"סים ותנועות הנוער.

בנוסף, לסגן השר אבי מעוז, שמשמש סגן שר במשרד רה"מ, הועברה ממשרד החינוך היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות שאחראית על תוכניות העשרה בבתי הספר. גם הציונות הדתית קיבלה סמכויות במשרד החינוך: האחריות על מינוי מועצת החינוך הממלכתי דתי הועברה לידיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והיחידה לתרבות יהודית הועברה לאחריות השרה אורית סטרוק.

יואב קיש, חיים ביטון. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי, עיבוד תמונה
השרים יואב קיש וחיים ביטון/עיבוד תמונה, דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
אורית סטרוק, אבי מעוז. ראובן קסטרו, אתר רשמי, עיבוד תמונה
השרה אורית סטרוק וסגן השר אבי מעוז/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, אתר רשמי

משרד הרווחה

עם הקמת הממשלה, במשרד הרווחה מונו שני שרים מש"ס - יעקב מרגי ויואב בן צור. בינתיים, הוקם בשביל בן צור משרד העבודה מחדש, והוא הפך לשר העבודה. משרד העבודה היה קיים עד 1977, אבל מאז אוחד לתוך משרד הרווחה, בהמשך עבר למשרד הכלכלה וכעת, רוב חלקי זרוע העבודה חזרו למשרד החדש בראשות בן צור, ביחד עם האחריות על הביטוח הלאומי ממשרד הרווחה.

עם זאת, שר הכלכלה ניר ברקת התעקש להשאיר אצלו את רוב הסמכויות על המעסיקים והכשרת מבוגרים והוא גם זה שאחראי על רשות התעסוקה, כך שלא מן הנמנע שיהיו עוד חיכוכים עתידיים על סמכויות והחלטות מדיניות. בינתיים, בן צור קיבל כובע נוסף - ממלא מקום שר הבריאות במקום יו"ר ש"ס אריה דרעי, שכהונתו כשר נפסלה בחודש שעבר על ידי בג"ץ.

בעוד הממשלה מעמיסה עוד שרים במשרדים, בשניים מהמשרדים הגדולים ביותר - בריאות ופנים - עובדים ללא שר במשרה מלאה. דרעי מינה שניים מאנשי אמונו לשמש כממלאי מקום זמניים, אך בפועל הם אינם מגיעים למשרדים ודרעי הוא זה שמנהל אותם מרחוק.

יואב בן צור, יעקב מרגי. ללא, אתר רשמי
השרים יואב בן צור ויעקב מרגי/אתר רשמי, ללא

משרד המשפטים

אחרי חודש וחצי בתפקיד, ובעיצומה של הרפורמה המשפטית מעוררת המחלוקת, שר המשפטים יריב לוין קיבל בשבוע שעבר, למורת רוחו, תוספת מיניסטריאלית למשרד. דודי אמסלם, שדרש אחרי הבחירות להיות שר משפטים או יו"ר הכנסת, סירב להיכנס לממשלה במשך שבועות, ורק לאחר שהובטח לו להיות שר במשרד המשפטים, במקביל לשר לשיתוף פעולה אזורי ותפקיד השר המקשר בין הממשלה והכנסת - המשבר עמו נפתר.

אמסלם קיבל לידיו רשימה ארוכה של סמכויות ויחידות במשרד המשפטים - ויהיה אחראי, בין השאר, על המחלקה לרישוי נוטריונים, מחלקת חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, מועצת שמאי מקרקעין, היחידה הממשלתית לתיאום ומאבק בגזענות, ועוד. הוא לא יתעסק בנושאים הנוגעים לרפורמה המשפטית, בית המשפט העליון, הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה ובשלב זה גם לא יישב בוועדת שרים לחקיקה שקובעת את סדר היום הקואליציוני בכנסת.

יריב לוין, דודי אמסלם. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
השר יריב לוין והשר המיועד דודי אמסלם/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

משרד החוץ

תפקיד שר החוץ חולק ברוטציה בין השר אלי כהן לשר האנרגיה ישראל כ"ץ שיתחלף איתו בעוד שנה, לקדנציה של שנתיים - ואז כהן אמור לחזור לשנה הרביעית אם הממשלה תמלא את ימיה. אבל מלכתחילה, משר החוץ הופקעו סמכויות מרכזיות: נתניהו מינה את מקורבו, השגריר לשעבר רון דרמר, לשר לנושאים אסטרטגיים - והפקיד בידיו את האחריות על שלושת תיקי החוץ המרכזיים במדינה - איראן, ארה"ב והרחבת הסכמי אברהם. לדרמר לא צפוי להיות משרד ממשלתי של ממש, אלא בעיקר צוות מייעץ, אך נושאי העיסוק שלו מצמצמים את תפקידו של שר החוץ.

בנוסף, שר התפוצות עמיחי שיקלי, שהפך לשר התפוצות והאנטישמיות, קיבל את הסמכויות על המאבק ב-BDS ובדה-לגיטימציה. מדובר בתחומי אחריות שהיו במקור במשרד החוץ, אך ב-2015 הועברו למשרד לעניניים אסטרטגיים. אחרי שהוא נסגר בממשלה הקודמת - הם חזרו למשרד החוץ וכעת הועברו שוב לאחריות שיקלי.

לבסוף, נתניהו מינה גם שרת הסברה - גלית דיסטל אטבריאן - וגם הסכים להקים עבורה מחדש את משרד ההסברה - שהיה קיים בעבר ונסגר ב-2009. המשרד טרם הוקם, ועדיין לא ברור מה יהיו סמכויותיו, תקניו ותקציביו, ואם יעסוק בתעמולה של הממשלה כלפי פנים או בהסברה כלפי חוץ, תחום שחוסה תחת משרד החוץ באופן מסורתי.

אלי כהן, ישראל כץ. ראובן קסטרו, פלאש 90, עיבוד תמונה
השרים ישראל כ"ץ ואלי כהן/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, פלאש 90
רון דרמר, גלית דיסטל אטבריאן, עמיחי שיקלי. ראובן קסטרו, נועם ריבקין- פלאש 90, עיבוד תמונה
השרים דרמר, דיסטל-אטבריאן ושיקלי/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, נועם ריבקין- פלאש 90

עוד פיצולים בממשלה

משרד ירושלים ומורשת, שהוקם ב-2015 כאתנן פוליטי עבור השר לשעבר זאב אלקין, פוצל בממשלה הנוכחית לשניים: משרד המורשת, בראשות השר עמיחי אליהו מהציונות הדתית, ומשרד ממשלתי חדש: ירושלים ומסורת, שהוקם עבור השר מאיר פרוש מיהדות התורה.

במשרד התחבורה של השרה מירי רגב מונה סגן השר אורי מקלב עם סמכויות שר על כל נושאי תחבורת החרדים. יש קרב סמכויות נוסף בין שר החקלאות אבי דיכטר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בנוגע לסמכויות תכנון והתיישבות.

בנוסף לכל אלה, גם המשרדים המומצאים הוותיקים יותר נותרו עוד איתנו - משרד המודיעין, המשרד לשיתוף פעולה אזורי ומשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. הממשלה ה-37 היא אחת הממשלות הגדולות בתולדות ישראל, עם ריבוי שרים ומשרדים אך גם חלוקת סמכויות בינמשרדית שעשויה להקשות מאוד על קבלת החלטות ממשלתיות ויישום מדיניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully