וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי לילה לבן בכנסת: "חוק דרעי-סמוטריץ'" אושר סופית

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 8:46

אושרה הצעת החוק שתאפשר ליו"ר ש"ס להתמנות לשר, למרות הרשעתו בעבירות מס. בנוסף, אושר מינוי של שר נוסף במשרד הביטחון, שמיועד ליו"ר הציונות הדתית, לו יוענקו בהמשך סמכויות בנוגע להתיישבות ביו"ש. אחרי אישור החוקים, לוין הודיע על התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת הזמני

לקול המחאות במליאה חוק בן גביר עבר בקריאה ראשונה/ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה סופית הבוקר (שלישי) את הצעת חוק יסוד: הממשלה, הידוע בכינויו "חוק דרעי-סמוטריץ'" בקריאה שנייה ושלישית. זאת בתום פיליבסטר לילי שבמסגרתו ניסתה האופוזיציה לעכב את ההצבעה ככל הניתן, באמצעות הסתייגויות להצעה. חלק מחברי האופוזיציה מחו לאחר תוצאות ההצבעה וצעקו: "בושה".

מדובר בהצעה שתאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי להתמנות לתפקיד שר, למרות הרשעתו בעבירות מס וכך גם את המינוי של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר במשרד הביטחון, נוסף לשר הביטחון עצמו, וזאת כולל סמכויות הנוגעות להתיישבות ביהודה ושומרון.

אחרי העברת החוקים חבר הכנסת יריב לוין הודיע על התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת הזמני לקראת השבעת הממשלה, שצפויה להיערך ביום חמישי. ההתפטרות תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות, וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ימנה יו"ר חדש לפני השבעת הממשלה.

יו"ר סיעת יש עתיד בועז טופורובסקי מסר לאחר העברת החוק: "אחרי לילה ארוך של פיליבסטר במליאה, ממשיכים קדימה, נחושים ומאוחדים במאבק על החופש שלנו, על עתיד מדינת ישראל. הממשלה ה-25 המסתמנת היא אירוע קיצוני, מחזה אימים המראה לנו מה מסוגל אדם אחד לעשות בשביל לסלול את דרכו מחוץ לכותלי בית הסוהר".

שר הביטחון בני גנץ גינה את ההצעה: "בהמשך לאישור שלי ושל ראש הממשלה, דיבר הרמטכ"ל עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו וביקש להעביר את הבעיות המסתמנות במערכת ההפעלה של הצבא. הסלמה כזו, נוכח הפיצול המסתמן וחוסר הניהול הקוהרנטי היא דבר צפוי לחלוטין שיקרה פה במדינת ישראל. דם עלול להישפך, חבל שאנחנו לא שמים לב לזה, עוד יותר חבל שנשלם את המחיר הזה".

עוד בוואלה!

כוכבי שוחח עם נתניהו; הביע חשש מהעברת הסמכויות לבן גביר וסמוטריץ'

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
ימונו לשרים. סמוטריץ' ודרעי/ראובן קסטרו

המליאה אישרה אתמול בערב את פיצול הצעת החוק שתעניק סמכויות לשר לביטחון הלאומי המיועד איתמר בן גביר, זאת בהתאם להמלצת הייעוץ המשפטי בכנסת ובהסכמתו של בן גביר. כך, הכפפת מפכ"ל המשטרה לשר וכן סעיף הנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים לאחר הקמת הממשלה יידחו למועד אחר ויחקקו רק לאחר הקמת הממשלה.

הצעת החוק עצמה שתאפשר לבן גביר להתוות את מדיניות המשטרה בין היתר: סדרי עדיפויות, תוכניות עבודה, הנחיות כלליות, הוראות המשטרה ומימוש סמכויותיו בכל הנוגע לתקציב המשטרה - תאושר עד יום רביעי בערב, לכל המאוחר, זאת על פי תוכנית החקיקה של הקואליציה העתידית.

לקראת הדיון בהצעת חוק "בן גביר" להכפפת המשטרה למדיניות השר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ואיתמר בן גביר, אולם ועדת הפנים. 14 בדצמבר 2022. ללא, פלאש 90
המפכ"ל יוכפף לשר. שבתאי ובן גביר/פלאש 90, ללא

יו"ר הוועדה המיוחדת שהכינה את החוק, ח"כ אופיר כץ (הליכוד), הציג את הפיצול ותקף את הייעוץ המשפטי לממשלה. "בגלל שזה איתמר בן גביר, אז הם החליטו להתנגד מהרגע הראשון, מהשנייה הראשונה", טען. "לא הרגשנו בשום שלב נכונות מצידם לבוא לפשרות. לא רק פשרות שלנו ולא של המציע, אפילו לפשרות מצד הייעוץ המשפטי של הוועדה הם לא רצו לבוא לקראת, כי מגיש הצעת החוק הוא זה שקובע מבחינתם אם לתמוך בחוק ואם לא", הוסיף חבר הכנסת. "מאוד מאכזב היה לראות את ההתנהלות של הייעוץ המשפטי לממשלה, שלא נראה כמו ייעוץ משפטי נקי".

ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד טענה, "החוק עדיין גרוע ברמה כזאת שכל מי שיש לו טיפה הבנה, מבין שככה לא צריך להתנהל חוק לא מבחינת תהליך דמוקרטי, גם לא מבחינת מהות". סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ מיש עתיד סיכם את הדיון ואמר, "המשטרה אף פעם לא הייתה צבועה בצבע פוליטי והחוק הזה שהונח פה, הוא פיצול מהממלכתיות שמשותפת לכולנו".

בני גנץ, הכנסת , 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"דם עלול להישפך". גנץ/ראובן קסטרו

הוא המשיך, "החוק הזה צובע בצבע פוליטי והוא נותן סמכויות שאין בינהם קשר בין מדיניות, הקשר היחידי הוא כוח, 'כי אני יכול וזה אפשרי'. הצעת החוק הזו צובעת את משטרת ישראל בצבע פוליטי שמעולם לא היה לה, צבע שמרגע שאתה מכתים אותו הוא נשאר, וככל שתמחק אותו ישארו השרידים שלו".

ראשי מפלגות האופוזיציה נפגשו אתמול בכנסת והודיעו בסוף הפגישה כי "כשנחזור לשלטון אנחנו מתחייבים לבטל את כל החקיקה הקיצונית שפוגעת בדמוקרטיה, בביטחון, בכלכלה ובחברה הישראלית". על ההודעה חתמו יאיר לפיד, בני גנץ, אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי ומנסור עבאס. לפגישה לא הוזמן יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully