וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הזהירה את ישראל: נתייחס להעברת סמכויות בגדה המערבית לידי סמוטריץ' כסיפוח

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 17:57

עוזרת שר החוץ האמריקני ברברה ליף נפגשה בשבוע שעבר עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והביעה בפניו את דאגת ממשל ביידן מהעברת הסמכויות משר הביטחון גלנט לשר האוצר סמוטריץ'. נתניהו צפוי להכריע בקרוב בסוגיה

בנימין נתניהו נפגש עם נשיא צרפת מקרון בארמון האליזה בפריז/מעריב

ממשל ביידן הזהיר את ממשלת ישראל כי הוא יתייחס לכל העברת סמכויות בגדה המערבית לידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כצעד של סיפוח, כך אמרו לוואלה שני בכירים ישראלים ואמריקנים שמעורים במגעים בין הצדדים.

למה זה חשוב

  • ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להכריע בקרוב האם וכיצד ליישם את ההסכם הקואליציוני, שקובע כי סמוטריץ' יקבל לידיו את הסמכות על מתאם הפעולות בשטחים והמנהל האזרחי בכל הנוגע לסוגיות אזרחיות בגדה המערבית. סמכויות אלה נוגעות בעיקר להתנחלויות ולמעמדן.
בצלאל סמוטריץ' בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יקבל סמכויות על מעמד ההתנחלויות? סמוטריץ'/ראובן קסטרו

במוקד החדשות

  • בשבוע שעבר ביקרה בישראל עוזרת שר החוץ האמריקני ברברה ליף וקיימה שיחות בירושלים עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי ועם בכירים ישראלים נוספים, בניסיון לקדם צעדים לבלימת ההסלמה בגדה המערבית.
  • בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי ליף אמרה להנגבי ולבכירים ישראלים אחרים כי ממשל ביידן מודאג מהאפשרות שחלק מהסמכויות בגדה המערבית יעברו משר הביטחון יואב גלנט לידיו של השר סמוטריץ', שמכהן בנוסף לתפקידו כשר אוצר גם כשר במשרד הביטחון.
  • ליף אמרה להנגבי ולשאר הבכירים הישראלים כי צעד כזה יסבך עוד יותר את המצב בגדה המערבית בזמן שבו יש לפעול להרגעת השטח, וייחשב בעיני ממשל ביידן כצעד בכיוון של סיפוח הגדה המערבית מצידה של ממשלת ישראל.
  • בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל אמרו לעוזרת שר החוץ ולגורמים אחרים בממשל האמריקני כי הם מתנגדים מאוד לכל העברת סמכויות בגדה המערבית לידי סמוטריץ', ומודאגים מההשלכות של מהלך כזה.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון, 3 בנובמבר 2022. רויטרס
חושש מצעדים שעלולים להבעיר את הגדה המערבית. ביידן/רויטרס

התמונה הגדולה

  • מאז שישראל כבשה את הגדה המערבית ב-1967 היא ניהלה את השטח תחת "תפיסה לוחמתית" מבחינה משפטית ובהתאם לדיני הכיבוש, וזאת בהתאם לאמנת ז'נבה.
  • ישראל מעולם לא סיפחה חלקים בגדה המערבית. למרות שההתנחלויות התרחבו בצורה משמעותית במהלך השנים הן לא זכו למעמד זהה ליישובים בתוך ישראל, וקיבלו שירותים רבים מהמנהל האזרחי או מתוקף צווים צבאיים של אלוף פיקוד מרכז.
  • סמוטריץ' ותומכיו בלובי ההתנחלויות מנסים שנים רבות "לנרמל" את מעמד ההתנחלויות ולהפוך אותו לזהה ליישובים בתוך ישראל. העברת סמכויות מצה"ל למשרדי ממשלה אזרחיים, כלפי שסמוטריץ' מעוניין לקדם, מהווה צעד משמעותי בכיוון הזה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 5 בפברואר 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
יצטרך להכריע. נתניהו/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

תמונת המצב

לפי ההסכם הקואליציוני, סמוטריץ' אמור לקבל את הסמכות על מתאם הפעולות בשטחים והמנהל האזרחי, שאחראים על המדיניות האזרחית בגדה המערבית. סמכויות אלה, שנמצאות כיום בידי שר הביטחון, יתנו לו השפעה עצומה על ההתנחלויות ועל המדיניות האזרחית כלפי הפלסטינים שחיים בשטח C, שמהווה 60% מהגדה המערבית.
שר הביטחון גלנט מתנגד בצורה חריפה לכל העברה של סמכויות ממשרד הביטחון לידיו של סמוטריץ'. כמה פגישות שהתקיימו בין גלמט לסמוטריץ' בנושא ופגישות נוספות בהן השתתף גם נתניהו הסתיימו ללא תוצאות.
נתניהו ביקש משני השרים להגיש לו את הצעותיהם ועמדותיהם לגבי יישום ההסכם הקואליציוני וסוגיית הסמכויות כדי שהוא יקבל הכרעה בנושא.
סמוטריץ' מחזיק במנופי לחץ רבים על נתניהו וגלנט, גם בשל שליטתו על התקציב וגם בשל יכולתו להפיל את הממשלה במידה ודרישותיו לא יתקבלו.

מה הם אומרים

  • דובר מטעם משרד החוץ האמריקני אמר כי ממשל ביידן סבור שזה קריטי עבור ישראל והפלסטינים להימנע מצעדים חד צדדיים שיחריפו את המתיחות ויחתרו תחת המאמצים לקדם מו"מ על פתרון שתי המדינות, כמו צעדים לכיוון סיפוח של שטחים.
  • "החלה נוספת של החוק האזרחי הישראלי בגדה המערבית הוא בהחלט צעד מהסוג הזה", אמר הדובר מטעם משרד החוץ האמריקני.
  • בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully