וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' שואף לספח את הגדה המערבית ולהרוס בתי פלסטינים. נתניהו יתקשה לעצור בעדו

עודכן לאחרונה: 5.12.2022 / 20:37

אחרי 55 שנה בהם ישראל טענה השטחים הכבושים "מוחזקים" על ידה באופן זמני עד להשגת הסכם מדיני, ההסכם של הליכוד וסמוטריץ' משדר את ההיפך הגמור. סמוטריץ', איש ימין קיצוני ותומך עליונות יהודית, יוכל להגשים את חלומות לובי ההתנחלויות באמצעות הסמכויות שיופקדו בידיו

סמוטריץ' מבטיח: "תקום בימים הקרובים ממשלה טובה"/ערוץ הכנסת

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית מפקיד בידיו של בצלאל סמוטריץ' סמכויות חסרות תקדים לגבי הבנייה בהתנחלויות והיחסים עם הפלסטינים בגדה המערבית הכבושה, מפחית את משקלו של צה"ל ושל השיקולים הביטחוניים על המדיניות ומגדיל את משקלם את השיקולים הפוליטיים בקבלת ההחלטות.

למה זה חשוב

  • הסמכויות שמקבל סמוטריץ' הן התגשמות חלום עבור לובי ההתנחלויות. סמוטריץ' הוא מתנחל, איש ימין קיצוני ותומך עליונות יהודית שמעוניין לספח את הגדה המערבית, להרחיב את הבנייה בהתנחלויות ולהגביר הריסה של בתי פלסטינים בניסיון לדחוק אותם משטח C. תפקידו החדש יאפשר לו להגשים זאת.
  • כל זה יקרה בזמן שהגדה המערבית נמצאת במצב הנפיץ ביותר בו הייתה מאז האינתיפאדה השנייה לפני שני עשורים. היחלשות הרשות הפלסטינית, העלייה הדרמטית בכמות הפיגועים ובכמות ההרוגים הפלסטינים וההסלמה באלימות נגד פלסטינים מצד מתנחלים מאיימות לדרדר את השטח לאינתיפאדה שלישית.

עוד בוואלה!

ענן עשן: אבי מעוז הוא רק פעולת הסחה, מאחוריו מסתיר נתניהו מהלך מסוכן בהרבה

לכתבה המלאה

התמונה הגדולה

  • מאז שישראל כבשה את הגדה המערבית ב-1967 היא לא סיפחה את השטחים הללו ולא החילה עליהם את החוק שלה באופן רשמי. הריבון בשטח היה אלוף פיקוד מרכז יחד עם מתאם הפעולות בשטחים. שניהם היו כפופים לשר הביטחון, שהיה חבר הממשלה האחראי על המדיניות בגדה המערבית.
  • ההסכם הקואליציוני מפצל בפעם הראשונה מאז 1967 את סמכויות שר הביטחון ומעביר את כל הסמכויות שנוגעות לגדה המערבית למעט הפעילות המבצעית אל סמוטריץ' כ"שר במשרד הביטחון". בעוד ששר הביטחון יישאר אחראי על הפעילות המבצעית בגדה ועל התמודדות עם הסלמה בשטח, סמוטריץ' יקבל לידיו חלק גדול מהסמכויות לביצוע צעדים שעלולים להביא להגברת המתיחות.
בצלאל סמוטריץ' בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
סמכויות בעלות רגישות מדינית ובינלאומית אדירה. סמוטריץ'/ראובן קסטרו
  • כל הסמכויות שקיבל סמוטריץ' נוגעות לתחומים בעלי רגישות מדינית ובינלאומית אדירה, במיוחד בתקופה בה יושב בבית הלבן נשיא מהמפלגה הדמוקרטית וכשמתנהלים נגד ישראל הליכים בשני בתי דין בינלאומיים.
  • הסמכויות שקיבל סמוטריץ' הן שינוי משמעותי בדרך בה התייחסה ישראל לשטחים הכבושים מאז 1967. אחרי 55 שנה בהם ישראל טענה כי מדובר בשטחים ש"מוחזקים" על ידה באופן זמני עד להשגת הסכם מדיני, המינוי של סמוטריץ' משדר את ההיפך הגמור.

במוקד החדשות

  • סמוטריץ' יקבל לאחריותו את יחידת מתאם הפעולות בשטחים ואת המינהל האזרחי הכפוף אליה. מדובר בשתי יחידות צבאיות שהיוו במהלך השנים את זרועה של הממשלה לניהול הכיבוש בגדה המערבית ולהרחבת מפעל ההתנחלויות.
  • אלא שחלק גדול מתפקידן של שתי היחידות האלה בשלושת העשורים האחרונים היה לנהל את התיאום הביטחוני והאזרחי מול הרשות הפלסטינית ולטפל באוכלוסייה הפלסטינית בשטחי C שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה. סמוטריץ' תומך בפירוק הרשות הפלסטינית.
  • מאז הנסיגה מרצועת עזה, וביתר שאת מאז השתלטות חמאס על הרצועה, משמש מתאם הפעולות בשטחים כערוץ הקשר הכמעט יחיד לארגונים הבינלאומיים ולרשויות האזרחיות בעזה.
עץ אפרים, שומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
צעדיו של סמוטריץ' עלולים להביא להגברת המתיחות. התנחלות בשומרון/ראובן קסטרו
  • באמצעות השליטה במתאם הפעולות בשטחים ובמנהל האזרחי יוכל סמוטריץ' לשלוט במתן אישורי בנייה בהתנחלויות, בהליכי התכנון במסגרתם נקבעים מעמד והקצאה של קרקעות ומאושרות תוכניות מתאר וכן בשורה של נושאים אזרחיים שנוגעים לאוכלוסייה הפלסטינית החל מהריסת בתים וכלה במכסות מים.
  • לפי ההסכם הקואליציוני סמוטריץ' יהיה גם זה שימנה את מתאם הפעולות בשטחים ואת ראש המנהל האזרחי - שני בעלי תפקידים שמונו עד היום ע"י הרמטכ"ל ושר הביטחון.
  • בנוסף, סמוטריץ' מקבל בהסכם הקואליציוני את היכולת למנות יועצים משפטיים כמינויים פוליטיים בניסיון להכשיר מהלכים שנויים במחלוקת מבחינה משפטית.

הצד השני

  • בחמש הזדמנויות שונות לאורך ההסכם הקואליציוני מודגש כי פעולותיו של סמוטריץ' יהיו אך ורק בתיאום עם ראש הממשלה ותחת הסכמתו. המשמעות היא שלנתניהו תהיה זכות וטו על כל צעד שסמוטריץ' ירצה לבצע.
  • כך למשל, כתוב בהסכם הקואליציוני כי נתניהו הוא שיאשר את המינויים שירצה לבצע סמוטריץ' לתפקיד המתפ"ש וראש המינהל האזרחי. כמו כן נתניהו הוא זה שיעמוד בראש ועדת השרים שתקבע איזה תוכניות בנייה בהתנחלויות יקודמו.
  • שר החוץ האמריקני טוני בלינקן הבהיר אתמול (ראשון) כי הממשל יתנגד לביצוע צעדים ישראלים בתחומים שהועברו לאחריותו של סמוטריץ'. עבור האמריקנים סמוטריץ' לא צפוי להיות בן שיח. שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס נשאל כמה פעמים בריאיון בגלי צה"ל הבוקר האם יעבוד עם סמוטריץ' והשיב כי יעבוד עם ראש הממשלה המיועד נתניהו.
המנדט להרכבת הממשלה |  נשיא המדינה, יצחק הרצוג מטיל על  נתניהו בבית הנשיא את הרכבת הממשלה. ראובן קסטרו
קשה לראות כיצד יצליח לשלוט בפעולות של כל שר ושר – ובמיוחד הקיצונים שבהם. נתניהו/ראובן קסטרו
  • האמריקנים מתכוונים לדרוש מנתניהו לעמוד בהתחייבות הפומבית שנתן לפיה הוא זה שיהיה עם "שתי הידיים על ההגה" ויכתיב את מדיניות הממשלה. אלא שלמרות כל סעיפי הווטו שנתניהו הכניס בהסכמים הקואליציוניים והצהרותיו הפומביות קשה לראות כיצד יצליח לשלוט בפעולות של כל שר ושר - ובמיוחד בידי הקיצונים שבידיהם.
  • מי שמאמין שנתניהו יוכל לשלוט בו זמנית ביוזמות "החינוכיות" של אבי מעוז, בדרך שבה איתמר בן גביר מפעיל את פלוגות מג"ב שהועברו תחת סמכותו ובמהלכיו של בן גביר בגדה המערבית הוא אופטימיסט חסר תקנה, שכנראה גם מאמין באלת המזל. תכונות כאלה טובות להימור בקזינו ופחות לניהול מדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully