וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ביקשה מישראל: "עצירה זמנית" של בנייה בהתנחלויות, הריסת בתים ופינוי פלסטינים

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 12:50

בנסיון להרגיע את השטח בלינקן מנסה לקדם הבנות עם נתניהו ואבו מאזן: דחיה בכמה חודשים של בנייה בהתנחלויות, הריסת בתים ופינוי פלסטינים מבתיהם בתמורה להשעיית מהלכים פלסטינים נגד ישראל באו"ם וחידוש התיאום הביטחוני. ישראל הבהירה שתסכים להפחתה אך לא לעצירה מוחלטת

בווידאו: בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן/מערכת וואלה!

במהלך ביקורו באזור בשבוע שעבר ביקש שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן מראש הממשלה נתניהו ומהנשיא הפלסטיני אבו מאזן להסכים ל"עצירה זמנית" (Pause במקור) של הצעדים החד צדדיים לתקופה של כמה חודשים בנסיון להוריד את רמת המתיחות ולבלום את ההסלמה בגדה המערבית, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, לשכת ראש הממשלה בירושלים. 30 בינואר 2023. לע"מ, צילום מסך
ביקש מהמנהיגים "עצירה זמנית". בלינקן ונתניהו בפגישתם בשבוע שעבר/צילום מסך, לע"מ

למה זה חשוב

  • ממשל ביידן חושש כי ההסלמה הנוכחית בגדה המערבית עלולה להביא לאינתיפאדה שלישית ומנסה לגבש חבילה של "צעדים שליליים" ששני הצדדים יתחייבו לא לבצע וכך יתרמו להורדת רמת המתיחות בשטח.
  • בהרצאה שהעביר ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, בוושינגטון לפני כמה ימים, הוא אמר שהוא מודאג מהמצב בין ישראל לפלסטינים וציין כי זה מזכיר לו את תחילת האינתיפאדה השניה.

עוד בוואלה!

בלינקן ידון במהלך ביקורו בישראל במהפכה המשפטית: "ירצה לשמוע מגורמים מחוץ לממשלה את דעתם"

לכתבה המלאה

מאחורי הקלעים

  • עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון ברברה ליף נשארה בישראל אחרי עזיבתו של בלינקן וקיימה שיחות המשך על אותן הבנות. בכירים ישראלים ופלסטינים מסרו כי ליף נפגשה בין השאר עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, שמחזיק את התיק הפלסטיני בלשכת ראש הממשלה, ועם יועצו הבכיר של הנשיא עבאס, השר חוסיין אל-שיח'.
  • הממשל האמריקני מעוניין שאותה "עצירה זמנית" תימשך כמה חודשים ותכלול מהצד הישראלי דחיה של בניה בהתנחלויות בגדה המערבית, דחיה של הריסות בתי פלסטינים ודחיה של פינוי של פלסטינים מבתיהם בגדה המערבית ובמזרח ירושלים.
  • מנגד, האמריקנים ביקשו מהפלסטינים שבתמורה ישעו את כל המהלכים נגד ישראל במוסדות האו"ם ובפורומים בינלאומיים שונים ויחדשו את התיאום הביטחוני עם ישראל שהוקפאה לפני כשבועיים בעקבות פעולת צה"ל בג'נין.
  • ישראל הבהירה לממשל ביידן כי היא מוכנה לנקוט בצעדים כדי להפחית בצורה משמעותית את הפעולות והצעדים להם מתנגדת ארה"ב, אך הבהירה כי לא תוכל לעצור אותן באופן מוחלט, במיוחד בכל הנוגע לבניה בהתנחלויות.
  • הפלסטינים מצידם הבהירו כי הם מוכנים ל"לעצירה זמנית" כזו בתנאי שהיא תהיה הדדית.
  • בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי ממשל ביידן ממשיך במגעים עם שני הצדדים בנסיון להגיע להבנות בנושא.
פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה, 31 בינואר 2023. רויטרס
בלינקן ואבו מאזן בפגישתם בשבוע שעבר/רויטרס

במוקד החדשות

  • בשבוע האחרון נקטה ישראל כמה צעדים שאותתו על רצון לשתף פעולה עם המהלך האמריקני. ביום שני הנחתה לשכת ראש הממשלה לדחות את הריסתו של בניין במזרח ירושלים בו מתגוררות 100 משפחות פלסטיניות. דיפלומטים מערביים אמרו כי ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות ביקשו לדחות את ההריסה.
  • במהלך פגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה נתניהו כי הוא לא מתכוון להשעות את הבנייה בהתנחלויות אולם הוא יעשה הרבה פחות ממה ששותפיו לקואליציה היו רוצים.
  • בשבוע עבר הממשלה ביקשה מבית המשפט העליון לדחות את פינוי הכפר הבדואי חאן אל-אחמר בגדה המערבית בשישה חודשים נוספים ונימקה זאת ברגישויות מדיניות ובינלאומיות.
  • עיתון "הארץ" דיווח אתמול (שני) כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקר מראשי מועצת יש"ע בפגישה סגורה לנקוט צעדים כדי לוודא שלא מוקמים מאחזים בלתי חוקיים חדשים בגדה המערבית בתקופה הקרובה.

תמונת המצב

  • אתמול נהרגו חמישה פעילי חמאס חמושים בחילופי אש עם כוח צה"ל ביריחו. לטענת צה"ל חברי החוליה היו מעורבים בפיגועי ירי נגד התנחלויות בבקעת הירדן.
  • לשכתו של הנשיא הפלסטיני כינתה את הפעולה "פשע חדש" של ממשלת ישראל וטענה כי הפעולה חותרת תחת המאמצים הבינלאומיים לבלום את ההסלמה בגדה המערבית.
  • נתניהו מצידו אמר כי פעולות צה"ל ביריחו בוצעה מחוסר ברירה ורק אחרי שכוחות הביטחון הפלסטינים נמנעו מלפעול בעצמם כדי לעצור את אנשי החוליה.

מה הם אומרים

  • במשרד החוץ האמריקני בלשכת ראש הממשלה נמנעו מלהגיב לדברים. מלשכת הנשיא הפלסטיני לא נמסרה תגובה.
  • בכיר אמריקני אמר שממשל ביידן מקווה שיוכל להגיע להבנות עם שני הצדדים על "עצירה זמנית" אבל הזהיר כי במצב השברירי בגדה המערבית יהיה קשה מאוד להשיג זאת ולקיים זאת לאורך זמן.
  • ראש המל"ל צחי הנגבי מסר כי "כל החלטות הקבינט בעקבות הפיגועים בירושלים יבוצעו ככתבן וכלשונן".
  • מארגון לוחמים לשלום נמסר בתגובה למשא ומתן שמנהלת ארצות הברית עם ישראל כי "ארצות הברית מבינה שההתערבות שלה נדרשת על מנת להציב גבולות לממשלת האפרטהייד הגזענית שקמה בישראל. על ארצות הברית לא לעצור בבניית התנחלויות והריסת בתים, היא צריכה לפעול על מנת להוביל את ישראל לנתיב שלא יוביל לאסון לעם הפלסטיני והעם הישראלי כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully