וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבריו המנומסים של בלינקן הבהירו את התנגדותה של ארה"ב לתוכנית להחלשת מערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 14:14

אחרי מסרים שקטים החליט ממשל ביידן לעבור ללחץ פומבי על נתניהו ולכבס את הכביסה המלוכלכת מול המצלמות. דברי בלינקן הראו עד כמה הממשל מוטרד מתכניתה של הממשלה ומהשלכותיה השליליות. במונחים של שר החוץ האמריקני רך הדיבור ונעים ההליכות זו הייתה לא פחות מהפצצת שטיח

בווידאו: בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן/מערכת וואלה!

ההצהרה שמסר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בסיום פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים הייתה אולי חסרת תקדים. במשך דקות ארוכות עמד שר חוץ אמריקני לצד ראש ממשלה ישראל ואל מול המצלמות הסביר לו על חשיבות הערכים הדמוקרטים ליחסים בין המדינות.

למה זה חשוב

  • דבריו של בלינקן, שהיו ההתבטאות הפומבית המשמעותית ביותר של ממשל ביידן לגבי תוכניתו של נתניהו להחלשת מערכת המשפט, הראו עד כמה הממשל מוטרד מתכניה ומהשלכותיה השליליות.
  • אם שר החוץ האמריקני טרח לפרט את כל הערכים הדמוקרטיים המשותפים לשתי המדינות - החל מהגנה על מיעוטים, עבור בשלטון החוק וכלה בחופש העיתונות - הרי שזה בגלל שהממשל סבור שתוכניתו של נתניהו עלולה לפגוע בהם.
  • במונחים של בלינקן, שנחשב לשר חוץ אמריקני נעים הליכות ורך דיבור, ההתבטאות בנושא התוכנית המשפטית של הממשלה היתה לא פחות מהפצצת שטיח.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, לשכת ראש הממשלה בירושלים. 30 בינואר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
העביר את המסר לנתניהו. בלינקן/לשכת העיתונות הממשלתית

מאחורי הקלעים

  • עד לפני כמה שבועות ממשל ביידן לא רצה לעסוק בנושא תכניתו של נתניהו להחלשת מערכת המשפט וניסה להדחיק את השלכותיה. אך ככל שהתפרסמו עוד פרטים על התוכנית והחלה המחאה העממית בישראל, כך גם גברה ההבנה בוושינגטון לגבי משמעות האירוע.
  • לקראת ביקורו של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לפני כ-10 ימים החליטו בבית הלבן לרדת מהגדר בכל הנוגע לתוכניתו של נתניהו ולהבהיר, גם אם בצורה עדינה, כי הם מודאגים ממנה. סאליבן העלה את הנושא בפגישתו עם נתניהו, אך הממשל עדיין נמנע מהתבטא בנושא בפומבי.
  • בכיר אמריקני אמר כי לקראת ביקורו של בלינקן החליט ממשל ביידן להעלות הילוך. הטון כך הוחלט יישאר עדין ומנומס, אבל בלינקן לא ישאיר את הדיון בנושא רק בחדרים הסגורים אלא יתבטא בנושא במהלך ההצהרות המשותפות שלו עם נתניהו.
  • ייתכן שהדבר נבע מכך שבבית הלבן חשו שהמסר השקט לא נקלט אצל נתניהו ואין מנוס מלכבס את הכביסה המלוכלכת בפומבי ובכך גם להגביר את מידת הלחץ על ראש ממשלת ישראל.

תמונת המצב

  • בכירים ישראלים אומרים כי המוטרדות של הממשל האמריקני מתוכניתה של הממשלה בעניין מערכת המשפט עדיין אינה הנושא המרכזי ביחסים בין המדינות, אבל ללא ספק הפכה לעננה ביחסים.
  • הדאגה בנושא אינה רק בממשל אלא גם בקונגרס, במיוחד בקרב חברי המפלגה הדמוקרטית. כמעט כל מחוקק אמריקני שנפגש עם אנשי שגרירות ישראל בוושינגטון בשבועיים האחרונים שאל שאלות בנושא התוכנית המשפטית של הממשלה.

הצד השני

  • נתניהו מבין כעת שתוכניתו להחלשת מערכת המשפט ניצבת כעט מול מכשול משמעותי נוסף בדמות הממשל האמריקני. הפתרון שלו עד כה הוא מסרי הרגעה.
  • בפומבי אומר נתניהו כי התכנית לא תפגע בדמוקרטיה הישראלית ובערוצים שקטים הוא מדגיש בפני האמריקנים כי היא התוכנית תעבור שינויים ולא תיראה כפי שהיא כעת. לא ברור האם זה יספיק כדי לשכנע את הממשל להוריד את רמת הלחץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully