וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן בסיכום ביקורו: "ביקשתי מכמה מיועצי להישאר באזור, כדי לדון בהפחתת המתיחות"

בפגישה עם יו"ר הרשות אמר שר החוץ האמריקני כי ארצו מתנגדת לכל פגיעה בסיכוי לפתרון של שתי מדינות, כולל הריסות בתים ופגיעה בסטטוס קוו. בסיום ביקורו חזר על קריאתו לצעדים בוני אמון בין הצדדים, ואמר ששמע במהלך ביקורו משני הצדדים רעיונות קונקרטיים

בווידאו: פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה/צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נפגש היום (שלישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. זאת, ברקע הודעת הרשות על ביטול התיאום הביטחוני עם ישראל.

במסיבת עיתונאים לסיכום הביקור אמר בלינקן כי ביקש מכמה מיועציי להישאר באזור, כדי לדון עם הצדדים על צעדים להורדת המתיחות. "אפשר יהיה לעשות זאת אם הצדדים יהיו מוכנים לכך", אמר בלינקן.

עוד אמר בלינקן: "אמרתי לנתניהו ועבאס - כל הצדדים צריכים לנקוט בצעדים כדי להשיב את הרגיעה ולמנוע הסלמה". שני הצדדים, אמר בלינקן, צריכים לבצע צעדים בוני אמון, שיפחיתו את האלימות בטווח הקרוב, ובטווח הרחוק יוכלו לשמש כתשתית למשא ומתן על פתרון שתי המדינות, שלדבריו הנשיא ביידן נותר מחויב לו.

במהלך הפגישה עם אבו מאזן אמר בלינקן שהפלסטינים עומדים בפני "אופק הולך וקטן של תקווה", וחזר על ההתנגדות של ארצות הברית להרחבת ההתנחלויות הישראליות בשטחים. הוא חזר על הקריאה לשני הצדדים למתן את החיכוך, ואמר שארצות הברית מתנגדת לכל צעד שיקשה על השגת פתרון של שתי מדינות, כולל הריסות בתים, גירוש והפרת הסטטוס קוו במקומות הקדושים.

ראשי המודיעין של מצרים וירדן פגשו את אבו מאזן היום לפני הפגישה עם בלינקן. ברשת אל-ערביה הסעודית דיווחו כי מצרים מקדמת יוזמה לבלימת ההסלמה בשטחים ומשלחת מקהיר תגיע לישראל ותעביר לה את הדרישות הפלסטיניות.

פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה, 31 בינואר 2023. רויטרס
פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה, 31 בינואר 2023/רויטרס

בלינקן חזר על אמירתו כי היחסים עם ישראל מבוססים על אינטרסים וערכים משותפים. "דיברתי על הערכים האלה אתמול. לגבי הרפורמה המוצעת - יש דיון ער שמתנהל בישראל. זה מראה על דמוקרטיה בריאה. בדמוקרטיה בניית קונצנזוס להצעות חדשות זו הדרך הטובה ביותר להבטיח שהם יאומצו. זה נושא שהישראלים יצטרכו לפתור".

בלינקן אמר כי שוחח עם מנהיגים בישראל על הצורך לתמוך בכל הצרכים הביטחוניים של אוקראינה, לאור ההתקרבות בין רוסיה לבין איראן. הוא אמר כי לישראל ולארצות הברית יש מחויבות משותפת לכך שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. לדבריו, ארצות הברית ממשיכה לפעול, ביחד עם מדינות אחרות, נגד התפקיד המערער של איראן באזור, שהעברת המל"טים לרוסיה היא חלק ממנו.

עוד בוואלה!

לפיד נפגש עם בלינקן: "היחסים עם ארה"ב מבוססים על שמירה על הדמוקרטיה"

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
אבו מאזן/רויטרס

בשבוע שעבר הודיעה הרשות הפלסטינית על הקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל. זאת, בעקבות המבצע בג'נין, שבו נהרגו עשרה פלסטינים מאש צה"ל. דוברו של אבו מאזן הוסיף כי ברשות יפנו למועצת הביטחון של האו"ם. "הנשיא עבאס קורא לפגישת חירום של כל הפלגים כדי להסכים על חזון משותף להתמודדות עם התוקפנות".

גורם ישראלי בכיר אמר כי מערכת הביטחון מעריכה שההודעה הפלסטינית על השעיית התיאום הביטחוני עם ישראל הינה הצהרתית וטקטית בלבד. גורם לדבריו,"המפסידים העיקריים מהצהרת הפסקת התיאום הביטחוני הם הפלסטינים. הם לא באמת נלחמים בחמאס, האויב שלהם. מי שעושה את העבודה נגד הטרור זו ישראל. המעשים בשטח ידברו, לא האיומים".

דיפלומט מערבי אמר לוואלה! כי שליח האו"ם תור ונסנד הזהיר את בכירי הרשות הפלסטינית מפני השעיית התיאום הביטחוני והדגיש כי למהלך כזה יהיו השלכות שליליות ביותר. הדיפלומט המערבי הוסיף כי שליח האו"ם שוחח לאחר מכן עם בכירים במערכת הביטחון הישראלית, העביר להם את המסרים מהפלסטינים וביקש לנקוט בצעדים להרגעת המצב בגדה המערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully