וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הטענות של טראמפ ואיך זה ייגמר: מאחורי הדרמה המשפטית-פוליטית בארה"ב

5.11.2020 / 15:10

מדוע נשיא ארה"ב "בכיין", איזו מדינה יכולה להיצבע באדום לאחר התערבות השופטים וכיצד בית המשפט עשוי להכריע את הבחירות. ד"ר אדם שנער, מרצה למשפט חוקתי, עושה סדר בבחירות בארה"ב בריאיון לפודקאסט "שיחת השבוע". האזינו לפרק

"טראמפ לא לוקח שבויים. הוא מכריז על ניצחון בפנסילבניה, הוא משדר לחץ מאוד גדול וסוג של לוזריות. בארצות הברית לא אוהבים לוזרים". כך אומר ד"ר אדם שנער, מומחה למשפט חוקתי ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה, לפודקאסט "שיחת השבוע" בהגשת הכתבת הפוליטית טל שלו.

שנער סקר את כל הטענות המשפטיות האפשריות שמטה טראמפ עשוי להעלות במסגרת מאבקו בספירת הקולות ואמר כי "פנסילבניה זו המדינה הכי מעניינת, אם כי ייתכן שבסוף היא לא תהיה רלוונטית אם ביידן יזכה במספק מדינות אחרות". הוא הסביר כי "לגבי פנסילבניה התחיל תהליך משפטי עוד לפני הבחירות, וטראמפ בעצם הגיש בקשה חדשה במסגרת תיק שתלוי ועומד בבית המשפט העליון כבר מספטמבר. יש לו טענה בעייתית, אבל לא טריוויאלית, ויש לו סיכוי לנצח".

לדבריו, "הטענה היא מהותית, לגבי מתי צריך להפסיק את ספירת הקולות. בית המשפט העליון של פנסילבניה בעצם פירש את החוק של פנסילבניה בצורה שמרחיבה את זכות ההצבעה והבחירה. כבר באוקטובר מטה טראמפ ערער על החלטת בית המשפט של פנסילבניה וניתנה החלטה שכרגע אפשר להמשיך לספור, אבל הקולות ייספרו בנפרד והתיק יישמר לאחרי הבחירות. בית המשפט רמז שיש קייס, ושהם חושבים שיש סיכוי טוב לטראמפ לנצח. רק בגלל הסמיכות לבחירות החליט לא להתערב בינתיים".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בליל הבחירות, 4 בנובמבר 2020. רויטרס
"משדר לחץ מאוד גדול וסוג של לוזריות". טראמפ/רויטרס

עם זאת, שנער סבור כי "טראמפ נראה כמו איזה בכיין, אין לו טענה עקרונית לגבי פנסילבניה, ויש כל מיני טענות לגבי כל מיני מדינות. זה נראה מהלך שהוא נואש. יכול להיות, וזו רק ספקולציה, שגם השופטים בעליון יחושו את הריח הזה ויגידו שהם לא רוצים לתת סעד. ואם השופטים יראו שבמילא זה לא משנה, שביידן לוקח את נבאדה ואריזונה, אבל שהפסיקה לא תטה את הכף - אולי הם יגידו חלאס, לביידן יש 270 אלקטורים, זה לא משנה לכאן או לכאן מה יחליטו".

שנער הסביר מדוע אנו עדים למקרים שונים בכל מדינה - הליך שמאיים לגרור את ההכרעה זמן ממושך. לטראמפ, הוא אומר, יש טענות עם "אופן הספירה, עם המשקיפים, והוא טוען שזה פוגע בעצם בטוהר הבחירות. החוקה הפדרלית קובעת שבעצם מי שאחראי למערכת הבחירות זה כל מדינה, ולכן כל מדינה צריכה לקבוע את הכללים שלה לגבי הבחירות - גם כאשר הבחירות זה למועמד הפדרלי לנשיאות. ולכן יש שם כזאת תסבוכת, ולכן הקייס של טראמפ בפנסילבניה לא יהיה הקייס בג'ורג'יה, פשוט כי החוקים הם שונים והחוקה מעניקה את הסמכות לבית המחוקקים של אותה מדינה".

הוא הוסיף: "טראמפ מנסה לערער על מצב שתמיד קורה. בארצות הברית כל מדינה סופרת את הקולות אחרת, וגם כל מדינה משקיעה משאבים אחרים בספירה, אבל הרעיון ההיסטורי הוא זה שתמיד אמור לקחת זמן. החקיקה הפדרלית קובעת שכל המחלוקות לגבי הבחירות בתוך המדינה צריכות להסתיים לפני דצמבר. אין ציפייה שתהיה הכרעה באותו יום או אפילו ביום אחרי. ולכן הטענה של טראמפ שאנחנו צריכים לדעת מה קורה ביום שלישי או ביום רביעי היא פשוט מנוגדת לחוק והפרקטיקה מאז שיש בחירות באמריקה. אין כאן שום איזה חידוש או ניסיון לגנוב את הבחירות כי באמת ככה זה תמיד. בבחירות 2000 שמדברים עליהם עכשיו, בפלורידה, רק ב-11 בדצמבר, יותר מחודש אחרי הבחירות, ידעו מי הנשיא".

עוד בוואלה!

דני דיין: ניצחון של ביידן - הזדמנות לשקם את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יכול להיות שהשופטים בעליון יגידו שהם לא רוצים לתת סעד". שנער/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך, אמר כי "אין פה טענה עקרונית, טראמפ עושה את זה כי הוא מבין שהקולות האלה יפגעו בו, כי הדמוקרטים באופן היסטורי מצביעים יותר בדואר מאשר עם רפובליקנים, והוא חושש לאבד את פנסילבניה. ברור שמדינה שנוטה לרפובליקנים והקולות היו עוזרים לו הוא לא היה עושה את זה".

שנער דיבר עוד על ההיסטוריה של דיכוי הצבעה בארצות הברית, הקרב שהכריע את הבחירות בשנת 2000, על בית המשפט העליון השמרני ויחסי הכוחות בין המשפט והפוליטיקה בישראל ובארצות הברית.

"שיחת השבוע" הוא פודקאסט האקטואליה של וואלה! NEWS. מדי פרק יתארחו בו דמויות מפתח בחברה הישראלית לשיחה על האתגרים הפוליטיים, המשפטיים והחברתיים שנמצאים על סדר היום.

הפודקאסט "שיחת השבוע" זמין באפליקציות הפודקאסטים ספוטיפיי, אפל וגוגל פודקאסט.

לפרקים הקודמים:
שיחת השבוע עם דני דיין
שיחת השבוע עם יצחק פינדרוס
שיחת השבוע עם בצלאל סמוטריץ'
שיחת השבוע עם חמי שלו
שיחת השבוע עם מירב כהן
שיחת השבוע עם עמוס גלעד
שיחת השבוע עם יאיר לפיד
שיחת השבוע עם מיכל כהן
שיחת השבוע עם שמרית מאיר
שיחת השבוע עם אייל ארד
שיחת השבוע עם אילנה דיין
שיחת השבוע עם אפרים הלוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully