וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אף אישה לא חסינה": 12 קורבנות לרצח נשים מתחילת השנה

6.10.2019 / 6:16

מותה של מיכל סלה במוצא העלה לכותרות את המאבק באלימות נגד נשים, שממשיכה לגבות קורבנות למרות המחאות. ברקע הקיפאון במערכת הפוליטית, לא ברור מה עלה בגורלה של תכנית החומש הממשלתית שנועדה להילחם בתופעה. אלה סיפוריהן של הנשים שאיבדו את חייהן

צילום: רוני כנפו

מותה של מיכל סלה ביום חמישי האחרון העלה את מניין הנרצחות על ידי בני זוגן או קרוביהן מתחילת השנה ל-12. לפי ארגוני הנשים, מדי שנה נרצחות בישראל כ-20 נשים בממוצע. אשתקד עמד מספר הקורבנות על 25 נשים. לאחר הרצח של סלה, המאבק באלימות ורצח נשים עלה שוב לכותרות, אך למרות המחאות הרבות בנושא, הרשויות הזניחו את הטיפול בסוגיה.

בעקבות הקיפאון במערכת הפוליטית, הוצאתן לפועל של תכניות ממשלתיות רבות נעצר. כך, לא ברור מה עלה בגורל תקצוב תכנית החומש הממשלתית למאבק באלימות נגד נשים.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה לשעבר, ח"כ עאידה תומא סלימאן, ניסתה לברר באמצעות מרכז המידע והמחקר של הכנסת את פרטי התקצוב, אך לא נמסרו לה פרטים. "לפני שהכנסת פוזרה אמרו במשרד לביטחון פנים שהם מקצים תקציבים לתכנית. לא ברור מה הוקצה, הכנסת לא פועלת ואין מנגנון בקרה", הסבירה תומא סלימאן. "נכון לעכשיו אי אפשר לעשות את זה בגלל המצב הפוליטי". תומא סלימאן הוסיפה כי "אין לנו דרך לבדוק ולדעת, המשרדים אמורים לתת את המידע הזה לציבור". לטענתה, יש לבדוק גם איך העניין מיושם בפועל, "לא רק מבחינה תקציבית, אלא עצם הקיפאון של החיים הפוליטים לא מאפשר את שינויי החקיקה שהתוכנית כללה, כמו חוק האזיקונים שעבר בקריאה טרומית ועדיין מחכה לקידומו בכנסת".

מיכל סלה, שנרצחה במוצא על פי החשד על ידי בעלה. באדיבות המצולמים
הותירה אחריה תינוקת בת שמונה חודשים. מיכל סלה/באדיבות המצולמים

תומא סלימאן גינתה את הרצח של סלה וכינתה אותו "מזעזע". לדבריה, "היא עובדת סוציאלית, זה אומר שאין אישה חסינה מול האלימות המגדרית". חברת הכנסת הדגישה: "אפילו נשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה מתקשות לפנות ולקבל סיוע".

יו"ר נעמת חגית פאר פנתה הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר כחול לבן בני גנץ בדרישה להתייחס למקרי הרצח, שאותם הגדירה כ"מצב חירום". כמו כן, יו"ר נעמת קראה במכתבה שלא לתת יד לעוד מערכת בחירות וליישם את דוחות הוועדה הבין-משרדית לטיפול ומניעת אלימות במשפחה, ואמרה כי "דמן של קורבנות האלימות זועק". במכתבה כתבה פאר כי "לא רק האיומים מצידה של איראן הם הסכנה המיידית שלנו. הסכנה המיידית היא בהתפוררות שירותי הרווחה, בהתמוטטות אכיפת החוק, בהיעדר תכניות ומשאבים לטיפול אמיתי ולמניעת אלימות במשפחה ובאין יישום תוכניות קיימות".

אלה שמות 12 הנשים הישראליות שנרצחו מתחילת 2019

חשד לרצח במוצא: זירת התקרית. רוני כנפו
"אפילו נשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה וידע מתקשות לפנות ולקבל סיוע". זירת הרצח במוצא, השבוע/רוני כנפו

מיכל סלה

ביום חמישי האחרון נרצחה מיכל סלה, בת 32 ממוצא. על פי החשד, היא נדקרה על ידי בעלה לעיני בתם בת השמונה חודשים. לאחר מכן הבעל דקר את עצמו, העביר את התינוקת לידי השכנה ואמר לה כי הם ניסו להתאבד. עם זאת, במשטרה מעריכים כי מדובר ברצח וניסיון התאבדות של הבעל, שמעצרו הוארך בעוד הוא מורדם ומונשם בבית החולים.

בני הזוג עבדו יחד כעובדים סוציאליים עם נוער בסיכון, ולכאורה, לרצח שלשום לא היו סימנים מקדימים. קרובי משפחתם הוכו בתדהמה ומתקשים לעכל את הבשורה. אחותה של סלה, לילי בן עמי, סיפרה: "אם זה קרה להם, זה יכול לקרות לכל אחד".

אמנה יאסין, שנרצחה על ידי בעלה בג'דיידה מכר שבגליל. באדיבות המשפחה
נרצחה בדקירות סכין בחדר השינה בעת שילדיה ישנו. אמינה יאסין/באדיבות המשפחה

אמינה יאסין

בחודש אוגוסט נרצחה אמינה יאסין, בת 35 ואם לחמישה מהמועצה המקומית ג'דידה מכר שבגליל. בעלה, יאסין יאסין, נאשם כי רצח את אשתו בדקירות סכין בחדר השינה, בעת שילדיהם ישנו. הילדים, שהתעוררו מהצעקות, הבחינו באמם שרועה על הרצפה ומתבוססת בדמה והזעיקו את המשטרה. יאסין מואשם ברצח בנסיבות מחמירות, איומים ותקיפה הגורמת חבלה של ממש.

זינאב מחאמיד

בחודש יולי נרצחה זינאב מחאמיד, בת 83 מאום אל-פחם. על פי החשד, מחאמיד נדקרה למוות בביתה על ידי בנה בן ה-37 המוכר למשטרה. הבן ניסה לברוח מזירת הרצח, אך שכנים שהזעיקו את המשטרה תפסו אותו, והעבירו אותו לחזקת השוטרים. קרובי המשפחה האשימו את המשטרה, מאחר ולטענתם בעבר ניסה הבן להצית את הבניין בו גרה אמו ואף ניסה לרצוח אותה ונעצר.

אלמונית

בחודש יולי אישה בת 60 נרצחה בבני ברק. בנה בן ה-32 חשוד כי דקר אותה למוות בדירתה ברחוב הרצל בעיר. במשטרה מעריכים כי בין השניים פרץ ויכוח, בסיומו נקבע מותה של האם. עו"ד דן באומן, שמייצג את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית, טען כי "הבן נמצא במצב נפשי קשה. לאור מצבו והרקע הנפשי המורכב, בית המשפט קיבל את בקשתנו והורה לשלוח אותו לבדיקה פסיכיאטרית".

הנעדרת נג'לאא אלעמורי בת 19 מלוד.. אתר רשמי
גופתה אותרה ביער לאחר שבועיים. נג'לאא אל-עמורי/אתר רשמי

נג'לאא אל-עמורי

בחודש אפריל נרצחה נג'לאא אל-עמורי, בת 19 מלוד. עקבותיה של הצעירה אבדו במשך כשבועיים, בסיומם אותרה גופתה בשטח פתוח באזור תל חדיד הסמוך ליער בן שמן. עם איתור הגופה נעצרו לחקירה חמישה מקרובי משפחתה של אל-עמורי. חודשיים לאחר מכן הודיעה המשטרה כי אחיה, מוחמד אל-עמורי בן 30, הוא החשוד ברצח ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום.

ויויאן קמינסקי

בחודש אפריל נרצחה ויויאן קמינסקי, בת 65 מלוד. בנה, יניב קמינסקי בן 44 שהתגורר עמה, נאשם ברצח. לפי כתב האישום קיבל החלטה לרצוח את אימו, וכשהבינה האם מה הוא מתכנן התקשרה אל שכנתה וזעקה לעזרה. באותה העת ניגש אליה הבן, הכה אותה בראשה ובגופה וחנק אותה. קמינסקי המשיך גם כשהשכנה והמשטרה הידפקו על הדלת ולא חדל עד שהצליחו השוטרים לפרוץ לדירה. כתוצאה ממעשיו נחבלה אמו אנושות ומתה למחרת בבית החולים.

דיאנה אבו קטיפן

בחודש מרץ נרצחה דיאנה אבו קטיפן, בת 18 מלוד. הצעירה נורתה למוות יום לפני חתונתה כנראה על רקע התנגדותם של כמה מבני משפחתה לנישואיה. מהחקירה עלה כי אבו קטיפן נרצחה בעת שתכננה לנסוע יחד עם סבה למדידת שמלת הכלה ביפו. השניים נסעו יחד ברכב כשלפתע הגיח אלמוני מחצר הבית, פתח את דלת המכונית, התיישב מאחורי הנהג וירה מטווח אפס בראשה מספר פעמים. הסב נפצע קל בידו מאחד הקליעים. ארבעה מקרובי משפחתה נעצרו.

סוזאן ותד,  תושבת בקה אל גרבייה שנרצחה על - ידי בעלה. אתר רשמי
הבעל חשד כי היא בוגדת בו וחנק אותה למוות. סוזאן ותד/אתר רשמי

סוזאן ותד

בחודש מרץ נרצחה סוזאן ותד, בת 39 מבאקה אל-גרבייה. חודש לאחר מכן הוגש כתב אישום נגד בעלה, ווליד ותד, בגין רצח ושיבוש הליכי משפט. מכתב האישום עולה כי הבעל חשד כי אשתו בוגדת בו וקינא לה. על רקע זה לא אחת הוא כעס עליה, תקף והכה אותה. ביום הרצח חנק ותד את אשתו, כשבנם התינוק לצדם בחדר. אחר כך עטף את גופתה בשמיכה, העביר אותה לתא המטען של הרכב וטמן אותה בחורשה סמוכה.

סיואר קבלאוי, הנעדרת בטורקיה. אתר רשמי
מתה בזמן ויכוח משפחתי בטורקיה. סיואר קבלאוי/אתר רשמי

סיואר קבלאוי

בחודש פברואר נרצחה סיואר קבלאוי, בת 20 מאום אל-פחם שלמדה בעיר איזמיט שבטורקיה. אחיה ואביה נעצרו בחשד לרצח. על פי החשד, היא שהתה במדינה יחד עם האב וזמן קצר לפני מותה הצטרף גם האח. בעת עימות בין השניים קבלאוי נעלה את עצמה בחדרה, וכשפרץ האח את הדלת קפצה מהקומה השנייה. לפני שכוחות המשטרה הגיעו למקום, האב והאח לקחו את גופתה והאחרון נמלט מהמקום. האב טען כי קפצה אל מותה מהמרפסת, אך נעצר אחרי שהשוטרים הבחינו בחבלות על גופה. אחיה ניסה להימלט חזרה לישראל, אולם נעצר במלון באיסטנבול.

שתי אחיות ישראליות בנות 54 ו65 נעדרות בארגנטינה מיום שישי, 16 בינואר 2018. אתר רשמי
נסעו לבקר את הבן ולא שבו. לילי פרג ופרחיה סרוסי/אתר רשמי

לילי פרג ופרחיה סרוסי

בחודש ינואר נרצחו לילי פרג, בת 54, ופרחיה סרוסי, בת 63, במנדוסה שבארגנטינה. השתיים נסעו לבקר את בנה של סרוסי, שעל פי החשד רצח אותן. לאחר חיפושים שנערכו במשך יותר משבוע נמצאו גופותיהן של השתיים בחצר ביתו של הבן, שטען כי הן נעלמו ואינו יודע מה עלה בגורלן. גורמים במשטרה המקומית דיווחו כי אחת מהן נורתה שלוש פעמים, ועל גופת השנייה נמצאו סימני אלימות קשים.

איה מסרוואה, אשר גופתה נמצאה באוסטרליה. אתר רשמי
נאנסה ונרצחה בדרכה הביתה. איה מסראווה/אתר רשמי

איה מסראווה

בחודש ינואר נרצחה איה מסראווה, בת 23 מבאקה אל-גרבייה שהתגוררה במלבורן שבאוסטרליה במסגרת לימודיה. שלושה ימים לאחר שנמצא גופתה בשיחים סמוך לתחנת רכבת, נאשם קודי הרמן, צעיר בן 20 מגרינסבורו, באונס ורצח הישראלית. מסראווה נרצחה בדרכה הביתה אחרי בילוי עם חבריה. בעת התקיפה ערכה שיחת וידאו עם אחותה - שנקטעה בפתאומיות. החוקר אנדרו סטמפר הגדיר את הרצח כ"תקיפה מחרידה נגד צעירה חפה מפשע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully