וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית המשטרה והלחץ של עבדאללה: החבל שאפשר לנתניהו לרדת מהעץ

25.7.2017 / 17:45

ראש הממשלה בישר לבדו לאומה על החלטתו להציב מגנומטרים, אך ביטל את המהלך הנפיץ הרחק מעדשות המצלמה וזגזג בצנעה. בזכות החלופה הביטחונית והמלך בתור המבוגר האחראי, מצא נתניהו את הפרצה שאפשרה לסיים את המשבר

עריכת וידאו:ניר חן

במוצאי שבת שעברה, דקות לפני שהמריא לביקור מדיני בצרפת ובהונגריה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב מול המצלמות והודיע כי הורה להציב מגנומטרים בשערי הכניסה להר הבית ומצלמות על התרנים. עשרה ימים לאחר מכן, בשעת לילה מאוחרת, לשכתו הוציאה הודעה בשם הקבינט המדיני-ביטחוני שבה דווח על ההחלטה להסיר אותם.

על ההחלטה להציב את המגנומטרים נתניהו בישר לאומה בראש חוצות, אבל את הנסיגה ממנה דברר בהודעה לקונית הרחק מעדשות המצלמה. את ההחלטה על הצבת המגנומטרים נתניהו קיבל לבדו, אבל לנסיגה ממנה הוא הקפיד לצרף אחרים. את הזגזוג הוא העדיף לבצע בצנעה, ווידא שיהיו לו אבות רבים.

עוד בוואלה! NEWS:
הווקף מתנגד לתפילה בהר הבית; ארדואן: על המוסלמים להגן על ירושלים
גורם פלסטיני לוואלה! NEWS: ירדן לא תיאמה איתנו את המהלך מול ישראל
הפתרון של המשטרה למגנומטרים: מצלמות חכמות ועיבוי כוחות בהר הבית

הסרת המגנומטרים מהכניסות להר הבית. 25 ביולי 2017. רויטרס
הרבה מעבר למחלוקת מקצועית. הסרת המגנומטרים מהר הבית, הלילה/רויטרס

קל לגלגל את הדיון במשבר המגנומטרים לסוגיה של מחלוקת מקצועית גרידא, בין המשטרה שתמכה בהשארתם כדי לשפר את הביטחון בהר לבין צה"ל והשב"כ, שהתריעו כי המשך הצבת גלאי המתכות יוביל לתסיסה ברחוב הפלסטיני ולהתלקחות ביטחונית.

המחלוקת הזו, שהפכה בינתיים למחלוקת פוליטית שמסעירה את הצייצנים, תימשך ככל הנראה בימים הקרובים, כשהמבקרים מימין יסננו שהתקפלות היא פגיעה בריבונות הישראלית והמבקרים משמאל יתהדרו באמירות "אמרתי לכם", שצריך היה להקשיב לצה"ל והשב"כ. שרי הקבינט, המשטרה, צה"ל והשב"כ הם בהחלט שחקנים חשובים ב"אירועי המגנומטרים", שעדיין מוקדם להכריז על סופם, אך בסוף - מי שנושא באחריות הוא מי שעומד בראש הפירמידה.

עוד באותו נושא

עסקת המגנומטרים: כשמדינת ישראל התקפלה בפני האלימות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו  בישיבת הממשלה הבוקר 23 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
כמו ילד שמגלה צעצוע משכולל. נתניהו בישיבת הממשלה/רויטרס, רויטרס
עבדאללה מלך ירדן בפסגת הליגה הערבית, 29 במרץ 2017. רויטרס
העסקה המושלמת. עבדאללה מלך ירדן/רויטרס

נתניהו קיבל את ההחלטה על הצבת המגנומטרים לגמרי בעצמו, בשתי התייעצויות טלפוניות שקיים בסוף השבוע שעבר מיד אחרי הפיגוע בהר הבית, שבהן השתתפו שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ובכירי המשטרה, צה"ל והשב"כ.

ראש הממשלה ביקש למצוא פתרון הולם לבעיית הביטחון בהר. המשטרה ביקשה להשאיר את מתחם הר הבית סגור, כדי לבצע סריקות להחזרת השקט והביטחון, אך ראש הממשלה, שחרד ממחאות הפלסטינים והעולם הערבי על סגירת הר הבית, ביקש להיערך לפתיחתו תוך עיבוי מערך האבטחה במתחם.

המשטרה העלתה אז את תכנית המדף של גלאי המתכות - שהוכנה כבר ב-2015 בסבב המתיחות הקודם בירושלים, אך לא מומשה לאור התנגדות ירדן. נתניהו ידע שהירדנים התנגדו אז לרעיון נחרצות - אבל הוא אימץ אותה בהתלהבות כמו ילד שמגלה צעצוע משוכלל, פתרון הפלא שיספק את הצייצנים.

מתפללים מחוץ להר הבית 25 ביולי 2017. רוני כנפו
חשש מפני מהומות. מתפללים מחוץ להר הבית, היום/רוני כנפו

נתניהו המריא לאירופה, אבל בארץ העניינים התחילו להסתבך כי התברר שהפלסטינים לא מוכנים לשמוע אף מילה על המגנומטרים. צה"ל והשב"כ, שלא הביעו התנגדות בשיחות ההתייעצות הראשונות שנערכו בעניין, החלו להתריע מפני הידרדרות ביטחונית. לקראת אמצע השבוע, הם כבר הציגו עמדה ברורה שהצבת המגנומטרים הייתה טעות ויש להסירם.

עם זאת, נתניהו, שניהל את המצב בשלט מרחוק בזמן ביקורו בפריז ובבודפשט, התעקש לא לשנות את ההחלטה. בינתיים, בארץ, גלגלי הפוליטיקה התחילו לעבוד, כשנפתלי בנט מוביל את מירי רגב ודוד ביטן בקריאות נחרצות שלא להיכנע לדרישות הפלסטיניות ולא לוותר על הריבונות הישראלית בהר, במקביל להתגברות הלחץ של העולם הערבי, שהתייצב מאחורי הפלסטינים.

בנט כחלון ושקד בישיבת הממשלה היום 3 ביולי 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
תחושות קשות בקבינט. כחלון, לצד שרי הבית היהודי/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג
"בשביל להציב את המגנומטרים לא היית צריך אותנו, אז למה בשביל לפרק אותם אתה קורא לנו?"

רק ביום חמישי בערב, אחרי שנחת מאירופה, שרי הקבינט נכנסו לתמונה. "בשביל להציב את המגנומטרים לא היית צריך אותנו, אז למה בשביל לפרק אותם אתה קורא לנו?", סינן בתחילת הישיבה שר האוצר משה כחלון, שתמצת בפשטות את התחושה של רבים מחבריו לפורום הביטחוני היוקרתי.

שרי הקבינט לא נדרשו לדיון נקי ומבודד על שאלת הצבת המגנומטרים מלכתחילה, אלא נכנסו לתוך דילמה קיימת ומורכבת יותר, כשמצד אחד התרעות ביטחוניות אפוקליפטיות על תרחישים קשים, ומצד שני משמעויות של התקפלות וזגזוג - או בשפת הימין "הכניעה לאיומים הפלסטיניים".

רק שניים משרי הקבינט, יובל שטייניץ ויואב גלנט, היו קשובים לאזהרות הביטחוניות ותמכו בעמדת צה"ל והשב"כ. גלנט אמר כבר אז לחבריו לקבינט שהם עוד יחזרו לחדר הישיבות ויקבלו את המלצתו. הוא צדק.

טקס חתימת הסכם גג בבאר יעקב 13 ביוני 2017. ניב אהרונסון
טען שהשרים עוד ישובו לדיון - וצדק. גלנט/ניב אהרונסון

מאז אותה ישיבת קבינט נתניהו היה עסוק כל כולו במשבר המתגלגל, כשאירוע רודף אירוע, והתייעצות רודפת התייעצות. מהומות והפרות סדר במזרח ירושלים ובגדה, הפיגוע הרצחני בחלמיש, רקטות מרצועת עזה ולבסוף אירוע הדקירה והירי בשגרירות בעמאן הצטברו על שולחנו. אלו הגשימו את תרחישי האימה שצה"ל ושב"כ הציגו בשבוע שעבר, כשהחלו להזהיר שגלאי המתכות עוד יובילו להידרדרות רבתי.

בשלושה מתוך חמשת הלילות האחרונים נתניהו בילה אל תוך הלילה עם שרי הקבינט, בהתייעצויות וסקירות ביטחוניות שנמשכו כמעט עד אור הבוקר. במקביל, ניהל שיחות קדחתניות עם הממשל האמריקני ובכירים בירדן בניסיון למצוא את החבל שיאפשר לו לרדת מהעץ.

המפכ"ל רוני אלשיך בהר הבית לאחר הפיגוע בשער האריות, ירושלים, 14 ביולי 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הציע חבל הצלה. אלשיך בשער האריות, לאחר הפיגוע בעיר העתיקה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

החבל הגיע משני כיוונים. המשטרה, שהחלה כבר במהלך סוף השבוע לגבש תכנית רחבה שתיתן מענה מספק ותאפשר את הורדת המגנומטרים. ביום ראשון בערב, המפכ"ל רוני אלשיך הציג בפני הקבינט את התכנית המתגבשת, שתכלול מצלמות משוכללות ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים אחרים.

אין עוד מבוגר אחראי בממשלה

עוד לפני האירוע הדרמטי בירדן, כבר היה ברור בקבינט שהולכים לקראת רעיון חדש, אבל המשבר המתגלגל בעמאן סיפק את חבל ההצלה השני - סירובם של השלטונות הירדניים לשחרר את מאבטח השגרירות שהיה מעורב בתקרית הוביל למגעים נמרצים בין ירושלים ועמאן, ששיאם בשיגורו הבהול של ראש השב"כ נדב ארגמן לירדן לתווך במגעים.

בלשכת ראש הממשלה הכחישו שהנושאים היו כרוכים זה בזה, אך הירדנים הבהירו פומבית שהם דרשו לחקור את המאבטח - וגם להוריד את המגנומטרים מההר. ההתניה של הירדנים יצרה עסקת חליפין המושלמת עבור נתניהו ועבור המלך עבדאללה.

המלך היה צריך את הסרת המגנומטרים כדי להציג הישג שיסביר לדעת הקהל הזועמת על שחרור המאבטח שירה למוות בשניים מאזרחיו, ואילו נתניהו קיבל משבר חריף עם ירדן כתעודת הכשר סופית של הצורך להסיר את המגנומטרים, תירוץ משכנע למדי להפגת טענות על התקפלות וזגזוג.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והרמטכ"ל, בני גנץ, בביקורם היום בחפ"ק עוצבת הפלדה בדרום. יולי 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
אין עוד ענף להיאחז בו. יעלון, נתניהו, והרמטכ"ל לשעבר גנץ/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

זה עבד כמו מכונה משומנת. אתמול, בשעה 20:00, נתניהו ועבדאללה שוחחו. קצת יותר משעתיים אחר כך, צוות השגרירות הגיע בשלום לישראל, ואחרי חצות הושלם המהלך וישראל הודיעה על הסרת המגנומטרים.

לנתניהו יש ניסיון מר מהממשק בין הר הבית וירדן, והוא צרוב טראומות היסטוריות מכהונתו הראשונה לפני 20 שנים, של מהומות מנהרת הכותל וניסיון ההתנקשות הכושל בחאלד משעל. בשני המקרים, נתניהו הצעיר קיבל החלטה שהייתה מנוגדת להמלצת רבים במערכת הביטחון, ושני המקרים נגמרו בהסתבכות. מאז שחזר ללשכת ראש הממשלה ב-2009, הוא מקפיד בדרך כלל להיות יותר זהיר, שקול ואחראי בכל הנוגע להחלטות גורליות על ביטחון, ונמנע מלקבל החלטות המנוגדות להמלצות צה"ל.

טראמפ על נושאת המטוסים החדשה פורד, 22 ביולי 2017. רויטרס
לא ממש מתעניין בלהיות השוטר במזרח התיכון. טראמפ/רויטרס

ואולם, בכהונתו האחרונה מאז 2015 הולכים ומתגלים בקיעים בנוהג הזה. אבל לא המשטרה ולא השב"כ היו צריכים להדליק נורה אדומה אצל נתניהו. הוא היה צריך לדעת בעצמו שכל פטנט בהר הבית עשוי להפוך לפצצה מתקתקת. נתניהו הבין את זה כבר באמצע השבוע שעבר, אבל לא הצליח להתגבר על החשש מביקורת מימין. וגם לא היה לו על מי להפיל את זה.

בכל הממשלות האחרונות שהוביל, תמיד היה לצדו של נתניהו מבוגר אחראי שעמו יכול היה לשאת באחריות - אהוד ברק, ציפי לבני, אפילו משה יעלון, אבל בממשלה הכי ימנית בתולדות ישראל אין לנתניהו אף ענף להיאחז בו. הממשל האמריקני אמנם היה מעורב מאחורי הקלעים, אך ממבט בציוצים של הנשיא דונלד טראמפ בימים אלה ניכר כי הוא עסוק בנושאים לגמרי אחרים ולא מאוד מתעניין בלהיות השוטר במזרח התיכון. כך, המלך עבדאללה הפך למעשה למבוגר האחראי שסייע לנתניהו לרדת מהעץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully