וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר הבית נפתח תחת אבטחה כבדה – אנשי הווקף מסרבים להיכנס

יומיים אחרי הפיגוע פתחה המשטרה את האתר הקדוש לאחר שציידה אותו במגנומטרים ובמצלמות. ואולם עובדי אל-אקצא סירבו לתנאים החדשים וקראו למתפללים שלא להיכנס. "לא נרשה בשום מצב למנוע מהמוסלמים להיכנס אליו", אמר מנהל המסגד

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

אחרי סוף שבוע מתוח משטרת ירושלים פתחה היום (ראשון) את הר הבית לכניסת מתפללים לאחר שנסגר ביום שישי אחרי הפיגוע. עם זאת, מנהל מסגד אל-אקצא, שייח עומאר אל-קיסוואני, לא הסכים להיכנס להר הבית דרך שערי הבדיקה החדשים והמגנומטרים וקרא למתפללים לא להיכנס. במשטרה אמרו כי כ-200 מוסלמים נכנסו בכל זאת לתפילת הצוהריים.

מפקד המחוז ניצב יורם הלוי המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו על הצבת מגנומטרים בשערי ההר, בתקווה שייצרו התרעה בפני מי שינסה להחדיר אמצעי לחימה למתחם, ואלה הוצבו הבוקר בשניים משערי הר הבית. נתניהו קיבל את המלצתו חרף התנגדותה של ירדן.

"מסגד אל-אקצא שייך למוסלמים בלבד", אמר אל-קיסוואני, "לא נרשה בשום מצב למנוע מהמוסלמים להיכנס אליו. הם מכניסים קבוצות של מתנחלים מלווים באבטחה, ובמקביל מחייבים את המוסלמים לעבור בידוק דרך המעבר האלקטרוני הזה. אנו דוחים את הדבר הזה על הסף, לא נקבל אותו בשום מצב, זה שינוי לסטטוס קוו שסוכם, זו הפרה של כל ההסכמים, לכן זה עניין בטל ולא נרשה לדבר הזה לעבור".

עוד בוואלה! NEWS:
תגובת ישראל לפיגוע בהר הבית הייתה ראויה - אך השעון פועל נגדה
הבית הלבן תומך בהחלטה לסגירת הר הבית: "אפס סובלנות לטרור"
"משלמים מחיר בגלל הקיצוניים": אום אל-פחם ריקה ממבלים אחרי הפיגוע

הצבת מגנומטרים בירושלים לאחר בפיגוע ביום שישי האחרון 16 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
המגנומטרים שהוצבו בירושלים/רויטרס, רויטרס
הצבת מגנומטרים בירושלים לאחר בפיגוע ביום שישי האחרון 16 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
מקווים שייצרו הרתעה/רויטרס, רויטרס

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן שוחח עם עיתונאים בטרם נכנס לניחום אבלים בחורפיש. "צפינו שייתכן שתהיה התנגדות להצבת המגנומטרים", אמר ארדן לאולפן וואלה! NEWS והוסיף כי "זו הסיבה שבעבר הדרג המדיני לא אישר למשטרה, אבל אני חושב שמרגע שנחצה קו אדום, הוכנס נשק ונורו יריות על ידי נשק אוטומטי בתוך הר הבית, ברור שאין ברירה, אלא לקיים בידוק במקום הרגיש הזה כדי להגן על שלומם של המבקרים והמתפללים במקום. כל מי שינסה להפר שם את הסדר או לפגוע בביטחון, המשטרה תטפל בו כפי שצריך לטפל".

הוא דחה את הטענות לעצירת כניסת המתפללים להר הבית בעקבות קריאת הווקף. "זה שקר, נכנסו כבר מאות מתפללים להר, הווקף מנסה להמריד את המתפללים לא להסכים ולעבור בשערים, במגנומטרים. המשטרה עושה כל שהיא יכולה כדי שזה לא יפגע בכניסת המתפללים והכניסה תהיה הכי מהירה וחלקה שאפשר", אמר. "צריך לזכור שהיה שם פיגוע קטלני, נרצחו שוטרים, תפקידה של המשטרה לשמור על הביטחון במקום הקדוש הזה ואני חושב שגם המנהיגים בעולם הערבי מבינים את השיקולים הביטחוניים. אני מקווה שגם נראה גיבוי מצדם להתקנת המגנומטרים".

ארדן לא התייחס למספר האנשים שנעצרו כיוון שעל החקירה הוטל צו איסור פרסום, אף שמפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, אמר בריאיון לגלי צה"ל הבוקר כי נעצרו שמונה. "כידוע יש צו איסור פרסום, אני לא יכול להתייחס לעצורים עצמם אבל בהחלט יודעים כבר הרבה יותר גם על המסלול שעברו המפגעים, גם על מי שסייע להם או ששיתף איתם פעולה". הוא נשאל אם ראאד סלאח והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מעורבים בפיגוע וענה: "אין ספק שלהסתה שלהם יש אחריות כבדה מאוד לפיגוע הזה ולעוד פיגועים".

מתפללים מוסלמים ממתינים להכנס להר הבית לתפילה 16 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מתפללים מחכים מחוץ להר הבית, היום/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ
הצבת מגנומטרים בירושלים לאחר בפיגוע ביום שישי האחרון 16 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מתפללים מחוץ להר הבית, היום/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

משטרת ירושלים, שעדיין מלקקת את פצעיה אחרי מותם של רס"מ האיל סתאוי, בן 30 מכפר מרר, ורס"מ כמיל שנאן, בן 22 מכפר חורפיש, בפיגוע שאירע ביום שישי האחרון בהר הבית, נפרסה במהלך סוף השבוע באופן נרחב סביב העיר העתיקה, שהייתה עד אתמול סגורה לחלוטין.

במקביל, נאלצו השוטרים להתמודד עם תסיסה ועימותים מסביב למחסומים, ותפילות המוניות של מוסלמים שביקשו להגיע להר. בעימותים אף נפצעו שני שוטרים באורח קל: בשער האריות נפצעה שוטרת מזיקוקים שנורו לעברה ובסילוואן נפגע שוטר, גם הוא מזיקוקים שהושלכו לעבר כוח של מג"ב ומשטרה.

במהלך השבת נמשכה הפעילות המבצעית של המשטרה על ההר והכוחות סרקו את המתחם כולו, כולל משרדי הוואקף והמסגדים. למרות העימותים שנרשמו, סוף השבוע עבר בשקט יחסי והחשש מתגובות אלימות לסגירת ההר לא התממש. במקביל, הורה אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתוח את ההר "בהדרגה" וכאמור, להציב גלאי מתכות בשעריו ומצלמות אבטחה מחוצה לו.

עם זאת, יעילותם של אמצעי האבטחה החדשים עומדת בפני כמה סימני שאלה. ראשית, כוחות המשטרה מהווים מטרה מרכזית בפיגועים, מה שיכול להפוך את עמדת הבידוק עצמה ליעד למתקפה. שנית, כמות המתפללים הגדולה, שיכולה להגיע ל-200 אלף בימי חג מוסלמיים, תהפוך את הבידוק הביטחוני למשימה כמעט בלתי אפשרית.

הערכות כוחות הביטחון בעיר העתיקה לאחר הפיגוע בירושלים. רויטרס
מתפללים מחוץ להר הבית, שלשום/רויטרס

"יש הרבה מורכבויות. זה לא קניון, יש שם תנועה של מאות אלפים וצריך לחשוב. חושבים גם על שאלת היעד - היעד היה שוטרים", הודה גורם במשטרת המחוז. חשוב לציין כי לפני כשנה וחצי הציבה המשטרה מגנומטרים בכמה צמתי תנועה מרכזיים ברחובות העיר העתיקה, בין השאר בשער יפו ובשער שכם, אולם בפועל לא נעשה בהם שימוש והם פורקו לאחר כמה שבועות.

במשטרת ירושלים מתעקשים כי עצם הצבתם של מכשירי הבידוק תסייע ביצירת ההרתעה. "אי אפשר שלא לבצע הליך בידוק בשערי ההר, לפחות בשלב הזה", הסבירו. מי שיופקד על ביצוע הבדיקות הביטחוניות הם השוטרים שמוצבים כיום בשערים ועוסקים בדרך כלל במניעה מתיירים ומיהודים להיכנס שלא דרך שער המוגרבים בשעות הביקור ללא מוסלמים.

(עדכון ראשון 6:30)

כוחות הביטחון בביתו של המחבל מוחמד אחמד מפדי ג'בארין באום אל-פחם. 14 ביולי 2017. יחיא אמל ג'בארין, תצפית TPS
כוחות משטרה בבתי המחבלים באום אל-פחם/תצפית TPS, יחיא אמל ג'בארין
תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
תפילות מחוץ להר הבית/נועם מושקוביץ
מתפללים מוסלמים בפאתי העיר העתיקה בירושלים, 14 ביולי 2017. אי-פי, AP
ירושלים, שלשום/AP, אי-פי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully