וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובת ישראל לפיגוע בהר הבית הייתה ראויה - אך השעון פועל נגדה

15.7.2017 / 17:50

סגירת האתר הקדוש למתפללים הייתה צעד נכון לאחר הפיגוע, אך ככל שחולף הזמן השיקול הביטחוני הולך ומתהפך. בעולם הערבי מבקרים את ישראל על הגבלת התפילה במסגד אל-אקצא ובירדן מזהירים מהשלכות המהלך

צילום: דוברות המשטרה

(תיעוד הפיגוע בהר הבית, אתמול)

ההחלטה שקיבלו אתמול (שישי) משטרת ישראל והשר לביטחון פנים גלעד ארדן לסגור את הר הבית והעיר העתיקה בפני מתפללים נראתה על פניה בשעות הראשונות שלאחר הפיגוע באתר הקדוש הגיונית וסבירה. היה צורך של ממש למנוע פיגועים נוספים והתפרעויות, ומכאן גם הצורך לבודד את המקום הנפיץ ביותר במזרח התיכון ולבצע בו סריקות כדי לוודא שאין בו אמצעי לחימה נוספים. אולם ככל שנקפו השעות והמתחם השלישי בחשיבותו לאסלאם נותר סגור, השיקול הביטחוני הולך ומתהפך.

כלומר, סכנת ההתלקחות וההסלמה בגלל סגירתו של הר הבית למתפללים מוסלמים הולכת וגדלה, בעוד הצורך הביטחוני בהשארתו סגור הולך ופוחת. הסריקות כבר נעשו, את הסדרי הביטחון החדשים אפשר להחיל בכל יום גם כאשר המתחם פתוח. לעומת זאת הזעם של הציבור הפלסטיני, הערבי והמוסלמי רק גדל בכל שעה. לא קשה להבחין בזעם שהולך ומצטבר אפילו במזרח ירושלים.

הנהגים הצעירים מחליפים את מוסיקת הפופ הערבית ואפילו העברית בשירי אינתיפאדה שהם משמיעים בקולי קולות; מסיבת עיתונאים שמכנס המופתי של ירושלים - אירוע יוצא דופן - וגם החזרה של ישראל לכותרות של מהדורות החדשות של ערוצי הטלוויזיה בלוויין בערבית. אלה היו עסוקים בשבועות האחרונים במשבר במפרץ, כמעט מבלי לאזכר את ישראל. כעת הסגירה של הר הבית "מככבת" במהדורות, פחות בשל הפיגוע ויותר בגלל סגירתו של מסגד אל-אקצא לתפילת מתפללים.

עוד בנושא:
הווקף: "איבדנו שליטה על אל-אקצא"; הפגנות צפויות בירדן
צעדי האבטחה שימנעו את המתקפה הבאה כבר בדרך להר הבית
ירדן נגד סגירת הר הבית למתפללים מוסלמים: "הפרה של הסטטוס קוו"

מתפללים מוסלמים בפאתי העיר העתיקה בירושלים, 14 ביולי 2017. אי-פי, AP
הזעם הולך ומצטבר. מתפללים מול מחסום משטרתי בפאתי העיר העתיקה בירושלים, אתמול/AP, אי-פי

ההחלטה על סגירת המתחם התקבלה על ידי מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, באישור המפכ"ל כמובן והשר ארדן וכן ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם בשב"כ תמכו בהחלטה הזו, לפחות בנוגע לסגירה ביום שישי. הכוונה כאן לא הייתה רק ביטחונית אלא נשאה עמה גם מסר לציבור המוסלמי והפלסטיני, כי נחצה קו אדום.

המסר נועד גם לעדה הדרוזית, שאיבדה שניים מבניה בפיגוע, כי ישראל ניצבת לצדה ואינה מוכנה לעבור בשתיקה על המעשה. רבים בציבור המוסלמי מבינים שאכן הקו האדום של הכנסת נשק חם להר והשימוש בו מסוכן ואסור. הבעיה שככל שסגירת ההר מתארכת, הציבור הערבי והפלסטיני עוסק פחות בשימוש הפסול במסגד אל-אקצא ועובר לדבר על סגירתו. הווקף בירושלים מדבר על "אובדן השליטה במסגד אל-אקצא" והרוחות הולכות ומתלהטות.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן  בהר הבית לאחר הפיגוע בשער האריות והיריות בהר הבית,  14 ביולי 2017. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
קו אדום. ארדן בסיור עם קציני משטרה בהר הבית לאחר הפיגוע/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

גם המסרים שמגיעים ממדינות ערב נושאים רוח דומה ומי שמובילה את הגישה הלוחמנית נגד ישראל היא דווקא ירדן שמיהרה להסתער ללא סיבה על ישראל בשל החלטתה לסגור את ההר. עדיף היה לירדנים, שנהנים משיתוף פעולה מדיני-ביטחוני-מודיעיני חיובי כל כך מכיוונה של ישראל, לעצור לרגע ולשקול את התקפותיהם לפני ההסתערות האוטומטית עליה בכל הקשור להר הבית. אך אי אפשר להתעלם מהנושא הזה. כבר היום מתוכננת תהלוכת מחאה של התנועה האסלאמית בירדן נגד סגירתו של אל-אקצא. שר הווקף הירדני ואיל ערביאת הזהיר היום מפני ההשלכות של השארת המסגד סגור.

המחאה הירדנית לא נעצרה בגבולות הממלכה ההאשמית. גם במדינות המפרץ שהתקרבו לאחרונה לישראל, נשמעים קולותיהם של אנשי דת לא קיצוניים במיוחד שתוקפים את ישראל בשל סגירתו של ההר. ייתכן שאולי, רק אולי, עדיף למשטרת ישראל ושאר מקבלי ההחלטות בנושא זה, למהר ולסיים את פעילותם בהר ולחדש את כניסתם של מתפללים מוסלמים. זאת לפני שהסגירה של המתחם תסית ציבור שלעת עתה מעדיף להישאר בביתו.

מתפללים מוסלמים בפאתי העיר העתיקה בירושלים, 14 ביולי 2017. אי-פי, AP
מחסום משטרתי בעיר העתיקה בירושלים, אתמול/AP, אי-פי
תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
תפילות יום השישי בעיר העתיקה בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ
תיעוד מהפיגוע בהר הבית. מערכת וואלה! NEWS
זירת הפיגוע, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully