וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיגוע: המשטרה תנסה לסכל את המתקפה הבאה כבר בדרך להר הבית

15.7.2017 / 10:00

במחוז י-ם הוקם צוות חשיבה שתפקידו לבחון מחדש את סידורי האבטחה במתחם הרגיש, ונבחנת האפשרות של הצבת מגנומטרים בכניסות. אך היעילות מוטלת בספק: "זה לא קניון, יש פה תנועה של מאות אלפים"

צילום: דוברות המשטרה

(בווידאו: תיעוד הפיגוע בהר הבית, אתמול)

בתוך פחות משעה מרגע הפיגוע שאירע אתמול (שישי) בהר הבית, קיבל אתמול מפקד משטרת ירושלים ניצב יורם הלוי את ההחלטה שלא לאפשר למתפללים שפונו מההר לחזור, ולהשאיר אותו סגור עד להודעה חדשה. ההחלטה הייתה מתבקשת לאור אופי ומיקום הפיגוע, והמשטרה החלה בסריקות על ההר תוך כדי שהיא מבינה שייתכן כי המחבלים שהו בהר כמה שעות טרם הפיגוע ואולי הטמינו במתחם כלי נשק.

בהתאם להתקדמות החקירה עד כה, בעקבות הפיגוע החריג, במחוז ירושלים של המשטרה הוקם צוות חשיבה שתפקידו לבחון את האפשרות לשנות את סידורי האבטחה של ההר. כיום מוצבים נציגים של הווקף הירדני בכל אחת מהכניסות להר, לצד שוטרים שתפקידם העיקרי לוודא שיהודים ותיירים לא נכנסים אליו. שני השוטרים, שהיו מוצבים אתמול בשער הכניסה הצפוני מרחוב באב חוטה, היו היעד הראשון של המחבלים.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
על סף רתיחה: מאמץ במערכת הביטחון למנוע תבערה בהר הבית
ירדן נגד סגירת הר הבית למתפללים מוסלמים: "הפרה של הסטטוס קוו"
בהוראת המשטרה: פורקו סוכות האבלים בבתי המחבלים מהר הבית

המפכ"ל רוני אלשיך בהר הבית לאחר הפיגוע בשער האריות, ירושלים, 14 ביולי 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"יש הרבה מורכבויות". המפכ"ל אלשיך בהר הבית, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הרעיון המתבקש למניעתה של הכנסת אמצעי לחימה למתחם הקדוש הוא זה של הצבת מגנומטרים ועמדות בידוק, שיבחנו כל אחד מהנכנסים להר, אך יעילותו מוטלת בסימן שאלה גדול. כוחות המשטרה, שמהווים מטרות של מחבלים פוטנציאליים, מוצבים בכניסות להר ולא בתוכו, ולכן דווקא עמדת הבידוק עצמה עלולה להפוך יעד למתקפה.

עובדה זו מצטרפת למספרם הגדול של המבקרים בהר, שיכול להגיע ל-200 אלף בימי חגים מוסלמיים, ולחוסר היכולת להעביר כל כך הרבה אנשים בבידוק ביטחוני. "יש הרבה מורכבויות", אמר אמש גורם במחוז. "זה לא קניון, זו תנועה של מאות אלפים וצריך לחשוב".

העיר העתיקה בירושלים לאחר הפיגוע בעשר האריות והירי בהר הבית, 14 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"היעד היה שוטרים". כוחות בעיר העתיקה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"חושבים גם על שאלת היעד - היעד היה שוטרים", הוסיף. לפני כשנה וחצי, עם תחילת גל הפיגועים, הציבה המשטרה מגנומטרים בכמה צמתי תנועה מרכזיים ברחובות העיר העתיקה, בין השאר בשער יפו ובשער שכם, אולם בפועל לא נעשה בהם שימוש והם פורקו לאחר כמה שבועות.

ללא הגבלת גיל המתפללים, ופריצות משטרתיות מצומצמות בהר

דקות אחרי פינוי הר הבית נסגרה העיר העתיקה כולה, כולל הכבישים המקיפים אותה מצפון וממזרח. העיר נסגרה הרמטית לאורך היום כולו ואלפי המתפללים שהיו בדרכם למסגד נעצרו במחסומי המשטרה. בניגוד לאירועים דומים בעבר, לא נרשמו עימותים והפרות סדר ביניהם לבין הכוחות.

במשטרה מזהים ברחוב המזרח ירושלמי התנגדות לביצוע הפיגוע בתוך המתחם הקדוש, ומקווים שהדבר ימנע התחממות והתלקחות בקרב התושבים. האירוע האלים היחיד שהתרחש אחרי הפיגוע היה השלכת בקבוק תבערה לעבר רכב של מתנחלים בסילוואן, אירוע שאינו יוצא דופן בכפר.

הר הבית ריק לאחר הפיגוע בשער האריות, 14 ביולי 2017. רויטרס
העיר נסגרה הרמטית. הר הבית מרוקן ממתפללים, אתמול/רויטרס

בשנה וחצי שבהן ניצב הלוי מפקד על המחוז ומשמש בעל הסמכות המשטרתית העליונה בהר, הוא מוביל מדיניות סבלנית במיוחד. הוא אינו מגביל את גיל המתפללים - כלי ששימש רבים ממפקדי המחוז הקודמים בעת מתיחות - ופריצות משטרתיות להר היו במשורה, האחרונה שבהן לפני כחודש, אחרי הפיגוע בשער שכם שבו נהרגה שוטרת מג"ב הדס מלכא.

הלוי נוהג להדגיש בפני פקודיו כי השוטרים צריכים להוות מגן חי בין המחבלים לבין אזרחים. רוב נפגעי הפיגועים בתקופה האחרונה הם שוטרי המחוז, האחרונים שבהם הם רס"מ האיל סתאוי ורס"מ כמיל שנאן, שנהרגו בפיגוע אתמול.

יורם הלוי, מפקד המחוז הדרומי במשטרה. אוגוסט 2015. משטרת ישראל, אתר רשמי
מדיניות סבלנית בהשוואה לקודמיו. הלוי/אתר רשמי, משטרת ישראל

רוב הפיגועים באגן העיר העתיקה התרחשו בדרכי הגישה העיקריות של מוסלמים להר: שער שכם, רחוב הגיא, שער האריות ושער השלשלת. שינויים מהותיים בהר יעוררו גם התנגדות ירדנית, ולאורך היום גורמים מדיניים העבירו מסרים שהסטטוס קוו ישמר.

ההר צפוי להיפתח מחדש כבר בתחילת השבוע, וניצב הלוי מאמין כי שקט במקום, גם אם הוא תעשייתי, משפיע על הגזרה כולה. לכן, בינתיים תהדק המשטרה עוד יותר את מערכי האבטחה בדרכי הגישה ותעבה את הכוחות. מאז הפיגוע לפני חודש עובדת המשטרה על תפיסת הפעלה חדשה של אבטחת שער שכם, והתקווה היא שהפיגוע הבא יסוכל עוד בדרך אל ההר.

תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
תפילות יום השישי מחוץ להר הבית, אתמול/נועם מושקוביץ
תיעוד הפיגוע בירושלים. משטרת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד הירי בשוטרים בכניסה להר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, משטרת ישראל
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully