וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף רתיחה: מאמץ במערכת הביטחון למנוע תבערה בהר הבית

15.7.2017 / 0:28

במערכת הביטחון קיים חשש כי גורמים קיצוניים ישתמשו בפיגוע בהר הבית לצורך הסתה לפיגועים דומים בזמן הקרוב. ישראל והרשות הפלסטינית פועלות להרגיע את השטח בזמן שבכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי מתעקשים שמדובר בשינוי הסטטוס קוו

צילום: דוברות המשטרה

מערכת הביטחון נדרכה זמן קצרה לאחר הפיגוע בהר הבית אתמול (שישי) שבמהלכו נהרגו שני שוטרי משטרת ישראל האיל סתאוי וכמיל שנאן. בעיקר בשל החשש שהפיגוע ישמש חומר תבערה עבור גורמים קיצוניים לצורך הצתת הוויכוח סביב הר הבית ולגרום לגל של פיגועי טרור בהשראתם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את ראשי מערכת הביטחון לשיחת וועידה ולאחר סבב העברת מידע והערכת המצב הנחה לאסור על תפילות הר הבית היום כדי לשלול אפשרות שיש עוד אמצעי לחימה במתחם שמשתרע על פני 120 דונם, לבירור פרטי הפיגוע הרצחני, אך גם כדי לצנן את האווירה המסוכנת.

גולשים פלסטינים ברשתות החברתיות יצאו בזעם נגד ההחלטה לאסור את תפילות יום השישי בהר הבית וקראו לציבור הרחב לארגן תפילה ברחבת המסגד למרות ההנחיות המיוחדות. אתרי חדשות פלסטינים קראו ל"שבירת המצור" סביב הר הבית ולהתנגד להחלטת ראש הממשלה. בכירים בחמאס, בארגון הג'יאהד האסלמי, החזית עממית ואף בפת"ח בירכו על הפיגוע. המגמה הזו בכלי התקשורת הפלסטיניים הגבירה את החשש בצה"ל ובשב"כ מהאפשרות שהשטח יבער. קריאות מסוג זה מייצרות אווירה אלימה שיכולה להתדרדר למעשים במהירות. אלוף פיקוד מרכז רוני נומה קיים הערכת מצב משלו והנחה את הכוחות להיערך במוקדי החיכוך כדי למנוע עד כמה שניתן הפרות סדר אלימות ולהימנע מפגיעה במפגינים.

תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
העיר העתיקה בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ

המצב ברחוב הפלסטיני לא באמת רגוע. בימים האחרונים נהרגו מאש צה"ל שני פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין והבוקר נהרג צעיר פלסטיני שניסה לפגוע בכוח דובדבן שפעל במחנה הפליטים דהיישה במהלך מעצר שני מבוקשים. אין אמנם קשר בין הרג שלושת הפלסטינים לפיגוע בהר הבית, אך הרצף מתפרש אחרת על ידי המסיתים שמנסים ללבות את האש. כמה פיגועים והרוגים פלסטינים נוספים, ואפשר להגדיר את המצב בשטח כהסלמה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב פולי מרדכי הפיץ מסרים בכלי התקשורת הערביים כדי להדגיש שלא מדובר בשינוי הסטטוס קוו בהר הבית בניגוד לטענות המסיתים אלא בהחלטה נקודתית וזמנית. מאוחר יותר הגיע הגינוי החריג של אבו מאזן נגד פיגועים בהר הבית. עדות לכך שהמצב נפיץ מאוד גם מבחינת הפלסטינים. הרשות הפלסטינית מבינה היטב כי פיגועים נוספים עלולים להצית את הגדה המערבית ובכך לערער גם את היסודות עליה היא נשענת. חמאס, אורב לרשות בפתח ומחכה לתקופות נפיצות שכאלה כדי להגביר את ההסתה ולערער את היציבות באזור.

הלווייתו של האיל סתאוי, תושב מרר בן 30, שנהרג בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים. 14 ביולי 2017. אלי אשכנזי
הלוויתו של סתאוי, היום/אלי אשכנזי

במשך שנים רבות עומד הר הבית במוקד הסכסוך הישראלי-פלסטיני. במערכת הביטחון מגדירים את הר הבית אחד מהמוקדים הפוליטיים הרגישים ביותר במזרח התיכון על רקע חשיבותו לאסלאם. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא ההסתה הפרועה אחרי עלייתו להר של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ואת גלי הטרור שלאחר מכן. מאז הוויכוח הפוליטי התחדש בשנת 2015, במסגרתו החלו חברי כנסת לעלות להר הבית למרות ההתרעות של מערכת הביטחון של האפשרות להידרדרות ביטחונית באזור, ומנגד קמפיין הסתה של התנועה האסלמית על כוונות של מדינת ישראל לשנות את הסטטוס קוו במקום הקדוש למוסלמים.

צה"ל, השב"כ והמשטרה התמודדו במשך כשנה וחצי עם גלי טרור בעורף ישראל וברחבי יהודה ושמרון. מוקדם מדי לקבוע שהמאמץ המדיני והביטחוני של ישראל הצליח להרגיע את השטח וימנע עוד פיגועי חקיינות. הימים הקרובים יהוו מבחן למרוץ נגד השעון של הדרג המדיני והביטחוני.

(עדכון ראשון: 19:06)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות משטרה שהגיעו לפרק את סוכת האבלים באום אל-פחם, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
הלווית השוטר כמיל שנאן שנהרג בפיגוע בהר הבית. צילום: עדי חשמונאי, מערכת וואלה! NEWS
הלוויתו של רס"מ שנאן בחורפיש, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, צילום: עדי חשמונאי
תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
מתפללים מחוץ להר הבית, אתמול/נועם מושקוביץ
הר הבית לאחר הפיגוע בשער האריות וקרב היריות בהר הבית, ירושלים, 14 ביולי 2017. רויטרס
כוחות משטרה מתוגברים בעיר העתיקה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully